Rechten biologische vader bij adoptie

Discussie in 'Adoptie en pleegzorg' gestart door fitty, 27 apr 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. fitty

fitty Bekend lid

9 jun 2014
    913
    0
    0
    Een vraag voor een goede vriendin;
    Zij heeft een zoontje van vier jaar oud. Biologische vader heeft nooit naar hem omgekeken en hem ook niet erkend. Ze is inmiddels een half jaar getrouwd en haar man wilt haar zoontje adopteren zodat hij ook een echte vader heeft. Vraag; moet zij (volgens wet) de biologische vader (heeft ze geen contact mee) om toestemming vragen ?

2. Sunbeam

Sunbeam Niet meer actief

Als de biologische vader ook de juridische vader is om het zo maar te zeggen (daarmee bedoel ik dat hij als vader op de geboorteakte staat vermeld), dan moet hij ook toestemming geven voor deze adoptie. Doet hij dat niet, dan moet een rechter beslissen. Sowieso moet een rechter beslissen natuurlijk, maar als de biologische vader geen toestemming geeft dan is het een complexer verhaal dan mét toestemming. Bovendien moet de stiefouder (die dus wil gaan adopteren) minstens 3 jaar voor het te adopteren kind gezorgd hebben.

Eenouderadoptie - Stiefouderadoptie

3. Loeki82

Loeki82 Fanatiek lid

9 apr 2012
    1.410
    839
    113
    Vrouw
    Vetgedrukte stuk klopt niet. Kijk onder het stukje partneradoptie; Wanneer kom ik in aanmerking voor adoptie van een Nederlands kind? | Vraag en antwoord | Rijksoverheid.nl

Minstens 3 jaar samenleven met de wettelijke ouder en ten minste 1 jaar voor het kind samen te hebben gezorgd.

Verder als de biologische vader het kind niet heeft erkend, dan heeft het kind juridisch geen vader. Ze hoeft de vader dan ook niet om toestemming te vragen.

4. fitty

fitty Bekend lid

9 jun 2014
    913
    0
    0
    Okay duidelijk. Ik zal het haar doorgeven. Zal ze wel opgelucht zijn denk ik want ze was bang dat de biologische vader moeilijk kon gaan doen ook al heeft hij nooit naar het kind omgekeken

5. Sunbeam

Sunbeam Niet meer actief

Oh ja, ik zie het inderdaad. Sorry! My mistake.

6. Als hij hem niet erkend heeft, kan haar man dit gewoon doen. Van adopteren is dus helemaal geen sprake. Mijn man heeft mijn zoon ook erkend, vorig jaar :)

7. Hippo89

Hippo89 VIP lid

11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw
    wat shadixx zegt inderdaad,

mijn zusje heeft een dochter gekregen 5 jaar geleden, de vader heeft nooit naar haar omgekeken, heeft haar ook niet erkend,

afgelopen oktober is ze gaan trouwen en tijdens het trouwen heeft hij haar erkend als zijn dochter, zodat mama en dochter samen zijn achternaam kregen wat voor het meisje zooo speciaal was om samen met haar mama de zelfde naam als haar papa te krijgen ( is dus niet haar bio vader maar ze ziet hem echt als papa )

8. loirinha

loirinha Bekend lid

12 feb 2015
    504
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als het kind op de geboorte akte geen vader heeft staan kun je dit gewoon laten aanpassen en daar je vriend neerzetten hij is dan direct juridisch vader. Ook kun je dan gelijk de achternaam veranderen zou dit de bedoeling zijn. Zo heb ik het een paar jaar geleden iig gedaan. Dit alles was ook kostenloos.

9. Sunbeam

Sunbeam Niet meer actief

Er staat nergens dat de vader niet op de geboorteakte staat vermeld. Dat is wel belangrijk om te weten m.b.t. het advies dat wordt gegeven ;).

10. loirinha

loirinha Bekend lid

12 feb 2015
    504
    0
    0
    NULL
    NULL
    Er staat duidelijk als het kind op de geboorteakte geen vader heeft, lijkt me dat dit dan duidelijk genoeg is zodat ts voor zichzelf de conclussie kan trekken of het advies aansluit op haar situatie.

11. Hippo89

Hippo89 VIP lid

11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw

Jawel er staat duidelijk dat de vader het kind niet erkend heeft, dus hij staat niet als vader vermeld op de geboorteakte

12. Sunbeam

Sunbeam Niet meer actief

Oh oepsie, ik heb toch echt al een bril :). Sorry maar weer een keer.

Gaat lekker met mij in dit topic ;)

13. Hippo89

Hippo89 VIP lid

11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw

Hahah ach iedereen heeft weleens een dag waarin je dingen over het hoofd leest ;)

Deel Deze Pagina