Rechten en plichten minder werken

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door kaatjekaa, 15 sep 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kaatjekaa

kaatjekaa Actief lid

29 jul 2013
    175
    22
    18
    Goedemiddag,

Ik ben 16 weken zwanger en heb bij mijn baas. Aangegeven dat ik van 43,5 uur in 5 dagen naar bijna 20 uur in 2 dagen wil gaan werken. Ze willen mij op een andere functie zetten waar ik soodongelukkig ga worden. Mijn functie wordt vooral uitgevoerd door mannen dus ze zullen iemand moeten vinden die 3 dagen wil gaan werken. Dat is nartuurlijk lastig. Maar ja daar heb ik geen boodschap aan. Als ik internet moet geloven kan he aan geven hoeveel uren je wil gaan werken en moet dat in je eigen functie zijn. Ze mogen dit niet zomaar weigeren. Nu zijn ze op mijn werk anti partime werken. Wat kunnen ze doen? Vind het zo lastig. Lig er wakker van en heb al een week hoofdpijn hierdoor. Hoop dat er iemand is die weet wat hier in mijn rechten zijn en of ik internet kan geloven.

2. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Hoe bedoel je dit? Wil je tijdelijk parttime werken ivm zwangerschapsklachten? Of bedoel je parttime werken na de bevalling?

Een bedrijf kan een verzoek tot "aanpassing arbeidsduur" niet zo maar wijzigen, maar ze kunnen wel aangeven dat bijv. jouw huidige functie in minimaal "x" uur moet worden vervuld. Sommige managementfuncties, als voorbeeld, daarvan wordt over het algemeen gesteld dat je die niet in minder dan 32 uur kunt vervullen.

Anderzijds heb jij er recht op om je contract te laten aanpassen... met evt als gevolg dat je op een andere functie komt.

Heb je er ook over gedacht om Ouderschapsverlof op te nemen? Dat kan een werkgever idd ook niet gemakkelijk weigeren, maar dat hoort dus wel in je eigen functie te gebeuren.

Bedenk wel: je vangt meer vliegen met stroop als met azijn... met andere woorden, je kunt dit soort verzoeken vaak beter in overleg bespreken, dan dat je het als een voldongen feit stelt. De hakken gaan dan vaak al in het zand... Zeker bij een bedrijf waar amper parttimers werken en waar weinig vrouwen werken.... ze moeten vaak gewoon aan het idee wennen :D

Deel Deze Pagina