Rechtszaak heb jij het een keer meegemaakt?

Discussie in 'De lounge' gestart door Safraantje, 31 aug 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Safraantje

Safraantje Actief lid

26 jul 2015
    222
    2
    18
    NULL
    NULL
    Ik heb vandaag valeriaan gehaald dit helpt wel een klein beetje en ben dan evengoed volledig scherp.
    Toch blijf ik te veel stress houden en hartkloppingen ed,
    Dus ik heb wel wat anders nodig maandag kan ik bij de praktijk ondersteuner van de huisarts terecht om de tijd te overbruggen tot ze niet meer vol zitten hier in de omgeving, heb ik gelijk even de tijd om het uit te zoeken over de vergoeding

2. Kim11

Kim11 VIP lid

23 mrt 2011
    5.960
    178
    63
    Vraag de officier om het bedrag te verzinnen. Als je gaat voegen kan zij dat meenemen in de eis.

Maar reken je vooral niet rijk. Kans is groot dat de rechter zegt dat je in ewn civiele zaak om eenbschadevergoeding moet verzoeken. Met het argument dat de rechter de kennis niet heeft om de schade vast te stellen. Immateriële schade kan hij niets mee, materieel wel.

3. luca75

luca75 Fanatiek lid

14 aug 2013
    4.864
    3.500
    113
    De officier gaat geen bedrag voor je verzinnen echt niet. Dat moet je of zelf doen maar daar heb je waarschijnlijk de kennis niet voor.

Je zegt dat je een advocaat hebt, waarom heeft deze dat net gedaan? Daar is ie toch voor. Slachtofferhulp kan je ook helpen hierbij.

4. luca75

luca75 Fanatiek lid

14 aug 2013
    4.864
    3.500
    113
    Kim je kletst onzin. De rechter kan echt wel immateriele schade toewijzen. En dat doet hij ook. Moet het wel goed onderbouwd zijn.

5. Adrianna

Adrianna Niet meer actief

Politierechter is vaak voor de minder zware vergrijpen (geen idee waar dan de grens ligt).
    Hij zal dus maar een maximale straf van 6 maanden kunnen krijgen, wat waarschijnlijk ook niet zal gebeuren.

De meervoudige kamer is er voor de ergere vergrijpen en die mogen dan ook zwaardere straffen opleggen.

Hij hoeft bij de politierechter niet zelf te verschijnen, maar het lijkt me voor hem wel handig dat hij persoonlijk zijn verhaal nog doet, ziet hij daarvan af dan wordt zijn verklaring gebruikt door zijn advocaat.

De pro deo kosten van het slachtoffer worden betaald door de staat.

Als dit zijn eerste aanraking met justitie is reken er dan op dat zijn straf, helaas, niet Al te hoog uit zal vallen.

6. Kim11

Kim11 VIP lid

23 mrt 2011
    5.960
    178
    63
    Nou bij mij kwam de officier toch zelf met het bedrag wat ik redelijkerwijs in kon vullen!

En ga de uitspraken maar na. Immateriele schade wordt vaak verwezen naar de civiele rechter, juist omdat er in een strafzaak weinig plaats is om deze schade vast te stellen.

In mijn geval, grote zaak, in het nieuws geweest, gaf de officier het bedrag om in te vullen, bleef de recherche overal bij en kreeg ik uiteindelijk alleen de materiele schade toegewezen. Immaterieel werd verwezen naar de civiele rechtbank omdat de schade niet vast te stellen was. --> iets wat bij vele zaken zo is.

In een civiele zaak heeft de rechter de ruimte om deskundigen aan te horen, hoor en wederhoor aan te horen betreffende de immateriele schade. In een strafzaak is de rechter puur bezig met iemand juist veroordelen, immateriele schade op zichzelf hoort daar niet direct bij.

En wat ze zei over slachtofferhulp, bij mij ging dat precies hetzelfde. Telefoontje.. formuliertje.. kan ik nog wat doen? Ja daar zijn we niet voor. Punt uit. Ik ben met mijn voegingsformulieren naar de ovj gestapt en die heeft het samen met mij ingevuld.

7. Kim11

Kim11 VIP lid

23 mrt 2011
    5.960
    178
    63
    Dit. Mijn zaak was meervoudig met meerdere daders.

8. Safraantje

Safraantje Actief lid

26 jul 2015
    222
    2
    18
    NULL
    NULL
    Dat hebben we uiteraard al gedaan maar mocht hij die toekennen dan bepaald hij wel hoe hoog deze word

9. Safraantje

Safraantje Actief lid

26 jul 2015
    222
    2
    18
    NULL
    NULL
    Bij een tomzitting is dat juist maar bij een zaak van de politie rechter dient de schade claim echt behandeld te worden.
    Dit hoeft dan niet daarnaast nog civiel verhaald te worden zoals dat bij een Tom zitting het geval is (aldus de letsel schade advocaat)

10. Kim11

Kim11 VIP lid

23 mrt 2011
    5.960
    178
    63
    Dit was de meervoudige kamer, dat zijn 3 rechters en alleen voor grotere zaken.

Een TOM zitting of OM zitting is voor kleinere afhandelingen. Dan krijg je bijvoorbeeld een taakstraf of een transactievoorstel.

Hier zijn de verschillen een beetje uitgelegd: https://www.juridischloket.nl/politie-en-justitie/voorkomen/zitting

11. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Heel vaak, werkgerelateerd.

En wat hierboven staat klopt. Het stelt weinig voor zo'n zitting, dus vooral ook niet te zenuwachtig zijn. Bij de politierechter staan zoveel zaken op de rol dat het lopende band werk is. Voor je het weet sta je weer buiten. 😐

Sterkte morgen, komt echt goed. 💪🏼

12. Safraantje

Safraantje Actief lid

26 jul 2015
    222
    2
    18
    NULL
    NULL
    Vandaag eindelijk iemand gesproken en het gaat mij dus mooi €95 per behandeling emdr kosten en dat geld heb ik niet
    En nu :(

13. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Ik zou je laten doorverwijzen naar ggz door de huisarts..
    Ggz zit in je basisverzekering, daar kunnen ze ook indien mogelijk emdr doen. Op deze manier volg ik nu ook emdr.

14. luca75

luca75 Fanatiek lid

14 aug 2013
    4.864
    3.500
    113
    He je al een aanvraag gedaan voor het schadefonds geweldsmisdrijven?

15. RosaLynn

RosaLynn Fanatiek lid

5 mrt 2011
    1.791
    0
    36
    Ik ben ook zelf niet gegaan, maar heb iemand anders laten gaan voor mij omdat ik toch wilde weten wat er gezecht was daar in de zaal. Maar geestelijk niet in staat was om het van hun te horen.

Ik heb aangifte gedaan tegen mijn stiefbroer, na dat ik er achter kwam dat hij mijn toen 4 jarig dochtertje een jaar lang enkele keren heeft misbruikt!
    Een jaar na de aangifte kwam er eindelijk een zitting! Ik was op dat moment 36 weken zwanger en het was aan de andere kant van NL, dus ben niet gegaan.
    Zijn straf...een lachertje helaas....200 uur taakstraf. Verwacht niet te veel... Je zal hem in de zaal zien. De ene keer worden ze onder begeleiding van agente naar binnen gelaten, maar bij ons zat de dader die al bekend had. Gewoon als een willekeurig iemand in de zaal.

16. Safraantje

Safraantje Actief lid

26 jul 2015
    222
    2
    18
    NULL
    NULL
    Hoe moet ik dat doen? Ik ben er gelukkig nog niet in thuis

Deel Deze Pagina