Hallo, mijn zoontje is 4 maand en krijgt volledige borstvoeding. Sinds 4 weken weigert hij overdag de rechterborst Hij krijgt voeding op verzoek, maar ik merk de laatste tijd dat er nu echt ritme in komt met 6 voedingen per 24 uur. Snachts komt hij 1x om 4 uur. Het gekke is dat hij zijn laatste voeding, nachtvoeding en soms de 1ste ochtend voeding om +- 730uur gewoon beide borsten drinkt. Maar dan is hij nog heel slaperig en drinkt zonder problemen. De voedingen overdag weigert hij de rechterborst (die is ook kleiner dan de linker) Ik voed altijd liggend, en het is me opgevallen dat hij een voorkeurshouding heeft, als ik de linkerborst geef, ligt hij dus op rechts, dat vindt hij prima. Dus dacht ik hem te foppen, door ook op die manier mijn rechterborst aan te bieden. Dat ligt voor mij onhandig, maar daar is hij zo'n kleine 2 weken ingetrapt en nu heeft hij het volgens mij door. Hoe ik ook lig, en hoe ik hem ook neerleg, rechts drinkt hij niet. Ook niet zittend. Hij is na de voeding wel verzadigd, daar ligt het niet aan, en ik merk dat de linkerborst nu gewoon meer gaat produceren. Rechts kolf ik nu maar af overdag (eventueel voor straks zijn bordje pap) en snacht drinkt hij rechts goed leeg. Maar wat ik me nu afvraag.. Zou hij toch al aan bijvoeding toe zijn. Dat hij een beetje "klaar" is met dat gesabbel alleen? Hij is vanaf de geboorte behoorlijk flink, nu met 4 maand is hij 68 cm en weegt 7600gram. Is het verstandig om bijvoorbeeld toch al met fruit of een bordje pap te beginnen of is dat niet verstandig? Hij is heel tevreden overdag, hij huilt nooit, hij kwijlt en sabbelt wel erg veel. Ik heb gelezen dat als je kindje volledige borstvoeding krijgt, het niets toevoegt als je met 4 maand al met bijvoeding begint en je eigen productie zelfs terug kan lopen, dat hij dus de eerste 6 maand hier voldoende aan zou moeten hebben. Ik hoop dat jij mij kunt vertellen wat verstandig is, het is niet mijn eerste kindje, de 3de, maar de andere 2 kids kregen de fles. Borstvoeding is voor mij dus nieuw, maar het bevalt super! Wat doe ik nu? Doorgaan met voeden zoals nu, (ik bied rechts trouwens wel altijd aan, maar ga er geen strijd van maken). Of toch bijvoorbeeld met de afgekolfde melk een bordje pap aanbieden ofzo. Of moet ik dat niet doen, zolang hij verzadigd lijkt te zijn op alleen de linkerborst overdag? Sorry dat het zo'n lang verhaal is geworden, ik hoop dat het een beetje duidelijk is.. Groetjes Siriel
Waarschijnlijk is het inderdaad zo dat hij door de voorkeurshouding links meer gestimuleerd heeft waardoor daar gewoon meer melk is: rechts zal 's nachts en 's ochtends ook meer melk hebben waardoor hij die dan wel wil drinken. Vast voedsel is altijd advies vanaf 6 maanden (ook bij kunstvoeding) dus daar zou ik niet meer beginnen, je kan natuurlijk wel een beker oefenen als je toch melk te over hebt. Je kan er ook voor kiezen om met 1 borst te voeden (waardoor je ook overdag niet meer hoeft te kolven), links zal dan nog iets meer gaan worden. Je doet dan net als nu (dus rechts gewoon aanbieden) en daarna links. Ga je trouwens al naar fysio voor zijn voorkeurshouding of is het niet extreem?
Hallo Annemarie, Bedankt voor de snelle reactie, bijvoeden ga ik inderdaad mee wachten tot hij dan 6 maand is, omdat dat dan toch het beste is begrijp ik. Overdag wil ik rechts dan toch maar af blijven kolfen omdat mijn borsten een behoorlijk verschil beginnen te vertonen Maar dat is logisch natuurlijk Ik kan overdag natuurlijk wel proberen om te oefenen met uit een bekertje drinken met wat ik uit mijn rechter borst kolf. Hij zit al stevig rechtop zonder wiebelhoofdje, dus dat zal hij super interessant vinden. Wat betreft zijn voorkeurshouding, daar zijn wij niet mee naar de fysio geweest. Hij had het ook tijdens het slapen in bed. Altijd bolletje naar 1 kant. Ik leg hem nu om en om in bed, tussen van die "steuntjes", zodat hij geen afgeplat koppie krijgt. Ik weet dat ze daar niet "voor" zijn, liever op de rug leggen, maar ik heb dit bij mijn andere kids ook gedaan, en de kleine vent slaapt er heerlijk door. groetjes siriel
Prima hoor om zo inderdaad zijn vorm hoofdje mooi rond te houden. Mocht hij wel echt een voorkeurshouding blijven houden zou ik er echt wel mee naar een kinderfysiotherapeut gaan. Soms is het 1 consult met tips en trics om de houding te verbeteren. Kijk maar wat je goed lijkt.