beste, Ik heb een vervolg wia-uitkering. In het begin van mijn zwangerschap heb ik een herkeuring gehad omdat ik aangegeven heb dat het slechter ging. De arts gaf aan dat het gerelateerd was aan de zwangerschap en ik tot einde verlof (ergens in januari) volledig arbeidsongeschikt ben en weer een uitkering kreeg die gelijk lag aan wat ik de eerste periode heb ontvangen (loongerelateerd geloof ik?). Ik heb een tijd geleden doorgegeven dat mijn zoon in oktober is geboren, daarover een brief gehad dat ik een wijziging door had gegeven, deze wijziging geen gevolgen had verder. Maar: mijn officiële zwangerschapsverlof is afgelopen, ik ben nog niet weer 'de oude' en ik ontvang nog steeds een hogere uitkering en heb geen nieuwe keuring gehad. Ik vraag mij af of er zich de situatie kan voordoen dat er tzt een keuring komt en er met terugwerkende kracht terugbetaald moet worden? Of is het zo dat ik wel een keer een oproep zal krijgen en het per die datum bekeken wordt in hoeverre ik nog arbeidsongeschikt ben?
Beste Raglottie, Als ik het goed begrijp, heb je met UWV afgesproken dat je na je zwangerschapsverlof niet meer volledig arbeidsongeschikt zou zijn. Dit zou betekenen dat je een vervolguitkering krijgt. Nu je toch nog steeds een hogere uitkering ontvangt, vraag je jezelf af of dit met terugwerkende kracht gecorrigeerd kan worden. Dit zou kunnen. De vraag is even of je op dit moment nog steeds een loongerelateerde WIA-uitkering krijgt, of dat het is omgezet naar een andere uitkeringssoort. Zolang je nog recht hebt op een loongerelateerde uitkering, is er niets aan de hand. Is de maximale duur van je loongerelateerde uitkering voorbij? Dan is je arbeidsongeschiktheidspercentage van belang. Om een eventuele terugvordering te voorkomen kun je het beste even bellen naar UWV Telefoon met deze vraag. Wil je dat ik het voor je nakijk? Stuur dan een privébericht met je telefoonnummer, dan bel ik je om het één en ander voor je na te kijken. Ik wens je van harte beterschap! Met vriendelijke groet, Ellen UWV Webcare Team Webcare - UWV - Over UWV
Beste Ellen, Dank je voor je snelle reactie. Ik zal het verduidelijken, wellicht geeft dat genoeg info. Na de (her)keuring heb ik een brief ontvangen dat ik niet meer in aanmerking kom voor een WGA-vervolguitkering, maar wel voor een WGA-loonaanvullingsuitkering en dat het in zou gaan 2 kalendermaanden na datum toename en dat mijn ex-werkgever hiertegen nog bezwaar zou kunnen maken. In de rapportage van de arts is bij conclusie te lezen dat ik tijdelijk volledig arbeidsongeschikt ben op basis van medische gronden icm zwangerschap en herbeoordeling 10 weken na bevalling conform richtlijn (eerder valt te lezen dat hij verwacht dat mijn functionele mogelijkheden op korte termijn wezenlijk zullen toenemen evenals medische situatie). Bij het kopje planning staat dan nog dat een medisch heronderzoek aan de orde is per: januari 2014 (maar dat is een tikfout, moet 2015 zijn) en de casus wordt overgedragen aan de arbeidsdeskundige. Ik ga er dan ook vanuit dat als er al iets verandert in mijn uitkering, dit pas wordt na een medische herkeuring en in deze situatie er geen risico op een eventuele terugvordering bestaat?
Beste Raglottie, Aan de hand van jouw toelichting vermoed ik dat je gelijk hebt en dat er niet zomaar iets aan je uitkering verandert zonder herbeoordeling. Met zekerheid kan ik dit niet zeggen. Wanneer ik in je gegevens zou kunnen kijken (als ik je bel), dan kan ik hier mogelijk wel meer over zeggen. Wanneer nodig, kan je worden teruggebeld door de arbeidsdeskundige. Met vriendelijke groet, Ellen UWV Webcare Team Webcare - UWV - Over UWV