Hoi dames. Ik werk op een open afdeling in de psychiatrie en veel van onze clienten roken. Ik weet dat roken ervoor kan zorgen dat je lastiger zwanger raakt. Geldt dit ook voor meeroken? En heeft iemand enig idee in hoeverre ik een rookvrije werkplek kan vragen?
Meeroken is net zo slecht hoor! Volgens mij heb je recht op een rookvrije werkplek (ook als je niet zwanger bent).. Maar weet niet precies wat de wettelijke regels zijn.. Ik zou me er zelf in ieder geval niet prettig bij voelen als je zwanger bent en de hele dag in de rook moet zitten..
Is het niet sowieso zo dat je een rookvrije werkplek in NL moet hebben, wat betekend dat het bedrijf waar je werkt een rookkamer dient te creeeren voor de psychiatrische patienten daar..
Die is Eric ook, maar ik word ook geacht om daar the zitten en doorheen te lopen. Beetje ontmoedigend, eindelijk even leuke baan en collegaas, maar dat roken zorgt ervoor dat ik verder moet baan zoeken
Ik denk niet dat meeroken tijdens je werk meteen je kans om zwanger te raken verkleint (hoeveel uur per dag zit je nu werkelijk in die rook?). Maar het blijft hoe dan ook ongezond voor jou, en straks ook voor de kleine in je buik. Ik weet dat het in sommige sectoren (met name psychiatrie) niet altijd even makkelijk is om die rookvrije werkplek te creëren, maar je moet er volgens mij altijd over in gesprek blijven met je werkgever! Ongeacht of je zwanger bent, wilt raken of niet. Ik ken iemand met een lichte vorm van astma, die in een instelling met rokende cliënten werkt. Hij hoeft nooit in die rookruimte te zitten, en zijn collega's zijn bereid om de schoonmaak van die ruimte met hem te ruilen (dat hij dat dus niet hoeft te doen, maar in plaats daarvan andere klussen doet). Zoiets zou voor iedereen geregeld moeten kunnen worden die serieuze bezwaren tegen die rook heeft. Er zijn altijd collega's die bijvoorbeeld zelf roken (zeker in de GGz, daar wordt enorm veel gerookt) die echt wel willen ruilen met een collega die niet in de rook wil zitten. Succes met het vinden van een oplossing die voor jou werkt, en die ervoor zorgt dat je gewoon het werk kunt blijven doen dat je leuk vindt. Dat moet toch gewoon te regelen zijn?!
Zou me geen zorgen maken om zoiets. Denk echt niet dat t Jansen beïnvloed om zwanger te raken. Zelfs nu ik zwanger ben kan ik er geen probleem mee hebben.
Ik werk in een familiebedrijf waar door iedereen de ene sigaret met de andere wordt aangestoken, de hele dag door. Ik ben gewoon zwanger geworden! Zelfs nu wordt er door sommigen stug doorgerookt, ook als ik in de buurt ben. Gelukkig neemt mn vriend vanaf volgende week de zaak over en mag er alleen nog in het rookhok gerookt worden!
Mogen de cliënten binnen roken dan? Ook in algemene ruimtes zoals woonkamer etc. Lijkt me dat dit in de instellingsregels staat, dat roken in gezamenlijkewoonkamer ed écht niet mag. Even checken dus en dan collega's erop aan spreken dat jullie allemaal de regels weer even aanscherpen. Cliënten hebben net zo goed recht op een rookvrije behandel / woonplek.
Waarom moet je een andere baan zoeken als je leuke collega's het en je het een leuke baan vind? Meeroken is echt niet zo erg hoor.
Ik zou het overleggen met collega's en leidinggevende. Je hoeft echt niet het hok in, is dat wel nodig dan moet er een goede afzuig installatie zijn. Is het alleen met incidenten? Dat is niet veel en lang. Gesprekken zou ik daar niet doen. Bij mijn werk is de rookruimte helemaal van (veilig) glas dus je kunt er wel in zien. Verder de ruimte ongezellig zodat het geen hangplek of vervangende woonkamer wordt. Als je er toch geacht wordt veel te zijn moet je baas maatregelen nemen
Dat is het wel ! Tijdens mijn zwangerschap ging ik niet naar de cliënten de roken ( thuiszorg) en mijn collega's hielden daar rekening mee. Jij hebt recht op een rookvrije werkplek en de bewoners op een rookruimte. Valt deze niet te creëren?
Ja natuurlijk is mee roken schadelijk, bedoelde het meer op het stukje van ts, zij moet af en toe door de rookruimte lopen en er dus niet heel haar werktijd zoals in de thuiszorg er in werken. Het ging er in eerste instantie ook om of het kwaad kan als je zwanger wil worden, vandaar mijn reactie. Maar als het alleen gaat om soms door een rookruimte te moeten lopen, je in deze tijd een andere baan gaat zoeken terwijl je het naar je zin hebt op je werk...vind ik dat wat overdreven.