Waar heb ik nog recht op ?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door MissDragonfly, 11 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MissDragonfly

15 nov 2010
    77
    0
    0
    Apeldoorn
    Ik loop al een tijdje met een "probleem" rond waar ik tot op heden nog geen antwoord op heb kunnen vinden.
    Misschien kunnen jullie mij helpen.

Door een reorganisatie bij mijn werkgever zit ik helaas sinds juli 2012 thuis zonder werk. Helaas heeft het solliciteren tot op heden nog geen positief resultaat gehad.

Het moment is nu gekomen dat we over een tweede kindje nadenken. Lastig natuurlijk in deze tijd... zonder werk maar omdat we natuurlijk niet weten of het meteen lukt... en ook niet al te veel leeftijdsverschil tussen onze kinderen willen.

Mijn uitkering loopt nog tot juli 2013.

Mijn vraag is... wat gebeurt er met mijn uitkering als ik op korte termijn zwanger raak ? Heb ik dan nog recht op iets.. ? Of stopt deze gewoon per juli 2013 ?
    Ik kan me namelijk goed voorstellen dat een werkgever niet iemand wil aannemen die een paar maanden zwanger is.

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste MissDragonfly,

Je wilt weten wat er met je WW-uitkering gebeurt als je zwanger wordt. Dat hangt af van het moment waarop je zwanger wordt, of meer bepaald wanneer je uitgerekend bent.

Ligt je (uitgerekende) bevallingsdatum voor je einddatum van je WW? Dan heb je op basis van de WW recht op zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO). Dit verlof duurt 16 weken. Tijdens de WAZO wordt je WW beëindigd. Na afloop van het verlof kun je het resterend deel van je WW laten voortzetten als je nog geen ander werk hebt gevonden.

Is je uitgerekende datum binnen 10 weken na het einde van je WW? Dan heb je nog steeds recht op WAZO. Je WW is dan al beëindigd. Mogelijk heb je in de tussentijd recht op een bijstandsuitkering (WWB) van de gemeente. Dit hangt echter onder andere af van het inkomen van je partner. De WWB zal dan alsnog worden onderbroken zolang je recht op WAZO hebt.

Ben je meer dan 10 weken na het einde van je WW uitgerekend? Dan heb je geen recht op WAZO. Mogelijk heb je recht op WWB. De WWB geeft geen recht op WAZO.

Uiteraard geldt bovenstaande niet als je nieuw werk vindt. Vanuit een baan ben je opnieuw verzekerd voor WAZO, en kun je weer nieuwe rechten opbouwen voor een WW-uitkering.

Actuele informatie vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina