ziektewet, contractverlenging en vakantieuren

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Lady7, 8 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lady7

Lady7 Niet meer actief

hoi,

Op dit moment zit ik vanwege de zwangerschap ziek thuis en ben mijn werk weer aan het opbouwen. Ik werk op arbeidstherapeutische basis
    ( 6 uurtjes per week) Normaal werkte ik 30 uur per week.

Nu is het volgende; ik heb geen contract verlenging gekregen.
    Blijf ik in de ziektewet of ga ik de ww in? Ik werk nu op arbeidstherapeutische basis.

Ook heeft mijn teamleider voorgesteld dat ik nog vakantieuren ga opnemen voor mijn contract afloopt. Kan dit wel als ik op arbeidstherapeutische basis werk? Mijn contract loopt eind van de maand af, en eind mei zou ik met zwangerschapsverlof gaan (6 weken voor de uitgerekende datum)

Ik hoop dat jullie me duideljikheid kunnen geven hoe het werkt en wat voor mij het beste is. Alvast bedankt!

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Lady7,

Een voorwaarde voor de WW-uitkering is dat je volledig beschikbaar voor de arbeidsmarkt bent. Als je nog aan het opbouwen bent, voldoe je niet aan deze eis. Je kunt dus geen WW-uitkering krijgen als je nog niet hersteld bent op de einddatum van het contract.

Je schrijft dat je ziekmelding vanwege je zwangerschap is. Betekent dit dat je op dit moment al een ziektewet-uitkering (ZW) van UWV krijgt? In dat geval kan je werkgever met een wijzigingsformulier doorgeven dat je uit dienst gaat. Als hij daarop ook jouw rekeningnummer invult, zal UWV na de einddatum van het contract de ZW direct aan jou overmaken.

Omdat je tegen die tijd geen werkgever meer hebt, moet je zelf het zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO) aanvragen. Dat kan 8 weken voor je uitgerekende datum via UWV Telefoon (0900 – 9294).

Tijdens je ziekteperiode hoef je geen vakantie-uren op te nemen. Die kun je na afloop van het contract laten uitbetalen.

Op onze website vind je actuele informatie over de ZW en de WAZO.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina