Beste verloskundigen, Ik weet niet of jullie mijn vraag kunnen beantwoorden, maar ik ga het gewoon proberen: 11 weken geleden ben ik bevallen van mijn zoontje. Het was een zware bevalling en heb veel bloed verloren. Verder is wel alles goed gegaan. Ik heb tot zo'n drie weken na de bevalling nog gevloeid. Daarna nog een weekje wat bruinig verlies en toen was het over. Toen we na 7 weken weer voor het eerst gemeenschap hadden, heb ik daarna een dag of 3-4 weer wat bruinig verlies gehad. Nu ben ik twee weken geleden voor het eerst weer ongesteld geworden. Maar ik herken niets terug van deze periode zoals die was voor de bevalling. Daarvoor had ik altijd 1 dag flinke krampen en flink bloedverlies. Daarna nog 3 dagen wat minder verlies en met 5 dagen was alles weer achter de rug. Nu is het echter al 2 weken aan de gang. Heb toen totaal geen krampen of zeurderig gevoel gehad en de mate van bloedverlies is ook anders. De eerste week steeds wat rood en bruin door elkaar. Daarna een paar dagen wat bruinverlies en ook gewoon heldere afscheiding. Maar sinds 2 dagen verlies ik ineens weer helderrood bloed. En ook veel meer dan toen het twee weken geleden begon, gepaard met een wat zeurderig gevoel onderin mijn buik. Ik vind het allemaal maar wat vreemd. Komt dit vaker voor bij een eerste menstruatie na de bevalling? Doordat de hormoonhuishouding nog niet helemaal op de rit is ofzo? Ik hoop dat jullie me iets kunnen vertellen en dat mijn verhaal een beetje duidelijk is! Groetjes Bloom O ja, ik geef geen borstvoeding, want dit is niet gelukt en ik gebruik geen hormonale anticonceptie.
Hallo Bloom. Dit kan inderdaad komen doordat je hormoonhuishouding verstoord is geweest ten gevolge van de zwangerschap. Ga evt. naar de huisarts om te bespreken of het slim is om al te starten met anticonceptie, zodat je zelf invloed kan uitoefenen op je cyclus. Groetjes Ineke.