Rechtszaak heb jij het een keer meegemaakt?

Discussie in 'De lounge' gestart door Safraantje, 31 aug 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. amy2015

amy2015 Bekend lid

23 feb 2015
    528
    234
    43
    Zelf meerdere soorten rechtszaken meegemaakt helaas. Ivm exman wil er liefst niet te diep op ingaan alleen wat mij destijds geholpen heeft is de officier van justitie benaderd te hebben en aan deze duidelijk gemaakt te hebben dat hem zien geen optie was. Uiteindelijk moest ik mijn getuigenis afleggen en de rechter stuurde mijn ex naar een andere ruimte en mocht ik getuigen zonder hem erbij van andere weet ik dat er ook afgeschermde tribunes zijn al heb ik dat zelf niet meegemaakt. Als hij voor de meervoudige strafkamer moet voorkomen zal er ook vanuit slachtofferloket van de rechtbank hulp voor jou komen. Is het een zaak bij de politierechter volgena mij weer niet. Elke rechtbank heeft een slachtoffer loket. Weet niet voor welke rechtbank de zaak voorkomt maar misschien gewoon bellen met hen en wie weet kunnen hen je verder op weg helpen. https://www.slachtofferinformatie-om.nl/contactinfo.shtml

veel sterkte en je kan mij ook pb en.

2. Sluffie

Sluffie Lid

22 mei 2015
    93
    0
    6
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Wat vervelend en erg wat je hebt meegemaakt! Heb je naderhand geen slachtofferhulp aangeboden gekregen? Iemand van slachtofferhulp gaat in zulke zaken ook vaak met je mee naar de rechtzitting. Zij steunen jou en leggen je dingen uit. Ga je gebruik maken van je spreekrecht? Sinds kort is het spreekrecht voor slachtoffers uitgebreid wat je de gelegenheid geeft om je hart te luchten en (wat eerder niet mocht) aan t geven welke straf jij gepast vindt voor de dader.
    Het zal geen gemakkelijke dag zijn. Ik wens je heel veel sterkte toe. Ik hoop ook dat als de dader eenmaal straf heeft gekregen, jij dit hoofdstuk een beetje kan afsluiten en een mooie tijd tegemoet gaat samen met je dochter!

3. void

void Fanatiek lid

19 mei 2012
    2.356
    19
    38
    0161
    Doorverwijzing naar een psycholoog en EMDR en/of CBT eens uitproberen.

Iets van valium helpt om dat paniek signaal in je hoofd te resetten.

Niet te lang mee rond gaan lopen is echt niet leuk. Volgens mij hoef je niet perse bij de rechtzaak aanwezig te zijn. Is er geen vervangende advocaat of iemand anders waarbij je dat advies kan vragen? Hier zou je zelfs de rechtswinkel kunnen bellen voor advies voor zulke dingen.

4. Cathelijne1986

Cathelijne1986 Niet meer actief

Ik vind het echt goed dat je er een zaak van hebt gemaakt! Ik heb jaren geleden te maken met seksueel geweld en heb daar niets mee gedaan, teveel gedoe, weinig kans op veroordeling en dan nog zijn de straffen hier echt een lachertje op dat gebied..

qua traumaverwerking heb ik intensieve psychotherapie gehad en EMDR. Ik ging naar een praktijk met meerdere psychologen en kreeg met allemaal een gesprek als onderdeel van de intake, degene waar het het beste mee klikte deed mijn behandeling. Ironisch genoeg was dat een jonge man, maar hij is de beste psych die ik ooit heb gehad.

dus ik zou daar zeker naar zoeken! Voor mij is het zo effectief geweest, dat de gebeurtenis neutraal is geworden en ik er nooit meer last van heb.

5. luca75

luca75 Fanatiek lid

14 aug 2013
    4.864
    3.500
    113
    Zittingen vaan meerderjarige verdachten zijn openbaar. Iedereen mag dus komen. Jij zit helemaal niet naast hem, ook je advocaat niet. Het is een strafzitting. Daar zit aan de ene kant de officier van justitie en aan de andere kant de advocaat van de verdachte. In het midden zit de verdachte. Tegenover hem de rechter en de griffier.

Jij en je advocaat zijn geen partij in de strafzitting. Heb je geen verzoek tot schadevergoeding ingediend?

6. Lousaa

Lousaa Fanatiek lid

18 nov 2011
    2.497
    2
    38
    Tenzij de zaak achter gesloten deuren behandeld wordt (wat in een strafzaak met volwassen verdachten zeldzaam is) mag iedereen in principe naar binnen. Dus ook je familie of vrienden. En de pers als zij de zaak interessant vinden. Maar die kans is klein en dan nog mogen ze zonder toestemming geen beeld van de betrokkenen maken, alleen schrijven. En dat gebeurt in nederland met initialen.
    Alle niet betrokkeneb mogen niets zeggen natuurlijk, en ze zullen in de zaal zitten. Alleen als getuige spreek je.
    Wat de confrobtatie met je ex betreft: als het een strafzaak zit en hij zit in voorarrest dan zul je hem vooraf niet in de rechtbank zien: hij zit daar dan in een cel te wachten tot de zaak voorkomt. Bij familierecht kan dat anders zijn, als je bijvoorbeeld nu een zaak hebt die in eerste instantie gaat om de omgangsregeling of alimentatie. (Ook al denk ik te lezen dat het een strafzaak is, de ervaring leert dat veel mensen dat eigenlijk niet weten). Ik neem ook aan dat je voor de meervoudige strafkamer komt. Dan zit er een aanklager en drie rechters, waarvan er een de voorzitter is van de zitting. Die bewaakt dus wie wanneer praat, stelt vragen enzovoort.
    Bel je advocatenkantoor, maak een afspraak om even door te sprkeen wat je kunt verwachten en probeer dan te onthouden dan in de rechtbank parketpolitie aanwezig is. Je ziet ze niet altijd, maar ze houden een oogje in het zeil en kunnen ingrijpen. Sterkte!

7. pietje1987

pietje1987 Niet meer actief

Heb voor mijn toenmalige baan een keer als getuige moeten optreden in de rechtzaak. Ik was echt stik zenuwachtig en dat ging alleen maar over iets werkgerelateerds waarvan ik heeeeeel zeker wist dat ik gelijk had. Ik kan mij niet voorstellen hoe erg dit voor jou moet voelen.

Ik zat naast de advocaat van werk en de ander zat aan de andere kant met zijn advocaat. Ik mocht alleen spreken tijdens mijn getuigenis en daarna op de tribune plaats nemen.
    In de wachtruimte zaten we allemaal bij elkaar, met een bode erbij voor de organisatie.

8. Aapje22

Aapje22 Fanatiek lid

8 feb 2012
    1.265
    42
    48
    Vrouw
    Pedagogisch medewerker
    Noord holland
    #28 Aapje22, 1 sep 2016
    Laatst bewerkt: 1 sep 2016
    Ik komende woensdag mijn 3e rechtszaak tegen mijn ex. Een agressieve jongen die flink tekeer gaat in de rechtszaal. Ik ben behoorlijk bang ook voor hem door meerdere dreigementen.

Ik zou je inderdaad toch proberen voor te bereiden. Vertel die rechter echt hoe hij je kapot heeft gemaakt. En niet uit medelijden maar dat zal voor jezelf heel veel opluchten. En hij zal dan ook eens goed horen wat dat met iemand doet.

Probeer inderdaad kalm te blijven... en kijk anders even bij de drogist naar kalmerende pilletjes. Oxazepam vind ik zelf dan te heftig. Zoek ook geen oogcontact. De keer dat ik dat deed kreeg ik een moordende blik terug dat ik zo mijn kist in kon.

Helaas is mijn zaak gesloten vanwege dat het familierecht is. anders had ik ook het liefst mijn ouders meegenomen en mijn beste vriendin.

Heeeeeeel veel sterkte! Ik weet tot op bepaalde hoogte wat je doormaakt.

En als je nog meer advies wil kan je me een PB sturen.

9. Daphne91

Daphne91 Fanatiek lid

5 dec 2013
    2.073
    465
    83
    Vrouw
    Drenthe
    Jeetje meid, wat een ontzettend heftig verhaal en allereerst heel veel sterkte toegewenst!

De gang van zaken is inmiddels door meerdere mensen hier uitgelegd. Wat betreft het wachten op de gang: het ligt aan de rechtbank (in Den Bosch kun je redelijk afgescheiden zitten maar elkaar nog wel zien, Lelystad zit je in wat dichter bij elkaar) en daarnaast of hij momenteel in voorarrest zit, dan zit hij ook niet op de wachtbank uiteraard.

10. luca75

luca75 Fanatiek lid

14 aug 2013
    4.864
    3.500
    113
    Als je echt zo bang bent kun je het slchtofferloket van het openbaar ministerie bellen. Vaak hebben ze ook nog wel aparte wachtkamertjes voor slachtoffers.

11. Janna

Janna Fanatiek lid

Ik heb hier gelukkig totaal geen ervaring mee. Ik lees jullie verhalen en ik wil even zeggen dat jullie moedige vrouwen zijn!

Ts, ik zou op zo'n belangrijke dag niet voor het eerst oxazepam gebruiken. Toen ik voor het eerst een pammetje gebruikte (weliswaar geen oxazepam, maar lorazepam) was ik volledig van de wereld. Dat moet je echt een keer eerder geprobeerd hebben om te weten wat voor effect het op je lijf heeft. Of een paar dagen gebruiken, want dan worden de bijwerkingen minder.

Veel sterkte!

12. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Je wordt heel vlak van (weinig emotie) ik reageer ook sterk op Oxazepam, maar als ik een halve neem of een kwart, zijn de sterkste randjes er vanaf!

13. skiwi

skiwi Fanatiek lid

15 jun 2012
    4.270
    402
    83
    Vrouw
    Volgens mij herinner ik me jou topic dat je toen je er alleen voor kwam te staan. Ik schrik enorm van hoe het is afgelopen. Wat vreselijk voor je.
    Ik heb geen tips voor je. Heb je emdr gehad?
    Heel veel sterkte met alles

14. Joy1

Joy1 Bekend lid

11 mrt 2013
    512
    2
    18
    NULL
    NULL
    Helpt slachtofferhulp je niet? Die kunnen mee naar zitting

15. Safraantje

Safraantje Actief lid

26 jul 2015
    222
    2
    18
    NULL
    NULL
    Stiekem hoop ik dat hij niet komt opdagen maar ik vrees van niet
    Ik heb op aanbevelen van mijn advocaat een schade claim opgesteld
    Met kosten welke ik daadwerkelijk gemaakt heb een een kleine claim smartengeld omdat hij mij behoorlijk dwars zit in mijn levens genot.
    Hij moet voor de politie rechter komen dus 1 rechter
    Ik wil zelf wel iets vertellen maar wil het meeste in handen leggen van mijn advocaat om het woord voor mij te doen

16. Safraantje

Safraantje Actief lid

26 jul 2015
    222
    2
    18
    NULL
    NULL
    Dat was ik helaas, gelukkig heb ik nav dat topic wel veel steun gehad
    Endr heb ik nog niet gehad weet iemand of dat nou van je eigen risico afgaat? (Fbto) ik heb namelijk zelf een klein financieel vermogen

17. Safraantje

Safraantje Actief lid

26 jul 2015
    222
    2
    18
    NULL
    NULL
    Ik ga ze morgen even bellen :)

18. skiwi

skiwi Fanatiek lid

15 jun 2012
    4.270
    402
    83
    Vrouw
    Ik weet niet of het van je eigen risico af gaat. Hopelijk kun je emdr krijgen. Ik heb er ontzettend veel aan gehad. Het was voor mij de manier om mijn trauma's een plekje te kunnen geven. Ik hoop dat het dat voor jou ook is. Veel sterkte!

19. Masa

Masa Bekend lid

1 jul 2014
    574
    2
    18
    Sterkte. Mijn relatie met mijn ex is ook uit de hand gelopen tot een rechtszaak aan toe. Ik was alleen niet zwanger toen maar nog aan het studeren. Hij heeft 2 jaar voorwaardelijk gekregen en moest alle kosten vergoeden van de spullen die hij gesloopt had in mijn woning. Dat terwijl er poging tot doodslag opgelegd werd dus sloeg inderdaad nergens op. Oh ja hij moest een jaar naar de Waag voor zijn agressie... Verder kreeg ik van slachtofferhulp nog een bedrag wat de psychische schade zou dekken...

Ga er liever niet teveel op in openbaar maar via PB mag je me altijd even aanspreken.

20. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Ik volg momenteel voor mijn postnatale depressie en angst stoornis therapie via lentis. Onder andere emdr.
    Hun zijn nu in samenwerking met wat zorgverzekeraars bezig met een project waarin je langdurig therapie krijgt zonder extra kosten. Normaal zit er in verzekering 8x vergoed dacht ik zo. Ik krijg nu onbeperkt.

Deel Deze Pagina