Hallo! Voor dit jaar nog niet van toepassing, maar voor volgend jaar denk ik wel. Na vele rechtszaken en begeleide omgang hebben mijn ex en ik alweer een jaar een omgangsregeling voor ons zoontje van 3. Dit gaat redelijk goed. Na mijn vakantie wordt de omgangsregeling iets uitgebreid en dan is hij definitief ( we waren met een opbouw bezig) Hij ziet er dan zo uit: oneven: dinsdag, vrijdag, zaterdag, zondag bij zijn vader, in het weekend met overnachten even: dinsdag en woensdag met overnachting. Mijn zoontje heeft een keer al 3 dagen achter elkaar bij zijn vader moeten blijven omdat ik ziek was. De derde dag was hij helemaal overstuur en wilde hij niets meer....hij is aan het overgeven geweest van de heimwee naar mij. Nu wil ik graag weten hoe ik dit volgend jaar moet aanpakken, ik ben bang en weet bijna wel zeker dat mijn zoontje geen 2 a 3 weken bij zijn vader kan zijn ivm teveel heimwee en dat hij daar ziek van wordt. Hoor graag jullie tips, adviezen en alles wat mij zou kunnen helpen! Alvast bedankt
Het is pas over een jaar. Maak er dan nu nog geen 'waarheid' van dat hij het niet zal gaan kunnen. Zorg dat bij zijn vader zijn net zo normaal is als bij jou. In jullie omgangsregeling zal jullie zoon sowieso vaker en langer bij zijn vader zijn, dus dat gaat gewoner worden. Kijk hoe het gaat en dan kun je altijd nog beslissen.
Jullie zoon zal dan een jaar ouder zijn, en wellicht gaat het dan veel beter. Ik neem aan dat je ex ook alleen wil wat het beste is voor jullie zoon, en hem niet tegen zijn wil bij zich wil laten houden terwijl zoon daar fysiek ziek van wordt, omdat het zijn tijd is nu. Bedenk eerder hoe jullie daarmee om kunnen gaan, hoe ex toch tijd met zoon kan doorbrengen zonder problemen.
Hij zal tegen die tijd wel gewend zijn aan de nieuwe situatie, ook is hij dan een jaar ouder. Maak je nu dus nog niet druk. Probeer er zelf niet een al te groot probleem van te maken want dat voelt hij ook. Lukt het tegen die tijd echt niet kun je om de week eventueel wisselen.