Beste mensen van het UWV, Ik zat nog eens te denken over mijn verlof, dit wordt berekend met een oproepkracht over de laatste 4 wken voor mijn verlof. Nou vind ik dit eigenlijk niet helemaal eerlijk, omdat je rond die tijd op het einde loopt en dus weer met allerlei kwaaltjes te maken kunt krijgen, waardoor je minder kunt werken. Hoe zit dat dan? En hoe werkt dat aanvullend WW precies wat je evt kunt krijgen, wat zijn daar de voorwaarden voor? Groet, Puck
Beste Puck, Ik begrijp dat je een vraag hebt over de berekening van de zwangerschaps- en bevallingsuitkering. De zwangerschaps- en bevallingsuitkering is 100% van je dagloon. Het dagloon is het loon dat je gemiddeld per dag verdiende in de loonperiode van 4 weken of 1 maand vlak vóór het verlof. Was het loon in deze periode lager door ziekte of verlof? Dan kijkt de medewerker van het UWV naar de daaraan voorafgaande loonperiode van 4 weken of 1 maand waarin je niet ziek was of verlof had. Actuele informatie hierover vindt je hier: Veelgestelde vragen Als je ziek bent door de zwangerschap kan je je ziek melden bij je werkgever. Of je dan recht hebt op loon of een Ziektewet-uitkering is afhankelijk van het soort overeenkomst dat je hebt gesloten. Hier vindt je actuele informatie : Veelgestelde vragen Je hebt ook een vraag over een aanvullende WW-uitkering en de voorwaarden daarvoor. Je kunt een aanvraag doen voor een WW-uitkering als je 5 uur of meer van je arbeidsuren per week verliest en je geen recht hebt op loon over die uren. Dus ook als je een deel van je baan kwijtraakt kun je een WW-uitkering aanvragen. Werkte je gemiddeld minder dan 10 uur per week? Dan ben je werkloos als je minimaal de helft van dit aantal uren en het loon over die uren kwijtraakt. Overuren of tijdelijk extra gewerkte uren tellen meestal niet mee. Als je recht hebt op een WW-uitkering dan ontvang je een uitkering voor de uren die je werkloos bent. Die uitkering kan je zien als aanvulling op het aantal uren waarvoor je loon ontvangt. Alle actuele informatie over de voorwaarden voor een WW-uitkering vindt je hier : Kan ik een uitkering krijgen? Ik wens je een goede zwangerschap. Met vriendelijke groet, Brigitte UWV Webcare Team