recht op zwangerschapsuitkering?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door wasbakje, 21 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. wasbakje

wasbakje Lid

21 mei 2014
    5
    0
    0
    NULL
    NULL
    Goedenavond,

Ik werk sinds juli 2011 bij een gezin op basis van PGB. Ik heb een arbeidscontract met hun afgesloten en de SVB doet de uitbetaling via opting in. Ik werk meestal alleen op zaterdag en in vakanties 1 of 2 dagen extra. Ik werk dus minder dan 1225 uren per jaar.

Nu ben ik 6 maanden zwanger. Ik vroeg me af of ik straks recht heb op zwangerschapsuitkering. In de informatie op jullie site lees ik over SV loon, dit zie ik echter niet terug op mijn loonstrookje.
    Ik heb via SVB het formulier voor het aanvragen van ZEZ uitkering, maar ik werk minder dan 1225 uren per jaar, val ik dan wel onder zelfstandige?
    Waar wordt deze uitkering op gebaseerd? Het inkomen in de laatste 4 weken voor het verlof of bruto jaarsalaris 2013?
    Wat moet ik regelen als ik wel recht heb op zwangerschapsuitkering?
    Bij voorbaat hartelijk dank voor uw reactie.

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Wasbakje,

Ik ben voor je aan het uitzoeken hoe en welke zwangerschapsuitkering je kan aanvragen.

Ik laat het je zo snel mogelijk weten.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. wasbakje

wasbakje Lid

21 mei 2014
    5
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste Ella,

Ik heb inmiddels de meeste informatie zelf gevonden. Ik ga zez aanvragen. SV loon staat niet op mijn loonstrookje, maar ik betaal wel bijdrage aan zvw dus ik neem aan dat naar mijn brutosalaris van de 12 maanden voor mijn verlof. (ingaande 4 weken voor verlof)
    Ik stuur de boel op en dan zien we het wel.
    Toch bedankt voor je reactie

Met vriendelijke groet,
    Wasbakje

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Wasbakje,

Allereerst mijn excuses dat je even op een antwoord hebt moeten wachten. Je geeft aan dat je ZEZ gaat aanvragen.

Bij opting in betaal je premie volksverzekeringen. Eén van deze volksverzekeringen is de zwangerschaps- en bevallingsuitkering (WAZO).
    Je kunt dus aanspraak maken op een WAZO.

Meestal vraagt je werkgever dit voor je aan. Ik kan me voorstellen dat dit in jouw situatie lastig is. Vraag dan bij de Sociale Verzekeringsbank uit onder welk aansluitnummer en/of loonheffingnummer jouw belastingafdracht wordt gedaan. Als je daarna een privébericht stuurt met je telefoonnummer neem ik contact met je op om de aanvraag te doen.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

5. wasbakje

wasbakje Lid

21 mei 2014
    5
    0
    0
    NULL
    NULL
    Goedemorgen,

Ik sta net op het punt om de papieren voor wazo op te sturen, maar nu las ik net deze informatie die jullie hebben gegeven aan een andere vraagstelster.
    Is onderstaande informatie nog steeds actueel? In dat geval moet ik nl wel ZEZ aanvragen.

Vriendelijke groet,
    Wasbakje
    -----
    Beste Droebeltje,

Je wilt weten op wat voor uitkering je recht hebt tijdens je zwangerschapsverlof.

Je werkt voor een pgb-houder.
    Het is afhankelijk van hoevaak je deze werkzaamheden doet welke uitkering je kunt aanvragen.

Werk je minder dan 4 dagen per week voor de pgb-houder?
    Dan kun je een ZEZ-uitkering aanvragen.
    Het aanvraagformulier hiervoor vind je op onze site.

Werk je 4 dagen of meer voor dezelfde budget-houder?
    Dan heb kan je een zwangerschaps- en bevallingsuitkering (WAZO) aanvragen.
    Je kunt het ‘formulier voor de declaratie bij ziekte of zwangerschap zorgverlener’ downloaden op svb.nl.
    Dit geef je af bij het Servicecentrum PGB.
    Via het Servicecentrum PGB ontvang je dan een brochure en een aanvraagformulier.

Actuele informatie over de procedure na ontvangst van je aanvraag WAZO vind je hier.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

6. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Wasbakje,

Het bericht dat je citeert is bestemd voor iemand die niet via opting in werkt.
    Het advies dat ik jou gaf is correct. Je kunt het aanvraagformulier WAZO gewoon insturen hoor.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

7. wasbakje

wasbakje Lid

21 mei 2014
    5
    0
    0
    NULL
    NULL
    #7 wasbakje, 18 jun 2014
    Laatst bewerkt: 18 jun 2014
    Goed dan stuur ik de papieren voor wazo op. Ik raak alleen steeds in de war, want svb zegt het ene (ZEZ aanvragen) en uwv het andere (WAZO aanvragen). Op mijn uwv staat bij sv loon 0. Daardoor ga ik ook steeds weer twijfelen.
    Als ik google kom ik op gelijksoortige vragen, kom ik ook op ZEZ uit. Maar ik neem aan dat uwv hier meer ervaring mee heeft, ik stuur de papieren voor wazo op. Bedankt voor je reactie en nog een hele fijne dag!

(ik heb hieronder voor de zekerheid toch nog een topic geplaatst waarin soortgelijke situatie is)

-------------
    31 mei 2013, 11:06
    mmes mmes is offline
    Junior Member

Standaard wazo of zez?
    Hallo,

Ik werk 2 dagen met arbeidscontract binnen een gezin, waarbij ik via de svb betaald wordt door pgb.
    Daarnaast werk ik via een werkgever, deze regelt mijn wazo voor dit arbeidscontract. Mijn vraag gaat dus over de aanvraag van de zwangerschapsuitkering, van het pgb-werk.

Omdat ik minder dan 4 dagen werk bij dit gezin, moet ik de uitkering zelf aanvragen volgens de svb. Wat ik op deze site begreep is dat ik een zez-uitkering moet aanvragen. Ik belde net naar het uwv om daar wat duidelijkheid over te krijgen. Zij vertelde me dat ik geen ZEZ moet aanvragen maar een WAZO. En dat er dan wordt bekeken of ik er recht op heb of niet?
    Maar op de site zie ik niet staan dat ik zelf een wazo kan aanvragen. Hoe moet ik dit regelen?

Alvast bedankt!

Beste Mmes,

Je kunt recht hebben op meerdere zwangerschaps- en bevallingsuitkeringen.

Ik begrijp uit je verhaal dat je een dienstverband hebt en als zelfstandige (pgb-werk) werkt.

Je kunt dan aanspraak maken op een zwangerschapsuitkering (WAZO:vanuit je baan) en een ZEZ-uitkering (zelfstandige).

Is het totaalbedrag van de uitkeringen hoger is dan je normale inkomsten?
    Dan wordt het verschil berekend.
    Het berekende verschil wordt in mindering gebracht op je ZEZ-uitkering.

Actuele informatie over de combinatie van een ZEZ-uitkering en WAZO vind je hier.

Je werkgever dient het zwangerschaps- en bevallingsverlof (de WAZO) voor je aan te vragen. Je bent namelijk via het dienstverband voor de WAZO verzekerd bent.

Excuses voor de verwarring die er na je telefonisch contact is ontstaan.

Zoals je al eerder op de site hebt gelezen, de ZEZ-uitkering dien je zelf aan te vragen bij UWV. De SVB heeft je hierin juist geïnformeerd. Actuele informatie over de aanvraag en het aanvraagformulier van de ZEZ-uitkering vind je hier.

Na de aanvraag krijg je een ontvangstbevestiging en beslist UWV binnen 8 weken of je recht hebt op de ZEZ-uitkering.

Ik wens je een fijne zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Keja
    UWV Webcare Team

8. wasbakje

wasbakje Lid

21 mei 2014
    5
    0
    0
    NULL
    NULL
    Uiteindelijk heb ik nogmaals telefonisch contact opgenomen met UWV. Zij gaven aan dat het advies wat ik hier had gekregen inderdaad niet klopte en dat ik ZEZ aan kon vragen. Inmiddels heb ik dit aangevraagd en net de bevestiging gekregen dat dit ook aan mijn wordt uitbetaald..

Dus mensen die in de zelfde situatie zitten; GEEN WAZO aanvragen. Vraag ZEZ aan!

9. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

#9 UWV, 7 jul 2014
    Laatst bewerkt: 7 jul 2014
    Beste Wasbakje,

Ik heb je laatste bericht gelezen en kom hier z.s.m op terug.

Met vriendelijke groet,

Ellen
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

10. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Wasbakje,

Excuses! Een en ander is hier intern niet juist geïnterpreteerd waardoor je niet het juiste antwoord hebt gekregen.

Hierbij alsnog (en voor alle anderen in jouw situatie) het juiste antwoord.

Bij PGB’ers is het aantal dagen dat je per week werkt leidend.

Werk je 4 dagen of meer per week voor dezelfde persoonsgebonden budgethouder? Dan kun je een WAZO aanvragen omdat jouw werk als PGB’er als loondienst wordt gezien.

Werk je minder dan 4 dagen per week? Dan kun je een ZEZ-uitkering aanvragen omdat jouw werk als werken als zelfstandige wordt gezien.

Opting-in zorgt er niet voor dat er wel recht op WAZO is wanneer je minder dan 4 dagen per week werkt.

Nogmaals excuses voor het eerder gegeven antwoord. Ik ben blij dat je er inmiddels zelf al uitgekomen bent en dat je een ZEZ-uitkering toegekend hebt gekregen.

Met vriendelijke groet,

Ellen
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina