Hallo, Op 31 mei jl is mijn contract afgelopen en niet omgezet in een vast contract. Nu heb ik vorige week al een ww uitkering aangevraagd, omdat ik het niet zag gebeuren dat ik snel weer een baan zou hebben, aangezien ik werkzaam was in de kinderopvang. Nu heb ik van verschillende oud collega's gehoord dat ze bij de organisatie mogelijk weer mensen aan gaan nemen voor een paar uur per week voor een periode van 3 maanden. Het zou dus kunnen dat ik twee weken nadat mijn ww uitkering is ingegaan (ik ontvang nu namelijk nog een zwangerschaps/bevallingsuitkering) een baan kan krijgen voor ca 10 uur in de week. Maar ik werkte voorheen altijd 16 uur per week. Hoe zit het dan met de ww? Heb ik hier dan nog wel recht op, want ik lees ook op de site dat als je minder dan de helft van je gewerkte uren beschikbaar bent, je geen recht meer hebt op ww, of heb ik dat verkeerd begrepen? En stel dat ik wel recht heb op ww naast mijn 10 urige contract, is dat dan een aanvulling tot het bedrag wat ik eigenlijk aan ww zou ontvangen? Alvast bedankt voor het antwoord!
Beste GewoonLinda, Je schrijft dat je de WW al hebt aangevraagd. UWV beoordeelt nu of je recht op WW hebt. Daarbij wordt berekend hoeveel uren je gemiddeld werkte in de laatste 26 gewerkte weken. Daarnaast berekenen we je dagloon; dat is hoeveel je gemiddeld per dag verdiende in de laatste 52 weken voordat je werkloos werd. Van dit dagloon krijg je de eerste twee maanden 75% uitgekeerd. De daaropvolgende maanden is de WW 70%. Of je nog recht hebt op WW als je gedeeltelijk werkt, hangt af van het aantal uren. Houd je na aftrek van de gewerkte uren nog minstens 5 uren WW over? Dan worden deze uren uitbetaald. Blijf je minder dan vijf uur per week werkloos? Dan zien we dit als een volledige werkhervatting. Je krijgt voor die week geen WW uitbetaald. Omdat je geen aanspraak maakt op je WW-recht, verschuift de einddatum van je WW-recht een week op. Hoeveel WW je krijgt als je gaat werken, hangt dus af van het aantal uren dat je gaat werken. De gewerkte uren worden namelijk gekort op je WW, niet het salaris dat je hiermee verdient. Actuele informatie vind je hier. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare