Hoi, Ik heb een vraag mbt zwangerschapsverlof uitkering. Officieël heb ik een contract van 36 uur. Echter neem ik op dit moment wekelijks 6 uur ouderschapsverlof op en werk ik dus maar 30 uur. Tijdens mijn zwangerschapsverlof wordt mijn ouderschapsverlof stopgezet en staat mijn contract weer op 36 uur. Graag zou ik willen weten hoe mijn uitkering tijdens mijn verlof wordt berekend. Wordt dit berekend naar mijn huidige loon of naar het loon van voor mijn ouderschapsverlof. Op de site van het UWV staat namelijk dat er gekeken wordt naar de voorgaande 4 weken, echter bij ziekte of verlof wordt er gekeken naar de periode daarvoor. Ik heb hierover al eens telefonisch contact gehad met het UWV, maar daar zeggen ze dat ze betalen na mijn huidige uren? Maar dit komt dan niet overeen met de informatie van de site. Wat is nu de juiste informatie? Alvast heel erg bedankt voor het antwoord!
Beste Antje77, Je wilt graag weten hoe de hoogte van je Zwangerschaps- en bevallingsuitkering wordt berekend. Er wordt inderdaad gekeken naar het loon dat je gemiddeld per dag verdiende in de loonperiode van 4 weken of 1 maand voorafgaand aan je verlof. Is het loon in deze periode lager vanwege je ouderschapsverlof? In dat geval kijken wij naar de hieraan voorafgaande loonperiode en berekenen op basis van deze inkomsten je dagloon. Een voorwaarde hiervan is wel dat je in beide periodes bij dezelfde werkgever werkzaam was. Actuele informatie vind je hier. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl