Beste Annemarie, De dag (of eigenlijk nacht) waarvan ik dacht dat die nooit zou komen is er toch, onze dochter komt snachts nog maar 1 keer. Ze is bijna 9 weken (6200 gram al) en ik geef volledige bv op verzoek wat goed gaat. Af en toe kolf ik voor de vooraad alvast en zodat ze aan de fles kan wennen voor als ik weer ga werken. Nu komt ze overdag meestal om de 2 a 3 uur, dan savonds rond half 8 voor het laatst en dan pas om 3 of 4 uur weer (soms om 1 uur en soms zelfs pas om 5 uur) en dan rond 8 uur, dan vaak om 11 uur weer en dan om de 3 uur tot half 8. Mijn borsten staan snachts en sochtends dan op knappen, maar ik ben erg blij met het feit dat ik nu weer meer slaap krijg. Loopt mijn melk niet terug nu ze minder komt? Ze drinkt vaak maar 1 borst, 10 min, varierend tussen de 90 ml en 140 ml. Moet proberen om rond 22 uur nog te kolven voor mijn eigen gemak? Ik ben begonnen met 1 borst toen ze 4 weken was en ik heel veel melk had en ze zich dus verslikte met 2x tsr. Ik probeer haar nu vaak die tweede borst aan te bieden maar meestal zit ze na 10 min al vol. Samenvattend; Mijn vragen zijn; Loopt de voeding niet terug nu ze minder vaak komt maar niet echt meer drinkt? Moet ik extra kolven om dit te voorkomen en mijn eigen ongemak (gespannen borsten snachts en sochtends) te verlichten. Alvast bedankt!
Je melk gaat niet zozeer teruglopen als wel anders verdelen: het idee is dat je in de nacht dan een voeding minder gaat aanmaken (uiteindelijk), maar komt ze wel in de nacht dan maak je daarna weer aan (je lichaam zit zo goed in elkaar ) Kolven is dus niet nodig, maar kan soms voor je ongemak wel fijn zijn. Wanneer kolf je dan: kan inderdaad voor je gaat slapen, kan ook om 1930 als je net gevoed hebt dat je de andere borst kolft, kan ook dat je kolft indien ze dus laat in de nacht komt en je op knappen staat dat je dan de andere zonodig kolft (is wat natuurlijker) of met de hand de druk er wat afhaalt (in een doek weglaten spuiten of opvangen in een schaaltje) dit kan ook tijdens het voeden. NB wellicht overbodig om te zeggen: maar de gekolfde melk in de vriezer gooien voor de toekomst!