Redressiehelmtherapie word niet meer vergoed

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door SeaShell, 26 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Helmpjes voor baby's niet meer vergoed
    Helmpjes voor baby’s met een plat achterhoofd worden vanaf 1 januari niet door de zorgverzekering vergoed. Minister Schipper vindt de helmtherapie een 'cosmetische behandeling' en dus moeten ouders het zelf betalen.

Ouders vinden het onrechtvaardig. Volgens hen is afplatting van de schedel het gevolg van een medisch advies. Het wordt namelijk sterk aangeraden om baby’s niet op hun buik te laten slapen, maar op hun rug. Maar hierdoor ontwikkelen ze vaak een favoriete slaapkant waardoor het hoofdje scheef kan groeien.
    Vijftien procent van alle baby’s krijgt een platte schedel, meestal trekt dat weer bij. Bij 3500 kinderen per jaar gebeurt dat niet, zij hebben een helmpje nodig waardoor de vergroeiing verdwijnt. Het helmpje kost ruim duizend euro, voor dat geld wordt het 5 à 6 keer bijgesteld. Een meerderheid van de Tweede Kamer is voor het plan van de minister. De SP is tegen.

2. SeaShell

SCHANDALIG!!!

Onze zoon heeft ook een helmpje gehad, als hij dat niet had gehad was hij nu zo plat als een kaasschaaf

Kinderen kunnen hier ontzettend mee gepest worden en vind het schandalig dat zoiets niet meer vergoed word

Onze zoon z'n helmtherapie kostte €1500 en zie me dit niet zelf betalen. Nu hopen dat baby nr2 geen helmpje nodig heeft

3. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.276
    10.994
    113
    laat t maar cosmetisch zijn dan, een ongevaarlijke cosmetische behandeling (van iets wat duidelijk "afwijkend" is) kan een kind een hoop psychisch welzijn opleveren! Zie je t voor je? Hey platkop, konden je ouders geen helmpje betalen?

4. SeaShell

Idd. Mijn zoontje was zo extreem plat, echt geen gezicht
    Weet 100% zeker dat hij daarmee gepest zou worden

Zijn schedel is nu nagenoeg rond (je ziet het nog wel als je er op let) maar 500% beter als VOOR de helmtherapie

Schandalig dat het niet meer vergoed word
    Niet dat ze een eigen bijdrage vragen wat ik nog enigszins kan begrijpen (net als bij steunzolen en andere hulpmiddelen) maar nee, hoppa €1500, net of iedereen dat uit z'n mouw kan schudden

Veel mensen huiveren voor de kosten met als gevolg dat kindlief maar "plat" door het leven moet omdat een bijstandsmoeder dit niet kan bekostigen

Schofterige maatschappij, bah!!

5. SeaShell

Word trouwens een heeeeeele kostenbesparing voor Den Haag voor de schatkist

3500 baby's per jaar x €1500

Nou nou, wat een vangst ;) :(

6. Agter

Agter Fanatiek lid

3 mei 2012
    2.266
    0
    0
    In een huis
    Ik ben het er wel mee eens dat cosmetische ingrepen niet in het basispakket horen.
    Daarvoor kun je je aanvullend verzekeren, mocht je dat willen.

7. SeaShell

Kinderen tot 18 zijn normaliter gratis en betaal je sowieso geen premie voor, dus hoe kun je je dan extra verzekeren?

Als 1 borst veel groter/kleiner is dan de andere, of een borstreconstructie en tepeltatoeage na borstkanker is ook puur cosmetisch, maar word WEL vergoed. Zelfde als dat veel pruiken in het pakket zitten als je chemotherapie volgt, is ook cosmetisch. Waarom een helm bij een extreem platte schedel dan niet?? Beugel word ook deels vergoed en is ook cosmetisch..

Laat het vooral gratis voor kids onder de 18
    Volle mep voor een helm betalen is schandalig. Niet eens een eigen bijdrage, nee, de volle prijs

8. MamsieM

MamsieM VIP lid

22 nov 2011
    5.967
    5
    38
    Mijn zoon heeft ook een redressiehelm gehad. Was ook inderdaad erg plat.
    Ongeacht of het cosmetisch is of niet, de aanleiding lag bij hem in een spierscheuring in zijn nek (opgelopen bij de bevalling). Daardoor kon hij de eerste weken zijn hoofd niet goed draaien. Gevolg: een plat hoofd, helmpje en maanden therapie.

Ik zeg dus: vergoeden die helmpjes!

9. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Echt schandalig dat ze dit niet meer vergoeden!

10. beautiful

beautiful Actief lid

10 feb 2012
    102
    0
    0
    NULL
    NULL
    Belachelijk!

11. 2lovelychildren

2lovelychildren Niet meer actief

mijn fisio zegt dat het medisch ook niet goed is om een plat hoofdje te hebben,dan zouden de hersenen anders groeien.

12. joyce1980

joyce1980 Fanatiek lid

21 okt 2006
    2.308
    0
    0
    Mogelijke psychische schade door bv pesten daar worden eenmaal geen rekening mee gehouden...
    onze zoon zal waarschijnlijk niet langer worden dan 160 cm, er is tot nu toe geen medische oorzaak,maar de kans dat hij er later last van krijgt is er natuurlijk wel, met gevolgen van dien.
    Dit maakt alleen niet dat daarom groeihormonen vergoed gaan worden, net als bv een redressiehelm, flapoorcorectis etc.

Vind het een lastige kwestie, ik vind wel als een helmpje vergoed moet worden vanwege mogelijk pestgedrag dat er meer vergoed moet gaan worden.

Wel vind ik als de hersentjes van een kindje in de knoei komen er echt wel gewoon een helmpje moet komen en uiteraard ook vergoed!
    Helaas word de zorg gewoon te duur en komen er dit soort bezuinigingen...jammer..

13. Mams136

Mams136 VIP lid

26 jun 2007
    22.837
    0
    0
    achterhoek
    Fysio word wel wel vergoed...
    Paar tips om afplatting te voorkomen die hier erg goed hebben geholpen (waren er op tijd bij doordat ik heb doorgebeten bij het cb en de afplatting is bijgetrokken)

- op de buik in de box leggen (vanaf een maand ongeveer)
    - op de buik in de kinderwagen leggen
    - 1e maand zijlang leggen in bed (wisselende zijdes)
    - voorkom een voorkeurshouding door je kindje spelenderwijs naar beide kanten te lokken en laten kijken wanneer het op de buik ligt. Zo ontwikkelen de nekspieren goed.

Bij situaties zoals die van Mamsie zou ik vinden dat het echt een medische oorzaak heeft en dat het dan ook vergoedt moet worden, maar meestal komt het gewoon door de grillen van die tijd.
    Toen de kindjes veel op wisselende zij werden gelegd waren er veeeeeeeel minder kindjes met afplattingen en helmpjes. Sinds ze besloten hebben dat er weer vanaf begin af aan op de rug geslapen moet worden zie je ze in mijn opinie weer extreem veel.

Zullen vast wel mensen over vallen, maar ik heb mijn mening gebaseerd op de ervaringen van mijzelf en moeders om mij heen, onze kinderarts op het cb, onze kraamverzorgende en als belangrijkste: de kinderfysiotherapeute waar ik met T gelopen heb.

Wat ik wel als tip dus wil meegeven: zodra je een afplatting ziet, kaart het aan op het cb en laat je doorsturen naar de fysio. Wacht niet tot je er niks meer aan kan doen behalve zo'n helmpje.

14. Mams136

Mams136 VIP lid

26 jun 2007
    22.837
    0
    0
    achterhoek
    Dan zou jou fysio ook moeten zeggen dat als ouders optijd ingrijpen een helmpje niet nodig hoeft te zijn.;)

15. mjs

mjs Fanatiek lid

14 mei 2009
    2.128
    2
    0
    Een bevriende fysio is dus echt niet van mening dat dit puur cosmetisch is ...
    Raar hoor , er zijn wel gekkere dingen die ze kunnen schrappen toch ?

16. 2lovelychildren

ja bij noah had ik fisio al met 9 weken en de afplatting wordt steeds minder,de fisio blijft ook nog als de afplatting weg is want noah heeft ook een slappe spierspanning.
    ik ben ook blij dat de fisio thuis komt,en noah geniet ervan de oefeningen.

groetjes

17. joyce1980

joyce1980 Fanatiek lid

21 okt 2006
    2.308
    0
    0
    @mams36, ben het wel met je eens, je kan een hoop zelf voorkomen.

Misschien niet alles hoor, maar ik denk dat je een goed advies geeft door zsm naar een fysio te gaan.

Joyce

18. 2lovelychildren

hoi
    ja dat zei ze ook,ik was er al met 9 weken bij.

groetjes

19. Zus

Zus Fanatiek lid

25 jun 2008
    1.081
    0
    0
    Een kind is inderdaad gratis meeverzekerd bij 1 van de ouders. Als die een aanvullend pakket heeft, valt het kind daar ook onder. Het zou dus zeker wel in een aanvullend pakket opgenomen kunnen worden.

Ik zie ook niet echt de grote besparing hierin. Als het in de vergoeding blijft zullen er echt niet extreem meer ouders gebruik van maken. Je wilt het liever niets als ouder zijnde.
    Gelukkig was bij onze dochter de fysio voldoende. Straks als de 2e er is, zal ik er heel alert op zijn en als dit kindje weer een hevige voorkeur heeft en zelfde symptonen vertoond, schakel ik meteen de fysio weer in.
    Een ook al wordt het niet aangeraden, ik zal indien nodig het zijligkussen weer gebruiken.

20. Mams136

Mams136 VIP lid

26 jun 2007
    22.837
    0
    0
    achterhoek

Bij T begonnen we ook met 8 weken, de afplatting kwam door een voorkeurshouding. En dankzij de fysio hebben wij dit doorbroken. Binnen 2 maand geen voorkeurshouding meer en door de oefeningen te herhalen totdat hij 6maand was heeft hij nu een prachtig rond bolletje.
    En idd, die oefeningen daar genieten ze vaak van. Het word spelenderwijs gedaan, je spendeert tijd met je kindje wat ook weer goed is voor het opbouwen van een band.

Deel Deze Pagina