gevonden. Misschien dat je van dit topic wat wijzer wordt. http://www.zwangerschapspagina.nl/viewt ... sc&start=0
Klopt helemaal,wij zijn toevallig laatst nog bij het gemeentehuis geweest en toen zei de vrouw ook mocht er met de moeder wat gebeuren dan heeft de vader geen moer tezeggen over het kind.Vandaar dat we ook de papieren voor gezag hebben ingevuld,en alles wordt na het aangeven van de baby verder geregeld.
Wij hebben dit erg makkelijk en leuk geregeld. Wij zijn getrouwd! Alles in een keer rond! Ja, het kost wel wat. Het was een dag om nooit te vergeten. Het kan eventueel ook gratis op maandagmorgen. Op deze manier heb je er minder werk mee. Alle rechten en plichten zijn dan door het huwelijk vast gelegd. Een vriendin van me is nu zwanger en zij en haar vriend zijn niet getrouwd. Als hij evenveel rechten en plichten wil(als de moeder), moet hij het kind Erkennen en het ouderlijk gezag aanvragen. Dit gaat erg in de papieren lopen en zagen ze niet zo zitten. Ze gaan nu voor geregistreerd partnerschap!
Iksnap dit niet helemaal Als hij evenveel rechten en plichten wil(als de moeder), moet hij het kind Erkennen en het ouderlijk gezag aanvragen. Dit gaat erg in de papieren lopen en zagen ze niet zo zitten. Ze gaan nu voor geregistreerd partnerschap!----- Ik dacht dat het ook allemaal zo'n gedoe was en mijn partner en ik ook aan geregistreerd P.schap zouden doen(enkel zat het helemaal vol tot februari,kosteloos)maar het was simpeler dan we dachten. Donderdag naar het gemeentehuis geweest en daar zowel erkennen als gezag geregeld,het enige wat we nu nog moeten doen is dat mijn partner de beeb moet aangeven en dan regeld het gemeentehuis de rest voor ons.een kwestie van 10 minuten hooguit
moet je een 2e kind uit de zelfde relatie ook erkenne of gaat dit automatisch. bij mijn dochter is alles nu goed geregeld en hebben toch voor de zekerheid naderhand nog testamenten laten maken voor ons bijde dat het zeker is wat er met de kids gebeurd mocht er iets met 1 van ons gebeuren of met bijde. moeten we nu weer erkenne, mijn vriend dan. mijn dochter heeft trouwens mijn achternaam en hebben daar bewust voor gekozen. mijn vriend draagt een naam van zijn vader die die amper kent. ook hebben zijn broers en zussen een andere achternaam dus door dragenvan deze naam vonden we geen rede. mijn vader vind het wel erg leuk ook al is ze geen stamboomhouder. hij heeft 7 dochters dus ja stamhouder zt er niet in.
Hoezo een testament bij kinderen uit een eerdere relatie, bij ongehuwden bedoel je dan? Bij gehuwden ben je automatisch elkaars erfgenamen, ook kinderen sluit je daarmee buiten, tot de ander overlijd.....[/quote] Tegenwoordig heb je standaard co-ouderschap, dus beide dezelfde rechten en plichten. BIJ SCHEIDING, bedoelde ik hier te zeggen. Het gezamenlijk gezag wordt nu nog steeds standaard toegevoegd aan het huwelijk, maar ook als je dus niet getrouwd bent... dan dien je het dus na de erkenningsprocedure aan te vragen bij de kantonrechter. EN HIER boven staat toch dat je na de erkenningsprocedure het gezamenlijk gezag moet aanvragen? Dus inderdaad alleen erkennen is niet voldoende om ook dezelfde rechten te krijgen. En inderdaad bij het testament doelde ik inderdaad op de situatie bij ongehuwden! Wij zijn niet getrouwd (partner kind uit eerdere relatie en eigen huis) en in het slechtste geval, zou de ex van partner mij dus uit huis kunnen laten zetten, omdat zij opkomt voor de rechten van de erfgenaam zijnde zijn dochter uit die eerdere relatie. Daarom hebben wij het advies gekregen om dus een samenlevingscontract te nemen en daarnaast testamenten te maken. Zodat ik het vruchtgebruik zou krijgen van het huis, maar dat daarna zijn dochter dus ook gewoon haar erfdeel zou kunnen krijgen. _________________
mijn vriend heeft de baby wel erkent toen ik zwanger was, maar bij het aangeven heeft hij geen formulieren meegekregen, kan ik die alsnog bij het gemeentehuis opvragen? En hij wilde het via de advocaat spelen, is dat nodig of kunnen we dit ook zelf doen?
Die papieren krijg je ook niet mee bij het aangeven vh kind. Die hoor je mee te krijgen als vader t kind gaat erkennen. En dat hebben jullie waaerschijnlijk samen gedaan tijdens de zwangerschap. Ik denk dat je die papieren zo op kunt halen, en als jij t als moeder ermee eens bent dat vader ook t gezag enzo krijgt dan heb je geen advocaat nodig. Kun je t zelf opsturen.
Erkenen kost alleen tijd... Gezag aanvragen komen de kosten voor de uittreksels bij..... en de postzegel... De formulieren die je nodig hebt voor t aanvragen van gezag zijn zo te downloaden..... en die moet je dan tezamen met 2 kopieen legitimatie van de ouders, geboorteuittreksel kind (met daarop verklaring erkenning) en twee uittreksels van de GBA van ouders... opsturen naar de rechtbank.... en tis geregeld..!
ons is dus verteld dat ik en mijn vriend geen uittreksel van ons beide nodig hebben alleen van het kind en beide legitimatie kopie moeten mee sturen met de papieren die we hebben gekregen.