behandeling galactocele

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door MnnW, 10 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MnnW

MnnW Fanatiek lid

10 jun 2013
    3.245
    2.363
    113
    Vrouw
    Ik ben ruim 6 weken geleden bevallen van mijn eerste kindje, en na flink wat opstartproblemen (kloven, spruw, >10% afvallen en niet heel enthousiast groeien) leek de borstvoeding eindelijk soepel te gaan lopen. Maar 3 weken geleden voelde ik een klein knobbeltje in mijn rechter borst, net onder de huid, vlak boven mijn tepelhof. het voelde als een klein knikkertje, niet pijnlijk of rood, ik had geen koorts, maar kreeg het knobbeltje niet weggemasseerd, ook niet met warme kompressen en onder de douche.
    Na een week ben ik bij de huisarts geweest, die me opnieuw het advies gaf te masseren en goed leeg te laten drinken en het verder aan te kijken.
    Afgelopen week groeide het knobbeltje tot ongeveer 2x2 cm en sinds dit weekend was hij ook wat pijnlijk en werd de huid erop rood (maar niet vurig en warm). Vandaag heb ik hierom een echo laten maken in het ziekenhuis, en de radioloog heeft het knobbeltje leeggezogen en er kwam melk uit. Conclusie: Galactocele.
    Helaas heeft het leegzuigen maar kort geholpen, want binnen een uur zat het knobbeltje er weer. Ik weet dat je een galactocele ook gewoon kunt laten zitten en dat hij waarschijnlijk verdwijnt als ik stop met de borstvoeding, maar ik wil graag nog een tijdje doorvoeden en hij was met name bij het toeschieten best pijnlijk.

Door de chirurg helemaal weg laten halen lijkt me wat overdreven, maar op internet las ik dat er een behandeling bestaat (gebaseerd op een oude Thaise alternatieve behandeling) waarbij ze met een dun nylon draadje via de tepel proberen de geblokkeerde kanaaltjes open te maken en mijn gezonde verstand zegt dat dit (blokkade opheffen) ook een logischere oplossing is dan leegpuncteren (want daarmee los je het probleem niet op).

Mijn vraag is: Is er iemand (een chirurg, radioloog, lactatiekundige) die deze behandeling uitvoert in Nederland? Ik woon op de Veluwe, maar ben best bereid er een stuk voor te reizen (dat liever dan vanwege een pijnlijke knobbel de BV afbouwen..)

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

een heel interessante vraag!
    Ik denk dat er best iemand is, maar ik ken diegene niet.
    Ik stel voor dat je een account aanmaakt op borstvoedingsforum.nl Daar lezen heel veel vrouwen mee die voeden en ook lactatiekundigen. Wie weet wordt je daar verder geholpen!
    Als je iemand hebt, wil je het me dan laten weten, dat is ook handig voor mij om achter de hand te hebben!

Succes!

Mirjam

Deel Deze Pagina