Hi allemaal, Momenteel werk ik 32 uur, waarvan 2x 8 uur vanuit huis en 2x op 150 KM afstand van huis als interim. Op de dagen dat ik op afstand werk, maak ik incl. reistijd 12 uur per dag. Ik merk dat vooral die dagen mij op beginnen te breken, heb last van rug/bekkenklachten, harde buiken en slaap hierdoor ook nog eens slecht. Wil mijzelf liever niet ziek melden en op zoek naar een oplossing zodat ik mijn werk voor mijn zwangerschapsverlof kan afronden. Nu las ik dat je recht hebt op 1/8 deel aan extra pauzes, op basis van 32 uur is dit dus 4 uur per week. Klopt dit en wordt dit doorbetaald? Hiernaast vraag ik me af of je het op een eigen manier mag invullen/gebruiken? Mag ik bijvoorbeeld die 4 uur op 1 dag opnemen + 4 uur verlof zodat ik een dag minder kan gaan werken? Ben benieuwd naar wat mijn rechten nu precies zijn en of jullie misschien tips hebben om het toch tot mijn verlof vol te kunnen houden?
Ik geloof dat het echt per dag 1/8 is dus niet van de hele week bij elkaar op te tellen. Het wordt inderdaad doorbetaald. Als je het niet trekt om zover te rijden (wat ik me heel goed kan voorstellen) zou ik eerst kijken of daar iets aan te doen is.
Dat is idd iets van 1/8 per dag. Welke je gespreid over de dag opneemt. Zoals jij het schets is ideaal maar helaas niet hoe het werkt
Als je het echt niet trekt kan je al wel deels ziekteverzuim regelen. Ik weet toevallig van een collegaatje dat zij normaal 4 dagen van 8 uur had, dat hield ze niet meer vol dus hebben ze er doormiddel van ziekteverzuim i.v.m. de zwangerschap 6 uren van gemaakt. Zo kon ze een uurtje later van huis en een uurtje eerder náár huis. Dan moet je overigens wel verplicht de 6 weken verlof voor de uitgerekende datum starten.
Het is idd per dag maar het is niet zo dat je die uren vrij mag nemen en naar huis kan gaan ofzo. Je werkgever is geloof ik verplicht om voor jou een veilig en gezonde werkomgeving te creëren. DIe aantal km's is wel veilig maar niet gezond voor jou en je kindje. Ik zou kijken of ik daar iets aan kon doen en daarnaast kun je natuurlijk die 1/8 op je werk extra pauze nemen. Ik vulde dat ik door die tijd te gaan liggen en aan het eind van m'n zwangerschap sliep ik die tijd ook echt even.