ZEZ specifieke situatie

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door kimkimkim, 20 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kimkimkim

kimkimkim Lid

20 sep 2011
    26
    0
    0
    Brabant
    Hallo allen,

Kom zojuist van de telefoon met UWV waar ze me helaas geen steek verder konden helpen. Ik hoop dat het zo wel moet lukken..

Van januari tot juli afgelopen jaar ben ik fulltime bezig geweest met het schrijven van een ondernemingsplan en het ontwikkelen van mijn bedrijf. Dit ondernemingsplan heb ik tevens gebruikt om af te studeren aan mijn HBO opleiding. Nu ik klaar ben om te starten ga ik mij morgen inschrijven bij de Kvk: precies in de week dat ik ontdek dat ik zwanger ben..

Tot nu toe waren de plannen om mijn parttime baan per december op te zeggen en mijn winkel per oktober te openen. Alleen dit gooit wel wat roet in het eten. Als ik namelijk geen ZEZ-uitkering zou ontvangen zouden de inkomsten tijdelijk compleet ophouden en dat kan ik me niet veroorloven. De dames aan de telefoon konden mij helaas niet vertellen of de uren van het ondernemingsplan (die dus officieel ook onder mijn studie vielen) mee gaan tellen in de urennorm. Ik weet graag waar ik aan toe ben ivm. het wel of niet opzeggen van mijn huidige baan. Omdat de winkel naar verwachting vanaf oktober mondjesmaat gaat lopen heb ik niet voldoende winst om een uitkering op te baseren.

Volgens mijn telefoontje hoorde ik pas of ik recht hierop had na het aanvragen van de uitkering, wat ik 2 - 4 weken voor de bevalling kan doen.. Graag zou ik nu iets meer zekerheid hebben over deze richtlijnen zodat ik eea. kan plannen..

Ben erg benieuwd, alvast bedankt,

Kim

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Kim,

Het recht op uitkering wordt altijd pas bepaald na een aanvraag. Maar ik begrijp wel dat je daar meer informatie over wilt. We zijn nu aan het uitzoeken of je in aanmerking komt voor een ZEZ- of eventueel een WAZO-uitkering.

Ik verwacht je hier morgen antwoord op te kunnen geven.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. kimkimkim

kimkimkim Lid

20 sep 2011
    26
    0
    0
    Brabant
    Hallo Robert,

Bedankt voor de reactie, fijn dat je in ieder geval eea. uit wil zoeken. Ik zal geduldig op een antwoord wachten ;)

Groeten,

Kim

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Kim,

Je wilt graag op korte termijn zekerheid over het recht op de ZEZ-uitkering. Je aanvraag moet inderdaad eerst beoordeeld worden voordat het recht kan worden vastgesteld.

Je kunt de ZEZ-uitkering aanvragen 4 tot 2 weken voordat je wilt dat je verlof ingaat. Ik adviseer je om de uitkering aan te vragen wanneer je 24 weken zwanger bent. Als je aanvraag compleet is dan hoor je binnen 8 weken of je in aanmerking komt voor de ZEZ.

Het recht op een ZEZ-uitkering kan worden vastgesteld op basis van het aantal gewerkte uren of een schatting van je inkomsten.

Alleen daadwerkelijk gewerkte uren tellen mee als gewerkte uren. Heb je meer dan 1.225 uren per jaar gewerkt dan heb je recht op het maximale dagloon (100% van het minimumloon). Dit geldt ook als het inkomen boven het minimumloon ligt. Uren die je hebt besteed aan het schrijven van je ondernemingsplan tellen niet mee als gewerkte uren.

Heb je nog geen winst gemaakt?
    Dan wordt op basis van een schatting van je inkomsten een voorlopige uitkering vastgesteld.
    In het daaropvolgende jaar wordt dan op basis van de daadwerkelijke inkomsten het recht op de ZEZ-uitkering definitief vastgesteld.

Wanneer je binnen 10 weken na het einde van je dienstverband bevalt kom je mogelijk in aanmerking voor een WAZO-uitkering.

Ik wens je een fijne zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Mariëlle
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina