Hoi! Omdat onze kleine in een stuit ligt, krijg ik misschien/waarschijnlijk een geplande keizersnee. (Morgen nog eerst een draaipoging ) Weten jullie misschien of mijn man zorgverlof kan krijgen als ik weer thuis ben en de kraamhulp weg is? Groetjes Koetje
mijn man krijgt daar wel zorgverlof voor, heeft ie al nagevraagd, maar dat is bij elke werkgever verschillend denk ik.
Als niemand jou kan verzorgen en het is echt nodig kan hij daar zorgverlof voor krijgen. Volgens mij mogen ze dat niet weigeren.
Mijn man heeft er ook een paar dagen zorverlof voor gekregen. Was niet verplicht, maar zijn leidinggevende was zeer aardig.
Het is wettelijk bepaald dat je partner dan zorgverlof krijgt. Hij kan zn CAO er op naslaan voor de exacte regeling maar het mag niet geweigerd worden.
Bedankt voor jullie reacties! Z'n leidinggevende heeft nu vakantie. Als hij weer terug is gaat hij het vragen, aangezien het dus toch een keizersnee wordt. Staat idd ook in de CAO (mits er niemand anders 'voor me kan zorgen').
Neem niet aan dat je een kraamhulp krijgt die 24 uur per dag bij je is, dus er kan niemand anders voor je zorgen..dus waarschijnlijk kan hij gewoon zorgverlof opnemen.
Inderdaad. Mogelijk dat je, als het echt niet anders kon, je ook wel wat met bijvoorbeeld je moeder had kunnen regelen, maar dat weet zijn werk niet Dus volgens mij kunnen ze het niet weigeren. Terecht, als je als vrouw echt niets kan na een keizersnede vind ik dat je man je wel een paar dagen mag bijstaan.
hij kan 14 dagen kortdurend zorgverlof opnemen en eventueel daarna langdurend zorgverlof. dit is wettelijk geregeld en mag nooit geweigerd worden. Mijn man heeft 14 dagen kortdurend zorgverlof opgenomen toen mijn herstel vreselijk slecht verliep na mijn ks. Zijn werkgever heeft nog gevraagd om een verklaring van een arts, maar zelfs is niet verplicht, wist onze arts te vertellen. dit is pas nodig bij een langdurend zorgverlof geloof ik (hebben wij geen aanspraak op hoeven maken). Het CAO van je man kan enkel aanvullingen hebben, waardoor de zaak gunstiger wordt (langer verlof, compensatie oid), maar nooit ongunstiger. Ze mogen hem dus nooit verplichten vakantie uren op te nemen! (in nederland, heb geen idee hoe het buiten nl staat) veel werkgevers doen moeilijk, maar weet wat je rechten zijn en vertel ze ook dat je dat weer, dan binden ze vaak snel in. Zet wel altijd eerst je kraamdagen in en gebruik voor de dagen om de ks calamiteiten verlof bv, zo heb je een zo lang mogelijke zorg periode. bij ons waren alle dagen hard nodig, ik kon namelijk niks en heb weken lang enorme pijn gehad (nu niet bang worden, ik ben zo'n enorme pechvogel die die ene mini kleine rotkans heeft dat er iets niet helemaal goed verloopt. die is nu al opgebruikt, dus bij jou gaat alles goed )
ik heb ook een geplande ks gehad en mijn man heeft 4 weken lang halve dagen gewerkt, ideaal! dit was dus ook zorgverlof. volgens mijn man is het wel per cao verschillend.....
Bedankt voor jullie reacties. Erg duidelijk, Claartje! Mijn man gaat het morgen wel even navragen op het werk. Het is natuurlijk afhankelijk van hoe het woensdag verloopt. Ik hoop idd niet zoals bij jou. Maar ik zie wel hoor, ieder persoon en iedere keizersnee is weer anders. Het komt vast goed!
ja joh, alles komt goed! als je ziet wat je er voor terug krijgt! heel cliché, maar het is gewoon zo! anders waren wij niet zo snel weer aan een tweede begonnen