Beste Ik zit vanaf mei 2012 in de ziektewet door mn zwangerschap. Ik krijg dus een ziektewet uitkering van 100 procent . Nu ben ik opnieuw zwanger geraakt maar ben nog steeds ziek. Hoe nu verder? Geef ik dit door? En verandert er wat aan de hoogte van mn uitkering? Alvast bedankt voor het antwoorden
Beste Fatimas, Wanneer je een Ziektewet-uitkering ontvangt en je wordt zwanger verandert er niets aan je uitkering. Het is wel verstandig om je gewijzigde situatie aan UWV door te geven. Actuele informatie over het doorgeven van wijzigingen vind je hier. Ben je 6 weken voor de ingangsdatum van je verlof nog steeds ziek? Je Ziektewet-uitkering zal dan stopgezet worden. Je zwangerschapsverlof zal dan ingaan. Dit verlof moet je zelf aanvragen via UWV telefoon (0900-9294). Deze aanvraag doe je vanaf 8 weken voor je uitgerekende datum. Ben je na je verlof nog steeds ziek? Je kunt dit zelf aan UWV doorgeven. Je geeft dan de eerste dag na je verlof je ziekmelding telefonisch door. Actuele informatie over ziek zijn vóór, tijdens en na verlof vind je hier. Ik wens je sterkte met je gezondheid. Met vriendelijke groet, Keja UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Moet er nog wel bij zeggen dat ik in de ziektewet zit maar momenteel geen werkgever heb. Mijn contract werd toendertijd vlak voor mn verlof beeindigd. Dus had ik recht op 100 % van het loon dat ik verdiende. Geldt dit dan ook?
Beste fatimas, Ben je voor de ingang van je zwangerschapsverlof ziek ten gevolge van je zwangerschap? Dan wordt het dagloon van het zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO) op afwijkende wijze vastgesteld. Hoe het dagloon voor jou wordt vastgesteld is afhankelijk van jouw persoonlijke situatie. Ik kan daarom niet op voorhand aangeven hoe hoog je dagloon wordt. Je zult echter wel 100% van het dagloon gaan ontvangen. Heb je de beslissing over de hoogte van het dagloon ontvangen? En heb je vervolgens nog vragen over de berekening van het dagloon? Ik adviseer je dan contact op te nemen met UWV Telefoon Werknemers: 0900-9294. Actuele informatie over de hoogte van de WAZO vind je hier. Ik wens je veel beterschap en een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Martijn UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare