hallo ik heb even een paar vraagjes mijn baas en ik hebben een beeindigingsovereenkomst gemaakt wat inhoudt dat ik met ingang van 15 februari werkloos wordt. krijg ik dan wel een ww uitkering? hoe word de ww berekend? op de site van het uwv wordt ik niet veel wijzer. er staat dat je je loon sv perjaar moet pakken en daarbij optellen mij onregelmatigheidstoeslag en eindejaarsuitkering en dan dat bedrag moet delen door 221. klopt dit? ik hoop snel op een antwoord alvast bedankt groetjes bianca
hallo ik heb nog even een aanvullende vraag. ik ben vanaf 15 december vrijgesteld van werk en krijg uitbetaald tot 15 februari. dit is een soort onkostenvergoeding. ik krijg er nog een klein bedrag naast. krijg ik nu ww met ingang van 15 december of met ingang van 15 februari. dan weet ik per wanneer ik het aan moet vragen. alvast bedankt groetjes bianca
Beste Bianca, Je hebt een aantal vragen over het recht op WW-uitkering en de berekening daarvan. Als je dienstverband eindigt door het ondertekenen van een beeindigingsovereenkomst gaat het UWV eerst beoordelen of je verwijtbaar werkloos bent. Is dit het geval dan zul je geen recht op een WW-uitkering hebben. Ben je niet verwijtbaar werkloos dan gaan we de hoogte en duur van de uitkering uitrekenen. Voor de berekening van de hoogte van je uitkering nemen we het SV-loon een jaar voorafgaand aan je 1e werkloosheidsdag en delen dat door 261. Je onregelmatigheidstoeslag en eindjaarsuitkering horen ook in je SV-loon, dit wordt dus meegeteld. Heb je korter dan 1 jaar gewerkt dan is het mogelijk dat we het delen door het aantal dagloondagen geteld vanaf de datum dat je bent begonnen met werken. Als je salaris tijdens de vrijstelling van werk gewoon wordt doorbetaald, kan je tijdens deze periode nog geen WW-uitkering aanvragen. Er is dan namenlijk geen sprake van loon-verlies. Dit is één van de voorwaarden om WW te kunnen ontvangen. Actuele informatie over de berekening van je WW-uitkering vind je hier. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team
hoi ella bedankt voor je reactie. er staat in mijn overeenkomst dat de werkgever het initiatief neemt en dat er geen dringende reden voor zijn. dat de werkgever het dienstvervand wil beeindigen omdat er een niet op te lossen geschil is. dat de werkgever en werknemer het niet met elkaar eens zijn over de manier waarop de werknemer haar werk doet. de werknemer heeft aangegeven dat de werknemer in dienst wilde blijven maar dat de wergever geen mogelijkheid ziet om het dienstverband met de werknemer door te zetten. beide partijen hebben daarom afgesproken om de arbeidsovereenkomst te beeindigen. ik ben dan toch niet verwijtbaar werkloos? dan zou ik toch gewoon recht hebben op een uitkering groetjes bianca
Beste Bianca, Ik begrijp dat jij wilt weten of je niet verwijtbaar werkloos bent in verband met het recht op een WW-uitkering. Als je de WW-uitkering aanvraagt beoordeelt het UWV of je aan alle voorwaarden voldoet. Een van de voorwaarden is dat je niet verwijtbaar werkloos mag zijn om in aanmerking te komen voor een WW-uitkering. Vooruitlopend op je aanvraag kan ik niet beoordelen of je wel of niet verwijtbaar werkloos bent. Binnen een week na ontvangst van de WW-aanvraag neemt een medewerker van het UWV telefonisch contact met je op. Met deze collega kan je jouw situatie doornemen. Actuele informatie over wat er gebeurt na je aanvraag WW vindt je hier. Met vriendelijke groet, Brigitte UWV Webcare