Wordt je niet keihard opgelicht, maar dan de andere kant op? Kitten mankeert niks maar men probeert toch geld af te troggelen? Ik heb er nog niet echt bij katten of huisdieren over gehoord, ik ken het wel van auto's etc., maar wellicht zijn er dat soort gevallen meer bekend? Ze waren gechipt, bij welke dierenarts staat hij nu geregistreerd? (mocht je dierenarts dat nog in het systeem hebben). Allicht dat dierenartsen onder elkaar veel op kunnen helderen. Is er niets terug te vinden dan zou ik, wat eerder aangegeven werd, de omliggende dierenartsen bellen, al of niet met hulp van je eigen dierenarts (assistent/diens stagiaire). Dan wordt het een principekwestie ook. (vraag ook eens bij hun of zij geluiden horen van oplichting bij verkopers). In elk geval kitten niet in je huis halen voordat je zelf weet wat er echt is, misschien een goede vriendin oid zonder huisdieren die t op zich wil nemen. Als een bloedonderzoek te duur is, vraag ik me af of die andere kat überhaupt vaccinaties heeft/op tijd is. Weet jij veel, misschien zijn zij wel broodfokkers en zit die kitten daar tussen als showmodel. En ja, soms gaat een kitten onverklaarbaar keihard achteruit door iets wat toch onder de leden zat. Maar je hebt geen dierenarts waar je kan (laten) informeren, of ook maar iets aan informatie behalve vage woorden. Als jij betaald hebt is de kitten ineens spontaan overleden zeker? Mij iets te vaag, als mn dier wat heeft dan zou ik je mogelijke diagnose, opties en dierenarts zo geven. Was dit de kitten op sondevoeding of was dat een andere? Heb je al recente updates van de andere kittens hoe het met ze gaat? Bedoel als t iets is wat in "jouw tijd" had moeten zijn opgelopen, dan ligt de rest nu ook in de kreukels. Pension in de buurt zal t denk ik niet aandurven om hem te huisvesten tijdelijk, maar allicht staan ze stil nu niemand weg gaat zowat en willen ze best helpen? Soms hebben ze een quarantaine hoekje, onze eerste destijds wel in elk geval, de tweede is mn man geweest dus weet ik niet. Onze katten waren resp. 20 en 50 euro. Castratie, inentingen hebben wij zelf gedaan. Gewoon twee rode Europese kortharen. De ene kan niet mauwen, sinds begin, dat klinkt meer als een schorre hees beetje vreemde defect, maar ach, onze kat weet daarentegen de babyfoon te gebruiken (ligt op de gang ivm stopcontact) hij kucht nu in de babyfoon boven dan helpen we m voorbij t traphekkie. Verder reuma in z'n pootjes en hartruis. Hij is gecastreerd en eigenaar van moederpoes weet t voor evt broertjes/zusjes ("oeps" nest, binnenkat die de kuienlatten had genomen), jaren geleden al doorgegeven.
Ik verbaas me er eerlijk gezegd een beetje over hoe ts wordt aangevallen. Ik maak namelijk uit haar verhaal noch uit de nadere reacties niet op dat ze zich niet aan de verplichtingen heeft gehouden zoals aangegeven door de RVO. Dat er onder een koepel van rasfokkers nadere verplichtingen worden gesteld is immers niet van toepassing want ouders hebben geen stamboom waardoor ze niet eens in aanmerking kan komen om daaronder te vallen. "Verkoopt u een ras waarvan bekend is dat er erfelijke aandoeningen kunnen voorkomen? Wij adviseren u om dan ook informatie hierover te geven. Geef de mogelijkheden aan die er zijn om te onderzoeken of het dier een erfelijke afwijking heeft. En geef maatregelen aan die uw klant kan nemen om te voorkomen dat het dier lijdt onder de erfelijke aandoening." Dit is wat het RVO aangeeft er staat dus nergens dat ts verplicht is om die testen uit te voeren enkel het advies om de koper erover te informeren. En ja ik vind 600€ voor een kitten ook veel, maar aan de andere kant wordt dat er wel voor betaald niet alleen bij ts. En laten we eerlijk zijn de kans dat er bij zo'n bedrag niet goed over nagedacht zou worden voor aanschaf is aanzienlijk kleiner dan wanneer het 50-100€ is. En ja je hebt ook broodfokkers die dat vragen per kitten en die er absoluut niet zo mee omgaan als TS dat doet maar je in je eigen sop gaar laten koken wanneer er vervolgens iets aan de hand is. En die overduidelijk, in mijn ogen althans, niks om de dieren geven maar alleen om het geld wat ze opleveren. En sorrie ts helaas heb je ook kopers die dus eerst doen alsof ze wel dat bedrag willen neertellen maar verolgens doelbewust proberen om het geld terug te halen met een vage reden omdat het of niet is wat ze verwacht hadden of het geld er eigenlijk niet aan wilde uitgeven en er zo onderuit proberen te komen of voor minder spekkoper te zijn. Hoop dat je morgen wat meer duidelijkheid krijgt over het wel en wee van de kitten.
En een stamboom aanvragen is het geld echt niet inderdaad en het is natuurlijk vreemd dat een fokker geen stamboom meegeeft terwijl de ouders wel gewoon een stamboom hebben. Ik denk dat het mes in deze aan twee kanten snijd.
Zeker, dat heeft zij aangegeven. Ik zeg ook wat ik zou doen. Ik zou mij even verantwoordelijk voelen voor mijn huisdieren in huis, als voor het dier dat nét bij mij uit huis is. Quarantaine zou een tijdelijke oplossing kunnen zijn, of eventueel een pleeggezin zoeken. Mij gaat het meer om het dier daar wegkrijgen. Voor het van de ene naar de andere eigenaar verhuisd, dan heb je er helemaal geen zicht meer op.
Maar volgensmij zei ze hier ergens dat ze het kitten wel terug wil nemen alleen zomaar een ziek dier de groep in halen niet verstandig is. Dat is inderdaad best wel vreemd. Want een stamboom kost nog geen 20 euro en een lidmaatschap plus registratie als fokker is ook geen wereldbedrag. De enige reden die ik met goed fatsoen kan bedenken is wanneer je een oeps nestje in huis hebt waarvan je van die combinatie in huis niet wil dat de dieren in de ‘echte fok’ terecht komen. Hoewel je dan een stamboom aan kan vragen met restricties. Dus dan zal er voor het nageslacht van die kat, mochten mensen toch gaan fokken met zo’n dier. Nooit stambomen aangevraagd kunnen worden. overigens vind ik 900 euro voor 3 maanden plezier van kleine poesjes best een leuke bonus.
Wonen ze in een grote stad of in een dorp of klein stadje? In het laatste geval zitten er gemiddeld vaak maar 3 dierenartsen ofzo. Die zou je kunnen bellen met de vraag of de eigenaren langs zijn geweest.
Bij aankoop van een raskat ook als de ouders een stamboom hebben mag je als koper kiezen deze niet te krijgen. Als je geen fok intentie hebt is dat ook prima en scheelt het je veel geld. @Aszz heeft een nestje maar is geen fokker en verkondigd dat ook niet bij de verkoop. Het type kat en de kleur die dit kitten toevallig had plus de huidige markt maakt dat de prijs opgedreven is. Met stamboom in die kleur gaan ze voor 1200 euro easy in de verkoop. Zoals is lees is TS open en eerlijk geweest en heeft ze de nieuwe eigenaar van open eerlijke informatie en advies voorzien.
Ik vind dat niet vreemd. Kosten zijn inderdaad 50 euro voor het stamboom papier maar de marktwaarde van het dier loopt op met 30 tot 50 %
Een stamboom voor een kat is rond de 15 euro. https://www.mundikat.nl/stamboom-voor-kittens-duur/ Wat vind je niet vreemd?
Sommige fokkers sturen de stamboom pas op als je bewijs hebt dat je je kat hebt laten castreren. Wil je een stamboom bij je ongecastreerde kat, dan kan de prijs ook weer oplopen. Dan kun je hem voor de fok gebruiken. De werkwijze verschilt. Overigens is de prijs per stamboom voor een Ragdoll maar ca. 12,50 Euro vertelde onze fokker.
Dat gebeurt wel vaker inderdaad. Ik had mijn kat ook gekocht omdat ik er graag een nestje mee wilde hebben. Er dus speciaal voor naar Frankrijk gegaan zodat je niet allemaal in dezelfde genenpoel zit te vissen. Er waren hier van dat ras toen maar 3 dekkaters. Maar daarmee had ik dus wel eerste keus in het nestje. Het gaf dus wat voordelen. Overigens was het verwchil toen bij mij iets van 100 euro.
Ik vind het niet meer dan logisch dat je precies wilt weten wat het verhaal is voordat je eventueel besluit het kitten terug te nemen. Het kan toch niet zo zijn dat iemand met een vaag verhaal komt, een vriend laat bellen die zich voordoet als dierenarts en dat dan vervolgens de verkoper meteen ja en amen moet zeggen? Ik zou eerst de gegevens van de dierenarts opvragen, zelf de praktijk bellen om die dierenarts te spreken en vervolgens de eigen dierenarts in contact brengen met hun dierenarts. Als daar een verhaal uit komt waaruit blijkt dat je als verkoper verantwoordelijk bent, dan zou ik het kitten terug nemen. Eerder niet. Ik snap ook niet waarom het stambomen verhaal erbij wordt gehaald of dat het kitten voor teveel geld verkocht is. De koper was op de hoogte van de situatie. Beide partijen stonden achter deze verkoop.
Hier een overzichtje van waar een fokker zoveel geld aan kwijt is en waar de prijs uit opgebouwd is, wat ik tegen kwam op internet. http://www.catteryvandenobelpoort.nl/160745160 Een aardig deel heb je niet bij een stamboomloos hobbynestje. Dat is dus wat betreft de kosten. En momenteel in een compleet overspannen huisdierenmarkt, is het maar net wat iemand er voor geeft. Dat je gewoon meer informatie wilt over wat hij mankeert en dat niet krijgt, vind ik ook dubieus. Ik hoop dat ze mee gaan werken en het katje gewoon weer beter wordt. Dat je wilt overleggen en de dierenarts wilt spreken of rekeningen wilt zien, dat lijkt me logisch.
Ik denken dat @Jo79 precies het goed zegt. De markt is zwaar overspannen bij huisdieren in het algemeen helaas. Binnen nu en een jaar lopen de asielen over ben ik bang.
Wat je zegt klopt van geen kant. Dus je gaat naar een erkende fokker je wilt kat X kopen, maar je wilt er geen 1200 euro voor neerleggen dus zeg je ‘ Nou nee, doe mij die stamboom maar niet dat scheelt mij 1100 euro.’ ?! En dan zegt de fokker ‘ tuurlijk Paula, omdat jij geen 1200 euro wilt betalen voor ons raszuivere kitten, krijg je niet de stamboom mee en mag je hem voor een prikkie hebben!’
Wat ontzettend vervelend dit zeg! Ik snap wel dat je er slecht van slaapt. Ik hoop dat ze alsnog met alle gegevens over de boeg komen. Maar mijn onderbuikgevoel zegt dat het niet helemaal zuivere koffie is. De da weet niet wat er mis is maar het komt wel van jou vandaan? Dat is natuurlijk heel raar. Als ze vaag blijven doen over alle info zou ik het kitten gaan ophalen en het aankoopbedrag teruggeven. Dan ben je er vanaf en is beter voor het beestje denk ik. Ik zou het kitten dan tijdelijk ergens anders onderbrengen als je bang bent voor besmetting.
Dat is toch geen antwoord op mn vraag. Je bent heel onduidelijk. Laat me vooropstellen dat ik vind dat een fokker best geld mag verdienen aan de kittens. Lijkt me niks op tegen. Maar dat vind ik net zo goed bij TS. Verder kan je pech en geluk hebben. Je poes zal maar net op zondagavond een KS nodig hebben. Waar ik niet zo goed tegen kan is dat kosten voor bepaalde zaken zo enorm overdreven worden om de prijs van een kitten te rechtvaardigen. En dan denigrerend doen naar iemand die ook netjes op een aantal ziekten heeft getest dat ze haar kittens voor teveel geld verkoopt.