recht op wtcg voor chronisch zieken of ziektewet

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door faat13, 9 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. faat13

faat13 Lid

24 mrt 2011
    20
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste UWV,

ik ben 7weken geleden bevallen van een dochter.

Ik heb nu momenteel een wazo uitkering en daarvoor een ziektewet uitkering via het UWV door gevolg van zwangerschap en nekartrose en rugklachten.

Mijn nuluren contract liep per 01 september 2012, af en is niet verlengt, mijn wazo uitkering stopt per 28 maart 2013,

ik heb het momenteel erg zwaar mijn nekartrose en rug verergerd slaap slecht en heb bijna elke dag hoofdpijn, daarbij ook nog last van mijn bekken na mijn bevalling, ik loop nu ook bij de fysio voor mijn nek en rugklachten en bekken.

Ik ben nog niet bereid om te gaan werken, ivm te veel pijn, en hoe word artose bij jullie gezien en wat voor rechten heb je als je chronisch ziek bent.

alvast bedankt,

mw. Ammach

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

#2 UWV, 11 mrt 2013
    Laatst bewerkt: 11 mrt 2013
    Beste mevrouw Ammach,

Ik begrijp dat je wilt weten wat je moet doen als nog niet kunt werken in verband met veel pijn (artrose) en welke rechten je hebt wanneer je chronisch ziek bent.

Ben je ziek aansluitend aan de WAZO, bel dan UWV Telefoon Werknemers (0900-9294) de dag ná je bevallingsverlof.
    Vraag telefonisch een Ziektewet-uitkering aan en geef tijdens het gesprek door of je klachten zwangerschaps gerelateerd zijn.

Na je aanvraag wordt er met je contact opgenomen voor het maken van een afspraak met de verzekeringsarts.
    De verzekeringsarts beoordeelt je klachten.

De maximale duur van een Ziektewet-uitkering is 104 weken.
    Vanuit de Ziektewet heb je geen recht op de Wtcg.

Is de maximale duur van de Ziektewet verstreken, dan heb je mogelijk recht op een WIA-uitkering.
    Ontvang je WIA, dan heb je automatisch recht op de Wtcg en maakt UWV de tegemoetkoming eind september over.

De Wtcg is dus geen uitkering maar een tegemoetkoming.

Actuele informatie over de Ziektewet vind je hier en over de Wtcg hier.

Ik wens je veel beterschap.

Met vriendelijke groet,

Martijn
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina