aanzuigen blijft pijnlijk

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by misszopy, Aug 10, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. misszopy

misszopy Lid

Feb 13, 2013
    5
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste,

Ik geef mijn baby borstvoeding maar het aanleggen/aanzuigen blijft vreselijk pijnlijk. Na het aanzuigen verdwijnt dat pijnlijke gevoel wel dus het is denk ik niet zo dat ik hem niet goed aanleg, maar op deze manier zie ik er telkens tegenop om hem aan te leggen.

Ik zou graag willen weten of dit normaal is?

Sophie

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

heeft je kindje zijn kin heel dicht tegen je borst aan? Zit er ruimte tussen het kinnetje-hals-borstkastje van je kindje en jou? Wanneer je kijkt hoe je kindje het mondje vormt tijdens drinken en je zou dit nadoen, is het dan een wijd open mond met de kaken ver uit elkaar of meer een ui-mondje (alsof je kindje "ui" zegt)
    Heeft je kindje zijn kinnetje naar zijn borst gericht als hij drinkt of juist het hoofd achterover gekanteld?

Hoe ziet je tepel er uit wanneer je klaar bent met voeden: zie je vervorming (als een lippenstift) is de tepel plat of juist rond. Verkleuring? wit, paars, rood? En trekt dat snel bij of juist niet?
    Doet het ook pijn wanneer je je kindje van de borst haalt?

Fijn dat de pijn weg is zodra het toeschieten start. Probeer goed door te ademen en misschien een warmte compres voor het voeden? Neem dan een weg werp luier die je met lekker warm water vult en vorm die een minuut or 10-15 om de borst: dan aanleggen. Wanneer het toeschieten lang duurt zou je een oxytocine spray kunnen overwegen, dan is het moment misschien eerder voorbij?

Kijk nog eens kritisch naar de vragen die ik hierboven stelde. Ik hoor het graag van je!

Groetjes Heidi

3. misszopy

misszopy Lid

Feb 13, 2013
    5
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste Heidi,

Allereerst dank voor je reactie en excuus voor de late van mij, ik plaats een vraag en vervolgens vergeet ik gewoon te kijken of iemand reageert :p

Mijn kindje doet idd niet zijn mondje heel wijd open, heeft wel tijdens het drinken zn kinnetje erg tegen de borst liggen, na het eerste aanzuigen neemt hij vaak meer borst tot zich waardoor hij dan beter drinkt en de pijn afneemt.

Na het voeden heeft mijn tepel idd de vorm van een lippenstift of fopspeen, best grappig daar had ik eerder geen erg in, en hij is dan redelijk wit van kleur.

Ik neem tegenwoordig het tepelhof tussen 2 vingers en knijp de tepel dan een beetje plat en geef hem zo aan aan mijn kindje, ik merk dat hij dan genoodzaakt is om gelijk meer borst te happen en hierdoor heb ik al veel minder pijn bij het aanzuigen. Over het algemeen genomen gaat het ook steeds beter, eigenlijk. Ik denk dat we stiekem gewoon steeds geoefender worden :D Hij is verder ook heel tevreden na de voeding, wat me alleen opvalt is dat hij vaak na 1 borst `genoeg`heeft. Hij wil dan na zn boertje vaak niet meer zo nodig die andere borst ook hebben, soms een paar slokjes maar hij is gewoon niet meer zo enthousiast waardoor het aanleggen dan ook niet zo lekker gaat. Ik kreeg bij het cb te horen trouwens dat het aanleggen bij bijna elke moeder een pijnlijk moment is, maar ik twijfel er dus aan of dat werkelijk zo is, volgens mij hoeft dat nl helemaal niet zo te zijn. Ik heb contact gezocht met een lactatiekundige om eens even met ons mee te kijken, ze komt deze week even kijken en hopelijk heeft ze ook nog wat goed advies waardoor het zelf voeden nog leuker wordt. Ik geniet er nl wel echt heel erg van. Bij mijn inmiddels 9 jaar oude dochter heb ik toendertijd niet doorgezet, te pijnlijk, te weinig echt goed advies en te weinig doorzettingsvermogen van mijn kant. Ze heeft al haar moedermelk de eerste 6 maanden via een fles binnengekregen, ben al heel erg blij dat kolven voor mij nu haast niet meer aan de orde is.

Nogmaals bedankt voor je reactie, mocht je ook nog tips hebben voor dan hoor ik het natuurlijk graag!

groetjes, Sophie

4. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Fijn dat het al iets beter gaat en je iemand in je buurt hebt gevonden om mee te kijken. Zij zal je verder helpen met tips ;)

Geniet er van!

Heidi

Share This Page