recht op ww na 6mnd volledig ouderschapsverlof en ontslag mt werderzijds goedvinden

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door ecl, 11 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ecl

ecl Niet meer actief

Hallo webcareteam,

Ik zit nu in mijn laatste halve mnd ouderschaps verlof. Deze heb ik volledig opgenomen dus ik ben na mijn zwangerschaps verlof 6 mnd volledig thuis(onbetaald).
    Omdat ik het onmogelijk vindt om mijn werk met mijn dochter te combineren(zowel lichamelijk als geestelijk) en mijn werkgever daar ook bang voor is. Willen wij misschien een ontslag met werderzijds goedvinden doen.

Nou vraag ik me alleen af of ik met deze rede voor dit ontslag en het volledig onbetaalde ouderschapsverlof, ik wel recht heb op een ww. Ik heb het misschien niet eens nodig, omdat ik aan het einde van deze mnd misschien al ander werk heb(parttime).

Alvast bedankt!

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Ecl,

In principe wordt ontslag met wederzijds goedvinden niet gezien als verwijtbare werkloosheid. Dat geldt ook voor ontslag op eigen initiatief vanwege gezondheidsredenen. Dat wil zeggen dat je wel in aanmerking komt voor WW.

Een WW krijg je echter voor het aantal uren dat je verliest. Voor deze uren wordt wordt wel van je verwacht dat je beschikbaar bent voor de arbeidsmarkt. Je moet dan ook solliciteren en werk accepteren voor het aantal uren dat je WW krijgt. Als je echter stopt met werken omdat je minder wilt werken, krijg je geen WW.

Houdt bij het tekenen van de vaststellingsovereenkomst wel rekening met de juiste opzegtermijn. Je kunt een voorlopige overeenkomst het beste laten controleren door een jurist, bijvoorbeeld bij het Juridisch Loket.

Als je maximaal 78 weken ouderschapsverlof hebt gehad, wordt je WW gebaseerd op het inkomen en de gewerkte uren uit de periode voor het ouderschapsverlof. Je ouderschapsverlof heeft dan dus geen invloed op de WW.

Actuele informatie vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. ecl

ecl Niet meer actief

Bedankt Robert!

Deel Deze Pagina