recht op kortingen, toeslagen etc.

Discussie in 'De lounge' gestart door odet, 2 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. horselover

horselover Fanatiek lid

24 aug 2008
    2.518
    1
    0
    @paars: ja daar heb je recht op zolang je maar beneden de 6000 in het jaar verdient geloof ik??? Correct me if im wrong...

Maar handje op houden vind ik een belachelijke opmerking!
    Dus vrouwen die niet werken maar de keuze maken om er voor het kindje(s) te zijn, en die nemen waar ze recht op hebben houden hun handje op???Haha...
    Het zo genoemde ''aanrechtgeld'' is ertoen de tijd bij de man eraf gehaald zodat de vrouw ook haar eigen geld kreeg...
    Ik vind het super dat er mama's zijn die bewust de keuze maken om er voor de kinderen te zijn!
    Heb dat altijd als erg prettig mogen ervaren!
    Ik heb zelf een andere keuze gemaakt, maar zou ik rond de 600 verdienen dan zou ik persoonlijk ook nadenken over wat ik zou willen.

2. valhalla

valhalla Niet meer actief

Misschien heb je iets aan deze site:

Recht op geld.nl - rechtopgeld.nl

Als ik zou (willen / kunnen) stoppen met werken zou ik ook graag willen weten op welke regelingen ik aanspraak zou kunnen maken. Kom op zeg, de belastingen hier zijn achterlijk hoog. Als er dan een manier is waarop je iets van je zuurverdiende en vervolgens verplicht aan de staat afgedragen inkomen kan terugkrijgen, zou ik dat ook doen.

Je zegt toch ook niet 'doe maar geen hypotheekrente aftrek, er zijn vast mensen die je veel blijer maakt met mijn centen'..

3. Eefke84

Eefke84 Niet meer actief

horselover mooi verwoord!;) ik heb er ook over nagedacht om miner te werken maar ik kwam nog minder als met 500 euro thuis. dus daarom was de belissing snel gemaakt. mocht ik nou vroeger heel goed mn best hebben gedaan op school en een goeie baan hebben gehad had het voor mij misschien ook heel anders geweest. ( maar wat zit ik me nu eigenlijk nog te verdedigen haha;))

4. Eefke84

Eefke84 Niet meer actief

hahaha nee daar hoor je niemand over.:D

5. Wilma

Wilma VIP lid

22 mei 2006
    6.396
    1
    0
    Uithoorn
    Mja sorry hoor maar ik vind het pas op je krent zitten en handjes op houden als je kan werken en onrecht matig geld vangt van de overheid. Bvb bijstand vangen terwijl je kan gaan werken. De kortingen en toeslagen die hier genoemt worden daar heb je als thuis blijf moeder gewoon recht op. Dus niks handjes op houden.
    Als zij het gevoel heeft dat ze thuis beter tot haar recht komt als dat ze werkt is het haar volste recht om die keuze te maken. Ik heb die keuze 13 jaar geleden gemaakt toen ze mij onrechtmatig geen contract meer aanboden omdat ik zwanger was (maar ik mocht wel via een uitzend bureau weer terug komen na n maandje...:x )
    Kon niet bewijzen dat ze me van te voren mondeling al toegezegd hadden dat ik n contract kreeg dus helaas.
    Ben ik zeker ook al 13 jaar onrechtmatig mn handje op aan t houden?
    Want mijn ex heeft wel redelijk wat verdient (EN dus redelijk wat afgedragen aan de belasting) maar mn huidige man niet altijd zoveel. Wel altijd genoeg om ons te onderhouden maar nu dus wel met ondersteuning van toeslagen ed.
    Ik had kunnen gaan werken maar dat was echt niet goed gegaan met mn depressie en mavo diplomaatje.
    Maar sowieso vond ik het belangrijk dat ik mn 2 jongens die niet zo'n fijn begin hadden van hun leven, goed ondersteunde.

Vind dit altijd zo jammer. Alsof moeder zijn en huisvrouw zijn minder waard is. Dat was waar de emancipatie mee begon..gelijke rechten en mogelijkheden EN waardering voor vrouwen en "vrouwen dingen" (fr lack of a better word).
    We zijn zoveel jaar verder en de waardering voor "vrouwen dingen" is er minder dan ooit. Nu zelfs onder de vrouwen zelf!
    Wat is er nou belangrijker als de volgende generatie goed te begeleiden in hun jonge leventje...

En voor mn kop er af gebeten word; Ik heb me heel erg ingelezen op dit onderwerp EN dit is grotendeels mijn mening die gebazeert is op veel boeken en anderszijds verworven info.

6. odet

odet Niet meer actief

ik wil ook niet stoppen om mijn handje op te houden.
    ik ben 32 jaar en heb altijd fulltime gewerkt (ik was voordat ik mijn kindje kreeg afdelingsmanager in een winkel)
    ik zie het ook gewoon zo datik er recht op heb.
    de nederlandse staat heeft het zo geregeld en ik wil er gebruik van aan maken (misschien!!)

ik wil er gewoon graag zijn voor mijn kindje (en toekomstige kinderen)
    als deze groot genoeg zijn ga ik gewoon weer aan het werk.
    hier komt trouwens ook nog bij dat ik thuis ook nog de administratie e.d. doe voor mijn vriend.
    dus helemaal niks doen is het ook niet ;)

bedankt voor je steun

7. odet

odet Niet meer actief

en zelfs al heb je gestudeerd en een goede baan, met 3 dagen in de week werken liggen de goede banen niet meer voor het oprapen.
    als ik een leuke baan wil (met mijn opleiding) dan moet ik minimaal 32 uur werken.
    dat ga ik dus echt niet doen.
    32 uur werken voor de baas, 1 dag thuis voor mijn man, wanneer moet ik dan met de kleine spelen?

ik houd nu 500,- over (en daar zit zelfs nog reiskostenvergoeding bij) dat is al niet echt veel.

8. Amfy

Amfy Niet meer actief

wilma door mij word je kop niet afgebeten hoor! vind het zeer goed verwoord;)

9. odet

odet Niet meer actief

tja, zo heeft toch ook bijna iedereen recht op kinderbijslag, zorgtoeslag etc.
    dan zeggen ze toch ook niet: "laat maar zitten"

bedankt voor de reacties

10. odet

odet Niet meer actief

wilma, ik vindt het ook goed verwoordt.
    bedankt.
    ik vindt dat iedereen zelf moet weten wat hij/zij doet.
    ik wil gewoon weten waar ik recht op heb, dat wil toch iedereen weten?

bedankt voor de site valhalla.
    ik had deze ookal gevonden en ik heb er ook op gekeken.
    ik kom niet verder dan wat ik nu gevonden heb via toeslagen.nl

in elk geval iedereen bedankt voor de reacties (en voor hun mening)
    ik ga het volgende week bij mijn boekhouder neerleggen en hoo pdat hij met nog wat nuttige info komt.

11. Eefke84

Eefke84 Niet meer actief

succes met je beslissing meid. en idd je boekhouder kan het je allemaal goed voorrekenen. heeft de onze ook gedaan

12. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Nou nou iedereen mag toch een eigen mening hebben?
    En als mijn mening nou net even anders is, is dat toch niet meteen verkeerd?
    Ik heb helemaal niet geroepen dat niet werkende moeders op hun kont zitten en dat denk ik ook helemaal niet.

Ik heb helemaal geen verstand van al die vergoedingen als je niet werkt, maar ik zou er persoonlijk moeite mee hebben als je net zo goed 600 euro per maand krijgt terwijl je niet werkt. Of dat dan daadwerkelijk zo is weet ik niet.
    Ik vind gewoon dat je beter je steentje kunt bijdragen door wel te werken, maar ik keur daar niemand om af.
    Er zijn ook legio moeders die vinden dat je thuis bij je kind hoort te zijn, en vinden ze mij dan logischerwijs een slechte moeder omdat ik een paar dagen werk? En moet ik dan meteen in de verdediging schieten?
    Zoveel mensen, zoveel meningen hoor...

13. Eefke84

Eefke84 Niet meer actief

ik vind werkende moeders zeker niet slecht. dat heeft helemaal ook niemand beweerd. er zijn heel veel moeders die een leukere moeder zijn als ze gaan werken.
    en 600 euro krijg je echt niet hoor als je thuisblijft. het is iets van rond de 200 euro.

14. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    @Guppie, volgens mij gaat het er alleen om hoe je iets zegt en of het ontopic is.

Daarom even een aanrader voor iedereen hier: laten we het even ontopic houden voordat ook dit topic weer verzandt in een topic met voor- en tegenstanders van werkende moeders. ;)

@TS, slim om het even door te laten rekenen door je accountant. Die kent hoogstwaarschijnlijk ook het beste de financiƫle situatie van je man. Soms is het moeilijk om toeslagen aan te vragen als je niet precies weet hoe hoog je inkomen zal zijn. Als je een vaste baan hebt, weet je wat je verdient op jaarbasis, maar als je een eigen zaak hebt, wil dat nog wel eens lastig zijn. Super veel succes met de keuze die je gaat maken!

Groetjes,
    Josien

15. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    je kan in ieder geval in het begin ook voltijds ouderschapsverlof opnemen. Dan krijg je in ieder geval weer iets van 250 euro per maand van de belastingdienst.
    Verder als je kinderen krijgt en je werkt wel krijg je gecombineerde heffingskorting. Die krijg je niet als je niet werkt...

16. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

17. Boulevard

Boulevard Niet meer actief

Ik hou ook mijn handje op ?????? om voor mijn eigen kids te kunnen zorgen. Die heffingskorting verdwijnd dus geen paniek voor de dames die dat vinden.

18. horselover

horselover Fanatiek lid

24 aug 2008
    2.518
    1
    0
    Nou meid succes met het nemen van een beslissing!
    En ik hoop voor je dat je boekhouder je vragen kan gaan beantwoorden!

19. Noatje

Noatje Fanatiek lid

12 apr 2008
    3.488
    0
    36
    N-BR
    edit

Niks tegen fulltime moeders hoor.... zou zelf als we mijn inkomen zouden kunnen missen ook zijn....

20. Towser

Towser Fanatiek lid

9 aug 2009
    1.222
    1
    0
    Gelderland
    Het is helemaal niet zo dat je extra geld krijgt als je thuis blijft. Iedreeen heeft gewoon recht op heffingskorting. Als je werkt wordt dit afgehaald van wat je anders aan belasting had moeten betalen, je betaalt het dan dus niet, dus eigenlijk krijg je het. Als je niet werkt krijg je het gewoon. Het is dus nooit zo dat je erop vooruit gaat (of net zoveel krijgt) als je niet werkt!
    Je kunt vaak wel toeslagen krijgen als je een eigen bedrijf hebt, omdat niet je omzet telt voor de belasting, maar wat er over blijft na aftrek van alle kosten en aftrekposten voor ondernemers.

Deel Deze Pagina