Nieuwe baan, vertellen zwangerschap?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Loessje1987, 30 apr 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Loessje1987

Loessje1987 Bekend lid

16 jan 2015
    820
    168
    43
    Vrouw
    Hoi!

Ik ben nu bijna 6 weken zwanger en ik heb per 1 juni een nieuwe baan.
    Mijn proeftijd is een maand en als de proeftijd voorbij is ben ik ongeveer 14 weken.
    Ben ik verplicht mijn nieuwe werkgever te vertellen dat ik zwanger ben? Ben bang dat ze dan het contract beëindigen na de proeftijd...

Groetjes!
    Loesje

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Hoi Loesje,

Gefeliciteerd met je zwangerschap en met je nieuwe baan!

Ik snap je zorgen met betrekking tot je nieuwe baan. De werkgever mag je niet vragen naar privézaken of gezondheidszaken. Je bent bij het sollicitatiegesprek ook niet verplicht om te vertellen dat je zwanger bent.

Sinds 1 januari 2015 zijn er een aantal wetten met betrekking tot contracten gewijzigd. Deze veranderingen vallen onder Wet Werk en Zekerheid. Zo mag de werkgever geen proeftijd meer opnemen als het een contract is van minder dan 6 maanden. Heeft je werkgever je een contract aangeboden van meer dan 6 maanden maar korter dan 2 jaar? Dan mag de proeftijd maximaal een maand duren.
    Zwangerschap mag geen reden zijn voor ontslag. Ook niet tijdens de proeftijd. Wel kan tijdens de proeftijd om een andere reden het dienstverband worden beëindigd. Ook als je zwanger bent.

Bij zwangerschap gaat de Wet Arbeid en Zorg in werking. Onder deze wet valt onder andere de zwangerschapsuitkering. De werkgever heeft recht op een financiële vergoeding als jij met verlof gaat en jij hebt recht op doorbetaling van je loon.

Ik wijs je graag op de site van Rijksoverheid.
    Hier vind je meer informatie wat er geregeld moet worden als je zwanger bent en een dienstverband hebt.

Actuele informatie over ontslag bij zwangerschap vind je hier.

Ik wens je veel succes.

Met vriendelijke groet,

Mariël
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. Loessje1987

Loessje1987 Bekend lid

16 jan 2015
    820
    168
    43
    Vrouw
    Hartelijk dank voor de reactie! Toen ik het sollicitatie gesprek had, was ik nog niet zwanger en ben bang dat ze dan dus mn proeftijd beëindigen als ze erachter komen dat ik zwanger ben... Ze kunnen altijd wel een reden bedenken om je te laten gaan denk ik...

Maar ik ben ze dus níet verplicht het te vertellen?

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Loesje,

Graag gedaan!
    Verplicht ben je zeker niet, het blijft jouw keuze het wel of niet te vertellen.

Ik wens je een goede zwangerschap en succes in je nieuwe baan!

Met vriendelijke groet,

Ellen
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina