Onze zoon heeft een behoorlijke voorkeurshouding gehad. Heeft nooit normaal gerold en bijv. ook een helmpje gehad. Het valt ons nu tijdens de vakantie op dat hij ook heel erg met z’n rechtervoet naar binnen loopt en rent. Kan dit nog iets zijn door de voorkeurshouding? Ik weet dat kindjes vaak nog wat met de benen/ knieën naar binnen lopen. Maar dit valt wel enorm op. Bij wie moet ik voor zoiets aankloppen om het te laten checken? Cb, arts?
Als jullie nog onder het cb vallen dan zou ik het daar als eerste naar laten kijken. Mocht blijken dat hun ook vinden dat zijn voet wel heel erg naar binnen draait kunnen ze een doorverwijzing geven naar een kinder orthopeed of adviseren om zelf een afspraak bij de huisarts te maken. Die zal er naar kijken en mogelijk foto's laten maken en als er niets bijzonders uitkomt eventueel voor een goede loop aan te leren je doorverwijzen naar de kinderfysiotherapeut of revalidatie arts of zeggen we houden het in de gaten kom over een jaar maar terug.
Je kunt ook meteen zelf een afspraak maken bij een kinderfysio, heb je geen verwijzing voor nodig. Een kinderfysio kan namelijk ook goed beoordelen of het normaal is en vanzelf overgaat, of er fysio nodig is of dat je een verwijzing nodig hebt naar een kinderarts.
Je kunt voor de zekerheid even langs de ha of cb, maar het is vrij normaal bij kinderen en je hoeft er vaak niks mee te doen. https://degangmakerij.nl/blog/platvoeten-bij-kinderen-b25
Dit zou ik ook doen (afhankelijk van hoe oud jouw kindje is). https://fysiotherapiedemeierij.nl/met-de-voeten-naar-binnen-buiten-lopen/
Ze zei dat hij loopt inderdaad met zijn voet iets doorgezakt naar binnen toe. Iets om in de gaten te houden en belangrijk om goede schoenen te blijven kopen en veel op blote voeten te laten lopen. Er zijn geen oefeningen voor. En wordt hopelijk met de tijd vanzelf wat minder.
Oh das wel fijn dat er geen oefeningen hoeven te worden gedaan! Als het goed is gaan doorgezakte kindervoetjes meestal vanzelf over idd., maar evengoed goed om in de gaten te houden ja
Exact dit, dochter had een tenenloop ook naar de kinderfysio mee gegaan. Vond ze nog helemaal te gek gaaf ook!