zwangerschap wel of niet vermelden sollicitaite brief

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door puntje1980, 11 nov 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. puntje1980

11 dec 2013
    14
    0
    0
    NULL
    NULL
    ik ben sinds 1 oktober werkeloos geworden(bezuinigingen)
    nu moet ik dus solliciteren maar nu is mijn vraag moet ik vermelden in mijn brief dat ik momenteel 23 weken zwanger ben?
    en als ik uitgenodigd word voor een gesprek moet ik dan zeggen via bv mail of telefoon dat ik zwanger ben.
    ikzelf vind dat ik hierover wel eerlijk moet zijn,ik zou het zelf ook raar vinden als ik met iemand in een sollicitaie gesprek zou zitten met een zwangere buik en het niet vermeld zou hebben.
    ik heb dat nm al 1 keer meegemaakt de dame in kwestie hebben we toen ook niet aangenomen omdat ze niet vermeld had dat ze op dat moment 27 weken zwanger was

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste puntje1980,

Wat naar dat je werkloos bent geworden!

Je wilt weten of je in je sollicitatiebrief moet vermelden dat je zwanger bent.

Je bent niet verplicht dit te melden in een sollicitatiebrief of tijdens een sollicitatiegesprek. Ook mogen werkgevers hier niet naar vragen tijdens een sollicitatiegesprek. Heb je een arbeidsovereenkomst? Geef dan uiterlijk drie weken voordat je met verlof gaat door dat je zwanger bent.

Of het verstandig is, is een keuze die ik aan jou overlaat. Bij jouw vorige werkgever heeft de keuze om het niet te vertellen nadelig uitgepakt voor de desbetreffende werkneemster. Als ik je bericht lees, heb je eigenlijk al wel een keuze voor jezelf gemaakt.

Ik wens je vooralsnog een voorspoedige zwangerschap en veel succes met solliciteren!

Met vriendelijke groet,

Martijn
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina