recht op uitkering? na niet verlengen half jaar contract?

Discussie in 'De lounge' gestart door navlis, 11 feb 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. navlis

navlis Actief lid

5 okt 2009
    490
    0
    0
    mama zijn
    ergens
    Hey meiden,

even een vraag voor diegene onder ons die hier een beetje verstand van hebben

Mijn man heeft nu een vast contract, maar stel dat hij nu ontslag neemt en hij voor een ander bedrijf gaat werken krijgt ie natuurlijk eerst een proefperiode en vervolgens een half jaar contract. En als dit halfjaar contact niet word verlengt heeft ie dus geen werk meer maar heeft hij dan wel recht op een uitkering? zo ja hoe veel procent is dat dan van zijn laatst verdiende loon?

Of wat als hij na de proefperiode al niet meer hoeft te komen heeft ie dan ook recht op een uitkering?

Het bedrijf waar hij nu werkt beloofd hem van alles maar komt niks na, en ik snap wel dat dat door de crisis komt maar vorig jaar werd er ook al gezegd dat het dit jaar allemaal goed zou komen. En net voor de maand april de maand waarin er altijd gepraat gaat worden word de directeur ontslagen en de financieel directeur die hem persoonlijk hebben gezegd hem dit jaar goed te zullen belonen voor het afgelopen jaar en dat hij dit ook echt verdiend. En ik denk dan als de financieel directeur dat zegt dat er echt wel geld is.
    Nu deze mensen dus weg zijn zien wij die dingen dus niet meer gebeuren en word er gezegd dat we nog maar even moeten afwachten maar dat doen we al een jaar! En dan nog als het over een half jaar beter gaat en er nieuwe directeuren zijn moeten we weer wachten tot april 2011 omdat er tussendoor niet gepraat gaat worden.

Nu wil hij dus evengoed proberen om het een en ander voor elkaar te krijgen, maar lukt dit niet gaan we op zoek naar ander werk, maar hij heeft wel een gezin te onderhouden vandaar mijn vraag.

2. pcootje

pcootje VIP lid

17 jun 2009
    5.888
    0
    0
    In ons hutje.
    Ja, hij heeft dan wel recht op een uitkering. Als dit niet zo was zou je je zelf nooit kunnen ontplooien op de arbeidsmarkt.
    Waar hij echter wel rekenschap mee moet houden is dat hij moet zien te voorkomen om na een halfjaar werkloos te worden. Dit kan hij doen door ruim van te voren weer te beginnen met solliciteren.

persoonlijk vraag ik me echter wel af of het gezien de crisis verstandig is om een minder leuke vaste baan in te leveren voor een misschien leukere tijdelijke baan.

3. Rosado

Rosado Niet meer actief

Ja hoor, dan heeft ie gewoon recht op een uitkering. De duur hiervan is afhankelijk van de duur van zijn arbeidsverleden.

Ik heb zelf 1,5 maand bij een bedrijf gewerkt waar ik wegging in mijn proeftijd. Daarvoor had ik al 6 jaar gewerkt bij andere bedrijven. Ik krijg toen ook gewoon een uitkering.

4. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Als je partner voldoet aan de eisen die worden gesteld aan WW. Dan is er sowieso recht op een uitkering.
    verlies van minimaal 5 uren
    U bent direct beschikbaar voor betaald werk.
    U heeft in de periode vóór uw werkloosheid 26 van de 36 weken gewerkt
    U bent niet door uw eigen schuld werkloos geworden.
    Als u door uw eigen schuld werkloos bent geworden krijgt u mogelijk geen WW-uitkering. Kijk ook op Ik neem zelf ontslag en Ontslag op staande voet.
    Wel zou het kunnen zijn dat het UWV een korting geeft omdat hij willens en wetens is overgestapt naar een andere baan.

In principe krijg je 70% van het laatstverdiende loon (de eerste twee maanden is 75%)

5. limmeke

limmeke VIP lid

28 mei 2008
    17.318
    0
    0
    als je partner in proeftijd ontslagen zou worden.. krijgt hij GEEN uitkering.. werkt hij echter door tot half jaar en contract zou dan niet verlengd worden.. en hij heeft wel de volle 26 weken gewerkt, dan wel.

6. navlis

navlis Actief lid

5 okt 2009
    490
    0
    0
    mama zijn
    ergens
    oke thanks voor de info!

Dus als hij het eventuele nieuwe bedrijf hem niet wil hebben na een proeftijd krijgt hij geen uitkering en voor de rest wel gewoon.

Waarom eigenlijk niet na een proefperiode, hij heeft daarvoor toch gewoon jarenlang gewerkt?

We weten idd dat het nu niet verstandig is om op te stappen maar je moet keuzes maken in het leven. Het is ook niet zo dat hij dit al beslist heeft maar hij zei wel dat hij er hard over na ging denken als hij zeker wist dat ie eventueel een uitkering zou krijgen mocht ie na een overstap werkeloos worden.

7. mommy1983

mommy1983 VIP lid

30 mrt 2009
    12.507
    5
    38
    Ik werkte 5 jaar bij een bedrijf en ben zelf weggegaan en bij een ander bedrijf werd ik in de laaste min van me proeftijd ontslagen ik kreeg gewoon een ww uitkering hoor.

Deel Deze Pagina