Hallo, Bij mijn vorige kindje is het met de borstvoeding helemaal mis gelopen. Ik had slechte begeleiding, hele afgevlakte tepels en een kindje wat me hard beet. Nu ben ik opnieuw zwanger maar ik wil de borstvoeding straks wel weer graag opnieuw proberen. zijn er dingen die ik nu al kan doen om mijn borsten goed voor te bereiden op de borstvoeding straks? Zo ja, dan ontvang ik heel graag tips!
Hoi, Gefeliciteerd met je zwangerschap! Leuk hoor, en inderdaad: tweede ronde, nieuwe kansen! Ik zou je willen aanraden om contact te zoeken met een lactatiekundige. Samen kunnen jullie al je vorige ervaringen doorspreken en bekijken wat de aandachtspunten deze keer zullen zijn. Ook kun je een cursus of bijeenkomst van de vrijwillige borstvoedingsorganisaties volgen: ik heb menig moeder in de zaal gehad bij wie het kwartje viel om het zo maar te zeggen, die begrepen waar het mis ging. Hoe ben je verzekerd? Kijk wat vergoed wordt, en zoek vast contact met iemand in de buurt (LK) dat voelt vertrouwd en je kunt afspraken maken over wanneer je contact hebt. Wanneer je al kennis hebt gemaakt met iemand (ook al is het via mail) is de drempel lager om hulp in te schakelen. FBTO heeft een mooi pakket waarbij je in de zwangerschap en daarna goed begeleid wordt door een lactatiekundige. Misschien een idee om naar te kijken (en evt. over te stappen voor het nieuwe jaar) Geef ook je omgeving kennis van je wens dat je er nu echt voor wilt gaan. Ga je in het ziekenhuis bevallen, dan kun je borstvoeding mee nemen in je bevallingsplan. Je kunt ook een borstvoedingsplan voor je zelf uitschrijven. Wat wil je wel, wat niet etc. Kortom: zoek mensen in je buurt (LK, borstvoedingsorganisatie) en bedenk wat je wilt. En kijk je polis na! Geniet en veel succes! Groetjes Heidi