Minder werken op dezelfde plek

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Aagje, 3 aug 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Aagje

Aagje Lid

1 aug 2006
    23
    0
    0
    Secretaresse
    Ik werk nu full time, maar ik wil straks, als ons kindje er is, minder gaan werken. Nu heb ik begrepen dat de werkgever verplicht is om je in dienst te houden en part time moet laten werken als jij dat wilt, maar dat hij eventueel wel kan zeggen dat het niet mogelijk is om op je huidige plek te blijven.

Ik ga het pas aan m'n baas vertellen als we bij de VK zijn geweest (over 4 weken). Ik verwacht niet zoveel problemen op m'n werk, maar ben wel benieuwd naar jullie ervaring hiermee. Hoe reageerde jullie baas en was het makkelijk om afspraken te maken over minder werken (of juist moeilijk).

2. debbs

debbs Lid

3 aug 2006
    16
    0
    0
    Hoeksche Waard
    Er zijn idd regels voor. Het heeft te maken met de grootte van het bedrijf. Als er meer dan 6 mensen in het bedrijf werken, dan moet je idd parttime kunnen werken. En het hangt er ook vanaf hoeveel mensen jouw werk doen. Hoe meer mensen, hoe beter voor jou. Als jij iets doet, wat niemand anders doet, dan kan je baas zeggen, nee we hebben een fulltimer nodig op de functie, je kan dan dat en dat gaan doen. Doe jij iets waar nog meer collega's zijn, dan zijn er mensen om "jouw" werk op te vangen als je minder werkt en dan kan hij bijna niet weigeren. Dan moeten ze wel met hele goeie argumenten komen.
    Enne, je hoeft het nog niet te vertellen hoor. Volgens mij is bij 6 maanden het max. Als je terug komt van vakantie ben je 10 weken. Zou gewoon nog ff wachten. Of kan je niet wachten? Wil je het van de daken schreeuwen?
    Ik zou het als ik het ging vertellen aan de baas gelijk aankaarten over de mogelijkheden van parttime werken. Maar meestal weten ze dat wel, de meeste vrouwen willen minder werken als dat mogelijk is. Hij (of zij) kan het maar beter gelijk weten en als je er toch al zit om het te vertellen, kan je dat net zo goed gelijk in 1x doen.
    Igg, fijne vakantie, hopelijk ben je niet te misselijk.

X Debbs

3. Vennetje

Vennetje Actief lid

3 aug 2006
    261
    0
    0
    ik ben nog niet zover, maar ik denk er wel veel over na.
    Er is me een promotie in het verschiet gesteld, dus wil absoluut niet dat mijn baas weet dat ik er zelfs maar aan denk!!!! Als het zover is is het vroeg genoeg, maar ik vermoed dat ik het niet lang geheim kan houden, vind het nu al zo lastig!!! :rolleyes:

Als ik die promotie eenmaal heb is het moeilijk om minder te gaan werken, dus voorlopig ga ik op dezelfde weg verder. ik werk nu al niet fulltime, dus dat is hopelijk wel te doen, zeker als mijn man ook een dag thuis is.

maar ja, misschien denk ik er wel heel anders over als ik dat hummeltje eenmaal heb. voorlopig nog een droombeeld, dus niet te veel nadenken over werk... :(

Deel Deze Pagina