rechtstreeks uitbetalen

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Fortunae, 2 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fortunae

Fortunae Fanatiek lid

6 jul 2014
    1.263
    119
    63
    Hallo en alvast bedankt voor het lezen en beantwoorden van mijn vraag,

Mijn werkgever (en haar boekhouder) vinden het gemakkelijker om mijn WAZO uitkering rechtstreeks aan mij uit te laten betalen.
    Ik werk in een kleine organisatie waarbij mijn werkgever haar best doet om van de meeste regels op de hoogte te zijn, maar niet alles weet. Het leek haar gemakkelijker als ik rechtstreeks betaald krijg, ipv dat zij er tussen zit. Zo konden er geen fouten ontstaan (haar beredenering). Dat is natuurlijk helemaal prima, tenminste, het maakt me weinig uit.

Maar nu vraag ik me af. Normaliter bouw je ook vakantie uren op tijdens je verlof. Bouw ik deze nog steeds op, of zijn die nu al meegerekend in de uitkering? Zo ook met het vakantiegeld, is dat straks in mei minder, omdat dit al in de uitkering verwerkt is?
    Oftewel, moet ik met het geld dat ik krijg, rekening houden dat ik meer opzij zet dan normaal, omdat ik in 2016 (ben in november uitgerekend, en heb t/m februari verlof) iets minder vakantie uren en zo'n 30% minder vakantiegeld heb?
    Ik krijg ook altijd een eindejaarsuitkering/13e maand. Is ook dit geld meegenomen in de rechtstreekse uitbetaling van het UWV?

Ik kon op de site niet vinden of de betaling 'all-in' was, zeg maar.

Alvast bedankt voor uw antwoord.
    U zult begrijpen dat ik graag weet waar ik financieel aan toe ben :)

Met vriendelijke groet,

Fortunae

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Fortunae,

Je vraagt hoe het zit met de reserveringen die je werkgever normaal doet als UWV de zwangerschaps- en bevallingsuitkering (WAZO) rechtstreeks aan jou betaald.

Tijdens de WAZO krijg je 100% van je dagloon betaald. Dit dagloon is gebaseerd op je inkomen van een jaar voor je verlof. Er vinden geen reserveringen plaats van vakantiegeld of andere zaken. Wel wordt er natuurlijk netjes loonheffing afgedragen aan de Belastingdienst.

Je vraag over opbouw van vakantiedagen kun je stellen aan je rechtsbijstand, vakbond of het juridisch loket.

Actuele informatie over de hoogte van de WAZO vind je hier.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina