Ik denk dat het sowieso beperkt is hoe goed mensen in te schatten zijn als ze weten wat de omgeving van hun overkomen verwacht. Ik geloof daarom ook niet dat hij niet wist dat hij dit niet hoorde te doen.
Ik vind daarnaast het ook heel heftig dat hij de meisjes een paar dagen blokkeerde als ze bijvoorbeeld geen foto stuurde. Een soort chantage. Dan ben je je toch wel bewust van de machtspositie die jij hebt maar ook de kwetsbaarheid van de meisjes. Maar hij lijkt zich inderdaad niet bewust van hoe verkeerd het contact was.
In landen waar er strengere straffen zijn is niet minder criminaliteit. Eerder juist andersom. Er zijn zelfs gevallen bekend waarbij strafverzwaring zorgde voor een stijging in ernstige misdrijven. Als zowel voor moord als voor verkrachting levenslang krijgt, is de drempel om iemand na verkrachting te vermoorden lager. Want een dood iemand kan niet meer getuigen, dus is er een extra reden voor moord ipv een remmende factor. Uiteindelijk is geen enkele straf hoog genoeg, als (geliefde van) slachtoffer is het leven vrij zwart wit daarin. Maar als samenleving moet je ook kijken naar feiten. En die zijn dat het verminderen van machtsverhoudingen, goed onderwijs, goed ouderschap, snel reageren op signalen, slachtoffers geloven en dat ook heel duidelijk uitspreken in media en rechtszaak, de uitzonderingen van valse aangiften minder belichten, veel meer effect hebben dan straffen. En misschien nog wel de belangrijkste en dat is iets waar we allemaal invloed op hebben, het stoppen van victim blaming.
Hij wist heel goed dat hij dit niet hoorde te doen. Hij zegt niet voor niks dat de berichten gewist moesten worden. "Ik ben een enorme wisser" gaf hij zelf toe in de rechtszaal. Natuurlijk wist hij dat hij niet hoorde te doen. Ik vraag me alleen wel af of hij echt begrijpt wat hij heeft aangericht. Vergeet ook niet dat zijn antwoorden in de rechtszaal ook van voor tot achter zijn geprept door een advocaat he. Wat hij wel en niet mag zeggen, mag toegeven, etc. Ze zijn alleen even vergeten te vermelden dat hij met deze houding juridisch gezien misschien de "goede" antwoorden geeft, maar zichzelf als persoon compleet buiten spel heeft gezet.
Wat Thijs heeft gedaan vind ik absoluut niet normaal maar als ik dan lees wat Sid van Rens Kroes heeft gedaan, dat is echt veel graadjes erger. Verkrachting, dreigen te vermoorden. Krijg er kippevel van.
T was om aan te geven dat er echt wel gradaties zijn. Voor sommigen hier is wat thijs heeft gedaan zo zo vreselijk dat hij eeuwig weg mag rotten in de gevangenis. Als hij dan werkelijk zo'n straf zou krijgen wat geef je dan zo iemand als die sid
Nou, dit topic gaat over de rechtszaak van Thijs Römer. Waar hij van verdacht wordt. Het is toch niet nodig om daar gradaties aan te hangen? Het is geen wedstrijd.
https://nos.nl/artikel/2485879-maand-cel-en-werkstraf-voor-acteur-thijs-romer-voor-online-misbruik Gelukkig wel wat langer zitten. En ook een werkstraf. Voorwaardelijk had langer gemogen vind ik.
Mooi eens 30 dagen om zn zonde te overdenken. En 30 dagen is lang als jezelf de overtuiging hebt dat het onterecht is.
Ik ben echt heel benieuwd of hij in hoger beroep gaat. Dat zou toch echt wel het stomste zijn wat hij kan doen. En toch zou het me niks verbazen…
En die heeft hij bijna compleet aan zijn houding in de rechtszaal te danken. Omdat hij de schuld volledig buiten zichzelf legt en geen verantwoording neemt acht de rechter de kans op herhaling niet uitgesloten. Dat had die rechter even heel goed gezien.
Ik weet dat het offtopic is en alvast sorry daarvoor maar geen idee waar ik het anders moest plaatsen. Snapt iemand waarom deze zaak zoveel haast heeft plus een gevangenisstraf en de zaak van Marco Borsato verdwenen lijkt te zijn?