Borstvoeding weer opbouwen

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Lieke23, 9 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lieke23

Lieke23 Fanatiek lid

8 okt 2010
    1.938
    1
    36
    Hallo!

Mijn dochtertje heeft 4 weken borstvoeding gehad en daarna ben ik langzaam overgegaan op flesvoeding. Dit omdat ik zelf erg ziek ben geweest met koorts en mijn productie daardoor enorm terugliep en ik de energie niet had om het op te bouwen.
    Nu ben ik 2,5 week verder zonder te kolven of iets maar ik merk dat het toch blijft prikkelen om bv te geven.
    Nu gaat het met flesvoeding erg goed en groeit ze netjes ( in de 4 weken met bv is ze nauwelijks gegroeid helaas) maar toch blijft het in mn hoofd zitten dat ik haar graag bv wil geven. Net heb ik even geprobeerd om te kolven en er kwam 30cc uit beide borsten.
    Denk je dat ik dit toch nog iets zou kunnen opbouwen? Ik zou niet terug willen naar volledige borstvoeding, ook omdat ik over een paar weken moet werken en bv niet te combineren valt met mijn werk.
    Maar misschien nog een ochtend en avondvoeding? Zou dat kunnen? En zo ja, hoe pak ik dat dan aan?

Ik hoop dat je een antwoord hebt!

Groetjes

2. Teddy

Teddy Bekend lid

20 okt 2011
    695
    0
    0
    Hoi,

Ik ga proberen een reeel beeld voor je te schetsen, want daar heb je het meeste aan. Het is mogelijk om je melkproductie weer op te bouwen, maar dat zal veel van je vragen. Je zult veel moeten kolven (8-12 x per 24 uur) om een melkproductie van betekenis te kunnen krijgen.

Alleen een ochtend- en avondvoeding is vaak alleen weggelegd voor moeders met baby's van rond de 8 maanden (en ouder). Voor die tijd hebben de borsten meer stimulans nodig om melk te blijven maken.

Rond de 3-4 maanden heeft het lichaam minimaal 4-5 keer stimuleren van de borsten nodig (voeden en/of kolven) om de melkproductie gaande te houden.

Wat betekent dat concreet voor jou? Alle moedermelk die je baby krijgt is meegenomen. Begin gewoon met kolven, zo vaak als je aankunt en kijk wat je aan melk bij elkaar gesprokkeld krijgt. Leg je baby af en toe weer eens aan en kijk wat ze doet aan de borst. Je kunt haar ook aanleggen met een borstvoedingshulpset, dan drinkt ze aan de borst en wordt tegelijk bijgevoed aan de borst.

Succes! Alle beetjes moedermelk helpen!

Deel Deze Pagina