ik zit met een vraag waarop ik geen antwoord kan vinden, ik ben op dit moment 22 weken zwanger ( nog geen dikke buik) ik ben aan het solliciteren voor een baan,( werk op dit moment als oproepkracht) en baan vaak afgewezen, zelf heb ik het gevoel dat ik ben afgezwezen omdat ik wel elke keer vertelde dat ik zwanger ben, nu heb ik een sollicitatie gehad waarbij ik deze keer niet heb verteld dat ik zwanger ben, en mag as maandag meelopen om te kijken of het wat word, als ik word aangenomen kan ik vanaf 01 juni beginnen met een jaarcontact waarvan 1e maand proeftijd, dus tot 01 juli, maar ik ben 09-09-2012 uitgerekend, als ik dus met verlof ga , kan de werkgever de contract beeindigen als bv mijn verlof afgelopen is maar ik nog niet aan het werk kan bv als ik ziek ben van de bevalling, of moet de werkgever mij doorbetalen tot aan de einde van de contract? en wat zijn de regels als de werkgever niet hoeft uit te betalen omdat ik me ziekmeld,
Beste Waiting86, In de proeftijd mag een contract altijd worden beëindigd. Dat is ook het geval als je tijdens de proeftijd ziek wordt; je werkgever moet je dan ziek uit dienst melden bij UWV. Je komt dan in aanmerking voor een ziektewet-uitkering. Na de proeftijd heb je tijdens zwangerschap ontslagbescherming. Dat betekent dat je werkgever het contract in principe mag beëindigen. Dit geldt ook voor de verlofperiode en de eerste 6 weken na het verlof. Wil je werkgever het contract opzeggen, schakel dan altijd juridische hulp in. Nadat het contract is ingegaan, dus na de proeftijd, moet je werkgever je loon doorbetalen bij ziekte. Word je ziek door zwangerschapsklachten of ben je direct na afloop van het verlof nog niet in staat om te werken? Dan kan je werkgever je ziek melden bij UWV. UWV betaalt dan de ziektewet-uitkering aan de werkgever. Hetzelfde geldt voor je zwangerschaps- en bevallingsverlof. Op onze website vind je actuele informatie over ontslag tijdens zwangerschap en over de ziektewet. Ik wens je veel succes met je nieuwe baan. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare