recht op toeslagen zonder inkomen?

Discussie in 'De lounge' gestart door Azshara, 10 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. littlemunchkin

littlemunchkin Fanatiek lid

12 mei 2015
    1.811
    1.004
    113
    Niet naar mijn weten, maar zo heb ik het wel altijd begrepen en geleerd. :)

2. stressbal

stressbal Niet meer actief

Ja hier idem alleen ben ik een jaartje tbm geweest.
    Daarna een jaar gewerkt en kreeg toch 10 mnd WW.

3. Vlinder1985

Vlinder1985 Bekend lid

10 sep 2012
    802
    4
    18
    Utrecht
    Zou ook niet bevordelijk zijn voor de mensen die iets proberen, studie of iets voor jezelf beginnen. Heb je 30 jaar gewerkt, een jaar iets geprobeerd wat niet lukt en daarna maar recht op 3 maanden ww. Dan lijkt het mij niet dat je dat risico gaat nemen.

Maar on topic: als ts recht op toeslagen heeft, dan heeft ze daar recht op. Anders moeten ze de wet aanpassen, lijkt mij.

4. Nacho

Nacho Fanatiek lid

3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Het is zo ver: gratis geld in de lounge! Neem je popcorn maar mee :p

5. my1969

my1969 Actief lid

26 aug 2009
    216
    17
    18
    amsterdam

Nou dan ben ik wel benieuwd wat voor sector je werkte in de nachtdienst😋

6. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Heb je je zwangerschapsuitkering kunnen binnenharken of is het net niet gelukt?! ;)

7. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.156
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    #227 Devilschase, 12 aug 2015
    Laatst bewerkt: 12 aug 2015
    Ik snap iets niet.

Jij wit niet werken
    Jullie zijn opzoek naar een woning samen, zodat je van zijn inkomen kan leven..

Maar je vriend verdiend in een goede maand maar 1000 netto zeg je.

Hoe ga je van 1000 euro netto met zijn twee plus kinderen rondkomen dan? Of ga je de maximale aan toeslagen trekken omdat je niet wilt werken?

Edit: Zie net je antwoord.

Ok, als je daarmee kan rondkomen is het prima toch?

8. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.156
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    #228 Devilschase, 12 aug 2015
    Hoe kom je hier nou bij? Ik denk dat jij de wekeneis bedoeld.

Mijn broer heeft vorig jaar in de WW gezeten en kreeg gewoon WW over alle jaren dat hij gewerkt had. En in die 6 jaar heeft hij bij 4 verschillende werkgevers gewerkt. Kreeg toch echt 6 maanden WW uitkering ( niet nodig gehad uiteindelijk, maar had er wel recht op)

Wisselen van werkgever heeft er niets mee te maken. Als ik minimaal 4 van de afgelopen 5 jaar heb gewerkt heb je gewoon recht op uitkering, ongeacht bij hoeveel werkgevers dat was.

EDIT:

Heb net even gecheckt wat mijn arbeidsverleden is.

Dat is 12 jaar. In die 12 jaar heb ik bij 6 werkgevers gewerkt en ben ik er in totaal 1 jaar uit geweest toen Luc was geboren. Dit was van September 2008 tot September 2009. Echter tellen 2008 en 2009 gewoon mee omdat ik TOT sept 2008 gewoon heb gewerkt en VANAF sept 2009 weer aan het werk ben gegaan.

Uw eventuele WW uiterking bedraagd 12 maanden.

Alleen de jaren waarin je helemaal niet werkt tellen niet mee voor je uitkering. Maar het is niet zo dat als je dus 1 jaar thuis zit gelijk je hele arbeidsverleden vervalt. Alleen dat jaar telt dan niet mee en dat gaat echt over een kalenderjaar. Al heb je 4 maanden gewerkt in dat jaar, dan telt het mee voor je arbeidsverleden.

Dat zou lekker zijn. Dan werk je 25 jaar nonstop. Je gaat er 1 jaar tussenuit en dan zouden er 25 jaar arbeidsverleden vervallen.

9. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.175
    4.488
    113

voor jou devilschase, had ze al eerder een vraag over beantwoord.

10. Twingia

Twingia Fanatiek lid

7 dec 2013
    1.151
    1
    38
    thuis dingen doen, met de kinderen knuffelen.
    Friesland
    Volgens mij heb je wel degelijk recht op vrijstelling van werk zoeken/accepteren. Ze kunnen wel van je eisen dat je een opleiding/cursus of stage gaat volgen/doen.

Alleenstaande ouders met kind tot 5 jaar (art 9a WWB)
    Gemeenten dienen alleenstaande ouders die de zorg hebben voor een kind tot 5
    jaar op grond van artikel 9a van de WWB op verzoek een ontheffing van maximaal 5
    jaar van de arbeidsplicht te verlenen, mits de ouder meewerkt aan een re-integratieprogramma.
    Deze groep ouders heeft daarmee recht op een ontheffing van de
    arbeidsplicht en tegelijkertijd recht op een re-integratieprogramma dat hen in staat
    stelt op termijn weer deel te nemen aan de arbeidsmarkt.

Pagina 24
    http://www.inspectieszw.nl/Images/De-invloed-van-ontheffingen-op-de-arbeidsparticipatie-van-WWB%E2%80%99ers_tcm335-342976.pdf

Veel alleenstaande ouders willen liever voor hun jonge kind(eren) zorgen dan een baan zoeken. Met een bijstandsuitkering kan de alleenstaande ouder en dus ook mevrouw van Es hiervoor kiezen. De wet bepaalt namelijk dat indien men een alleenstaande ouder is en het jongste kind onder de vijf jaar is een vrijstelling van solliciteren kan krijgen van maximaal zes jaar. Mevrouw Van Es is niet meer verplicht werk te accepteren of te zoeken. Maar zij moet dan wel een opleiding of stage volgen. Zo heeft mevrouw van Es later betere kansen op een baan.
    Vrijstelling tegenprestatie/sollicitatieplicht alleenstaande ouders -
    Antwoord op Bijstand

11. littlemunchkin

12 mei 2015
    1.811
    1.004
    113
    Dank je voor de uitleg. Ik heb het gewoon altijd zo begrepen, geen idee wie me dat dan heeft wijsgemaakt weer. :) Vind google hierin trouwens ook een grote chaos.

Dan zou TS denk ik nog maar eens even goed hier achteraan moeten gaan, want dan heeft ze gewoon 7 maanden ww door dr neus geboord gekregen toch? :$ Zou ze dan die 7 maanden alsnog niet kunnen krijgen?

TS, ik zou het nog eens even goed nakijken! Ik zag idd wel een linkje dat je je werkverleden kon bekijken en kon zien hoe lang je dan ww krijgt toen ik ging googlen.

12. stressbal

stressbal Niet meer actief

Lijkt me echt stug want UWV wist mij zelfs te vertellen dat ik 3 dagen bij een uitzendbureau had gewerkt ( was ik allaang en breed vergeten ;) )
    Moet zeggen dat ze prima op de hoogte zijn van je werkverleden ( uitzonderingen daar gelaten natuurlijk )

13. littlemunchkin

12 mei 2015
    1.811
    1.004
    113
    Ja, maar aangezien ze TS wel meer gekke dingen hebben verteld blijkbaar is het beter om even te dubbelchecken.:)

14. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.156
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    #234 Devilschase, 12 aug 2015
    Kijk , je kan het van twee kanten bekijken.

Ik snap best dat er mensen zijn die niet willen werken en thuis willen blijven voor de kinderen. Daarbij vind ik het van TS juist best schappelijk dat ze dan de WWB wilt schrappen en zelf inkomen wilt regelen. Of ze dat nou bij haar vader, moeder, broer, zus, oom of tante gaat regelen, hebben wij niets mee te maken toch? Als zij ervoor kiest om thuis te willen blijven en niet te willen werken, moet ze ook zelf haar inkomen regelen. En dat doet ze. Dus wat is nou eigenlijk het probleem?

Ik, en meerdere met mij, werk 36 uur per week. Onze kinderen gaan straks 2 dagen per week naar de opvang. En ja, ik doe mijn kinderen liever niet naar de opvang, maar het is niet anders. Daarbij vind zoon het enorm leuk op de opvang en ben ik van mening dat die 2 x 4 uur per week ook bijdragen aan zijn sociale ontwikkelingen plus dat hij daar veel leuke dingen doet. Hij vind het helemaal niet vervelend om daarheen te gaan.

TS geeft aan dat als de kinderen 1 jaar zijn gewoon weer te willen werken. Als zij straks samen met haar vriend een huis heeft worden ze toeslagpartners van elkaar, hierdoor worden bepaalde toeslagen veranderd. Als ik kijk naar de toeslagen die je krijgt met:

2 personen
    2 kinderen
    1 werkloos
    1 werkt
    Jaarinkomen: 20.000 per jaar

Krijg je maar 300 euro per maand aan toeslag. En dit is het kindgebonden budget en zorgtoeslag. Dit krijgt iedereen. EN ja, als je inkomen hoger is, krijg je minder, dat is logisch, want je hebt meer te besteden.

Mensen die hier roepen respect te hebben voor vrouwen die hun kinderen niet naar de opvang brengen vind ik een beetje voorbarig.

Ik werk 36 uur, draai een huishouden, kinderen spelen 2 dagen per week met andere kids op een kinderopvang, ik moet naast mijn werk ook alles nog regelen. Maar kennelijk verdienen moeders die werken dan geen respect? Niet dat ik dat hoef, want in zekere mate "kies" ik er zelf voor. Maar dit is toch een vreemde beredenering.

Ik KÁN stoppen met werken. Alleen dan kunnen we niet meer sparen, en ik spaar graag voor mijn kinderen zodat ik deze later kan laten studeren zonder gebruik te laten maken van studiebeurzen of financieringen die ze daarna weer terug moeten betalen waardoor ze op hun 18e misschien wel een studieschuld hebben. Dat wil ik voorkomen. Als hun een bepaalde opleiding willen doen die duurder is dan normaal, wil ik ze dat kunnen geven.

Daarnaast sparen wij zodat wij onverwachte kosten meteen kunnen opvangen. Ik wil namelijk niet in de problemen komen. Als ik niet werk hebben we geen spaargeld en dan is die kans groter. In deze tijden wil ik dat kosten wat kost voorkomen. Plus dat wij de hypotheek versneld aflossen.

Niet alles draait om geld. Daarom ben ik er na mijn werk altijd voor mijn kinderen en op de vrije dagen en weekenden vervelen we ons absoluut niet. Ze komen daardoor niets tekort.

Je moet een bepaalde wisselwerking zien te vinden. En als TS het eerste jaar bij haar kinderen wilt blijven, dan snap ik dat en is dat haar goed recht.

Daarbij wordt er hier gehuild over de toeslagen die ze dan krijgt. Maar mensen, hebben jullie dan enig idee wat wij allemaal wel niet betalen zódat we er recht op hebben? We betalen ons helemaal knetterscheel aan belastingen, verzekeringen en weet ik veel wat. Dan zou het niet logisch zijn als je nergens recht op hebt toch?

En ja, er zitten voorwaarden aan. TS wil daar niet aan voldoen, zoals gaan werken, en dus probeert ze dit zelfstandig op te lossen. Dit is toch helemaal niet vreemd en belachelijk? Als ik dat zou willen en mijn ouders willen mij geld geven, wat is dan het probleem? Dat TS straks een toeslag krijgt als ze gaat samenwonen? Heel veel mensen hebben toeslagen ondanks of ze wel of niet werken.

Dus laten we in dit topic nou niet loze leuzen gaan schreeuwen zoals: respect, respectloos, achterlijk, belachelijk en profiteren. Je kan het ook gewoon niet zo zwart-wit bekijken, anders hadden we wel in de politiek gezeten met zijn allen.

15. my1969

my1969 Actief lid

26 aug 2009
    216
    17
    18
    amsterdam
    Nee, ze wil niet alleen het eerste jaar thuis zijn, ze zei zelf eerder in het topic dat ze nooit wil werken!

16. my1969

my1969 Actief lid

26 aug 2009
    216
    17
    18
    amsterdam

Zo, hier staat het van het niet willen werken.

17. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.236
    6.095
    113
    Dat gaat toch over nu? Niet over een jaar, of paar jaar?

18. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Klopt.. ze wil alleen het eerste levensjaar van haar kindje niet werken

19. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Dan heb jij echt dingen gemist...

Er staat nl in een post van haar dat ze na het jaar best wel weer wil werken..

Vraag me niet waar, en ook geen zin om het op te zoeken tussen al deze pagina's, maar het staat er echt

20. isha

isha Actief lid

18 aug 2014
    134
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste Azhara.

Jij hebt je situatie eerlijk vertelt aan de belastingdienst..en volgens e belastingd. Heb jij recht op toeslagen..jij hebt alle recht om te zeggen dat je voorlopig voor je kindjes thuis blijft..jij maakt geen gebruik van weg.. Mensen moeten niet moeilijk doen..jij hebt er recht op en klaar punt uit...als ik naar die negatieve reacties lees..denk ik bij me zelf..er zijn wel ergere dingen op de wereld...

Deel Deze Pagina