Ziekgemeld bij UWV

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door bolkje, 12 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ik heb me vandaag ziekgemeld bij het UWV ivm zwangerschapsgerelateerde gezondheidsklachten (harde buiken, rugpijn en zeer snel vermoeid en kortademig). Ik denk niet dat dit nog minder erg zal gaan worden de komende weken, dus dat dit helaas wel zo zal blijven tot mijn zwangerschapsuitkering ingaat.

Ik word nu binnen 48 uur teruggebeld om mijn ziekmelding door te spreken.

Ik vroeg me af of er nu nog meer dingen zijn die ik moet doen? en hoe het dan verder gaat lopen met mijn WW-uitkering? Of ga ik nu de ziektewet in??

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste bolkje,

Je ontvangt een WW-uitkering en je wilt weten of je nu gelijk in de Ziektewet terecht wanneer je jezelf ziek meldt als gevolg van zwangerschap. Ook wil je weten welke rechten en plichten je hebt met betrekking tot een Ziektewet-uitkering.

Ontvang je WW en meldt je jezelf ziek als gevolg van zwangerschap? En vindt de verzekeringsarts van UWV ook dat je ziek bent als gevolg van je zwangerschap? Dan ontvang je 100% van het berekende dagloon. Omdat de WW geen 100% kan betalen, betaalt de Ziektewet jou 100% van het berekende dagloon uit. Houdt er wel rekening mee, dat je WW-uitkering nog wel 13 weken door loopt. Dit merk je als je na je bevallingsverlof je WW-uitkering wilt heropenen. De max datum van je WW-uitkering schuift niet op met de periode van je verlof (16 weken), maar met 3 weken. Heb je korter dan 13 weken nog recht op een WW-uitkering voordat het verlof ingaat? Je hebt dan helaas geen recht meer op een WW-uitkering na je bevallingsverlof.

Welke rechten en plichten je hebt en waar je rekening mee dient te houden wanneer je een Ziektewet-uitkering ontvangt lees je hier.

Ik wens je veel beterschap en een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Martijn
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. Sorry, ik snap het niet helemaal, geloof ik. ;) Ik 'mag' over 6 weken met zwangerschapsverlof, dus geldt die 13 weken dan ook??

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

#4 UWV, 12 aug 2013
    Laatst bewerkt: 12 aug 2013
    Beste bolkje,

Excuses. In het vorige bericht bedoelde ik dan ook maximaal 13 weken. In jouw geval loopt je WW-uitkering maximaal nog 6 weken door. Zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO) kent de 13 weken Doorbetaling WW Bij Ziekte (DWBZ) periode niet.

Met vriendelijke groet,

Martijn
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

5. Ok, bedankt :)

6. Sorry, ik wil het toch nog ff zeker weten....

De situatie zoals ie was voor mijn ziekmelding:

Nog 6 weken WW, daarna 16 weken zwangerschapsuitkering en daarna nog 2 maanden WW....

Nu zou dan dan worden, als ik het goed heb begrepen:
    6 weken ZW, daarna 16 weken zwangerschapsuitkering en daarna nog 2 maanden WW.

Dus de einddatum van mijn WW schuift in principe niet op, toch?? :(

7. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

#7 UWV, 12 aug 2013
    Laatst bewerkt: 12 aug 2013
    Beste bolkje,

Wanneer je jezelf ziek meldt (als gevolg van je zwangerschap), ontvang je bij toekenning 100% van het berekende dagloon. De Ziektewet-uitkering gaat in op de dag van ziekmelding.
    Betreft het een ziekmelding vanuit de WW? Dan loopt je WW-uitkering maximaal nog 13 weken door.

Je geeft aan 6 weken voor de ingangsdatum van je verlof te zitten. Jouw WW-uitkering loopt dus nog 6 weken door (hoewel je dus al wel vanuit de Ziektewet betaald krijgt).

Ik heb het niet over het recht op aantal weken, maar de einddatum van je WW-recht. Je WW-recht schuift niet op met het aantal weken waarin je met verlof bent, maar je 'snoept' voordat je met verlof gaat nog 6 weken van de maximale duur van je WW-uitkering op.

Je geeft aan nog recht te hebben op 14 weken WW. Je rekenvoorbeeld klopt hoor. Alleen veel mensen denken dat ze na het verlof alsnog die 14 weken krijgen. Echter wordt dat verminderd met de 6 weken in jouw voorbeeld.

Met vriendelijke groet,

Martijn
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

8. Ok, nogmaals bedankt! Hij is me nu helemaal duidelijk :)

Deel Deze Pagina