WW rechten na afloop WAZO, waarin je gestart bent als zelfstandige

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Lau tje, 13 jun 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lau tje

Lau tje Nieuw lid

13 jun 2015
    2
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste,

Net voor mijn verlof is mijn werkgever failliet gegaan. Ik heb toen drie weken een ziektewet uitkering ontvangen en nu krijg ik een WAZO uitkering. Na afloop heb ik weer recht op een ww uitkering.

Nu heb ik echter een aanbieding ontvangen om als zelfstandige een project te doen. Ik zou me dan ook graag willen inschrijven als zelfstandige. Maar wat zijn de consequenties voor mijn WAZO uitkering. En later voor mijn ww uitkering?

Ik hood graag!

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Lau tje,

Je vraagt wat de gevolgen zijn voor je WAZO en WW-uitkering als je tijdens je verlof start als zelfstandige.

Het heeft voor je WAZO geen gevolgen als je start met zelfstandige werkzaamheden.

Bij je aanvraag WW geef je aan dat je al gedeeltelijk als zelfstandige werkt. UWV beoordeelt dan of deze uren als vervangend werk voor je eerdere dienstverband worden gezien. Is dit het geval? Dan kan je voor de uren die je vervangend als zelfstandige werkt geen WW-uitkering ontvangen.

Worden de uren niet gezien als vervangend werk? Dan laat UWV het gemiddelde aantal uren dat je in de 26 weken voor je werkloosheid werkte als zelfstandige vrij. Bij jou zal dit vrij laag uitvallen omdat je pas tijdens je WAZO bent gestart. Alle uren die boven dit aantal werkt als zelfstandige worden blijvend gekort op je uitkering.

Actuele informatie over zelfstandige en werkloos worden vind je hier.

Ik wens je veel succes bij je zelfstandige project.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. Lau tje

Lau tje Nieuw lid

13 jun 2015
    2
    0
    0
    NULL
    NULL