Reclame hongerige kindjes; wat doet het met jou?

Discussie in 'De lounge' gestart door Denise K, 18 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector

dat denk ik inderdaad ook wel eens....en tegelijkertijd wéét ik dat het een ontzettende westerse denkwijze is.

2. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.816
    19.122
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Wat je hier zegt klopt gewoon niet. Je hebt deels gelijk hoor: er is in de landen waar noodhulp naartoe gaat vaak veel corruptie. Ook is het zo dat er nogal eens regeringen zijn die gewoon niet mee willen werken. (Kijk nu maar naar Afghanistan: 'wij' doen ons best om daar scholen en klnieken te bouwen waar ook vrouwen terecht kunnen, om ze zo kans te geven op een betere toekomst. Maar een wet die ervoor zorgt dat meisjes niet voor hun 16e uitgehuwelijkt kunnen worden en die geweld tegen vrouwen verbiedt, komt niet door het parlement. Daar sta je dan, met je goede bedoelingen en ontwikkelingshulp.)

Maar dat betekent echt niet dat alle problemen altijd maar door die landen zelf veroorzaakt worden. Die corruptie wordt veroorzaakt door de vraag uit het westen. Denk je dat ze elkaar smeergeld geven? Dat komt bij ons vandaan hoor! Wij maken de rijke rijker, zodat zij de armen arm kunnen houden.
    En ondertussen wassen we onze handen in onschuld. Maar dragen wel trouwringen en andere sieraden met diamant erin. Kopen de goedkoopste kleding, willen graag groene energie van biobrandstof en elke dag een stuk vlees. Daar hebben we 'recht' op, tenslotten.

Diamanten blinken zo mooi, dus kopen we ze toch. Terwijl heel duidelijk bekend is wat deze handel doet met de landen waar ze vandaan komen. Dat is heen probleem wat veroorzaakt wordt in die landen zelf hoor! De oorzaak ligt toch echt in de vraag vanuit die rijke landen die er volgens jou niks aan kunnen doen.

Hetzelfde geldt voor de vraag naar goedkope kleding en goedkoop voedsel. We schreeuwen moord en brand als we de beelden zien van ingestorte fabrieken en Bangladesh. Maar kopen ondertussen wel onze onderbroeken bij de goedkoopste winkels en menen nog dat we daar recht op hebben ook.

Biomassa? Land dat door rijke clubs wordt weggekaapt bij arme boeren in Latijns Amerika. Mensen die dat land hard nodig had om in hun eigen bestaan te voorzien. Maar dat land onvrijwillig kwijt raken en nu inderdaad honger lijden, omdat er vanuit de rijke westerse landen een enorme vraag is naar grootschalige productie van o.a. koolzaad.

Hetzelfde geldt voor de overmatige vleesconsumptie in het westen. Er is meer dan genoeg land om voldoende voedsel te verbouwen voor iedereen. Maar vanuit de rijke landen is er een enorme vraag en de mogelijkheid om te betalen. Daardoor wordt er enorm veel voedsel weggehaald uit landen waar honger heerst.

Land wordt gebruikt om veevoer te maken en biomassa, terwijl er ondertussen mensen om komen van de honger. Er is genoeg te eten voor iedereen op de wereld. Alleen (vr)eten wij te veel!

Dat komt echt niet alleen maar door de corrupte regeringen daar hoor. Dat komt door de enorme vraag vraag hier. En door de bereidheid van 'onze' bedrijven om die corrupte regeringen te betalen. En dus ook de bereidheid van ons als consument om een oogje dicht te knijpen tegen die corruptie en gewoon spulletjes te blijven kopen bij dat soort bedrijven. Want als corruptie ons niet raakt maar voordeel oplevert, dan is het ineens geen slecht ding meer.

3. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Niet om heel lullig te doen hoor, want het is een rotsituatie waarin jij zit. Maar....dit is toch geen armoede? Heb je dan geen werk?
    Dit zijn situaties waar een bepaalde minister laatst nog voor waarschuwde.

Ik denk niet dat jij en je dochtertje 3 dagen geleden voor het laatst gegeten hebben. Dat jij de hele dag hebt rondgelopen met een krijsend kind van de honger. Dat ze haar pamper zo vol had gepoept en dat je geen schone had...

Hiermee zeg ik niet dat jij niet in een rotsituatie zit...maar het is geen armoede.

4. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Helemaal mee eens. Inderdaad een vervelende situatie maar absoluut kortzichtig en ongepast om dit te vergelijken met échte armoede...;)

5. mnonc

mnonc Fanatiek lid

9 mrt 2012
    2.589
    0
    0
    En wat voor mensen dan wel?
    Dus je vind t heel normaal dat steeds meer kinderen in armoede leven?
    En dat ik meer dan een half jaar tegen alles en iedereen moet vechten om mn leven op de rit te zetten, maar dat k muurvast zit en afhankelijk ben van anderen omdat de opvang hier bomvol zit? Mensen staan in eigen land op straat,
    Dus ik vind jouw opmerking nogal kansloos.
    En nee ben geen tokkie. Gewoon een moeder die keihard vecht voor dr kind

6. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.816
    19.122
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    @mnonc: Dit is inderdaad een vreselijke, uitzichtloze situatie. In een welvarend land zoals Nederland, zou het niet mogelijk moeten zijn dat dit zo lang duurt. Er zijn een hoop vangnetten, maar die moeten dan wel goed en snel werken. Ik ben blij dat familie en vrienden voor de eerste opvang hebben kunnen zorgen, dat je inmiddels de kinderbijslag en kgb ontvangt en dat je uitzicht begint te krijgen op bijstand.

Toch vind ik de situatie van mensen die in een land wonen waar dit soort vangnetten niet zijn, toch een stukje erger. Je stond bijna op straat, vreselijk. Maar gelukkig wist je onderdak te regelen. En ik schat dat jij en je kind die hele periode gewoon drie maaltijden op een dag hebben gehad. Als jij of je kind ziek was geworden, had je gebruik kunnen maken van de huisarts en het ziekenhuis.

Er zijn mensen die staan helemaal op straat en hun kind niet meer kunnen geven dan een bordje pap op een dag. Waarvan kinderen doodgaan aan diarree, omdat er geen goed drinkwater is en onvoldoende medische zorg.

Via de belasting dragen we allemaal bij aan de zorgstaat van Nederland. Zolang er geen lijken van doodgehongerde kinderen op straat liggen en iedereen mee gaat op schoolreis, ga ik er vanuit dat dit redelijk functioneert. Al vind ik dat bepaalde dingen inderdaad sneller en beter geregeld kunnen worden. Maar ik ben toch eerder geneigd om me in te zetten voor mensen die er slechter aan toe zijn, om heel eerlijk te zijn.

7. MamaPeetje

MamaPeetje Niet meer actief

Het doet mij niets sorry...
    Zie deze filmpjes en plaatjes al sinds ik mij kan heugen en daarom raakt het mij niet. Ja het is sneu en nee mijn euro's gaan dit niet veranderen en die van anderen ook niet.

8. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Mensen die wijzen met hun vingertje naar wat anderen hebben nagelaten te doen. Mensen die behoorlijk kortzichtig zijn.
    Ik zeg niet dat jij dat bent. Ik ken jou niet.

Aangezien je zelf nu details van je zelf hier neer zet...
    Vraag ik me af: Heb je ondertussen al een baan gevonden? Hoeveel nachten heb je op straat moeten slapen met je kind?

Het is heel erg dat jij met je kind op straat bent belandt. Echt, dat is heel erg. Maar vooralsnog is het geen armoede. Je bent afhankelijk van instanties geworden, maar je mag blij zijn dat je in een land leeft waar die instanties zijn! Een paar honderd km verderop was je écht op straat belandt, omdat ze die instanties niet hebben.

9. mnonc

mnonc Fanatiek lid

9 mrt 2012
    2.589
    0
    0
    Tupp: ik heb weken op brood moeten leven, echt geen warme maaltijd en zeker niet 3x per dag. Mn dochter kreeg wat ze nodig had want ja ik liever met honger dan zij.
    En ook niet iedereen heeft mensen die je kunnen opvangen.

10. shahrazed

shahrazed Fanatiek lid

12 aug 2012
    1.638
    0
    0
    NULL
    NULL
    De rest van je post snap ik wel. Maar deze opmerking niet. Je denkt toch niet dat vrouwen in zulke landen vrije toegang hebben tot voorbehoedsmiddelen en altijd vrijwillig seks hebben?? Dat vind ik wel een heel simplistische gedachtegang.

11. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Ik snap de uitspraak wel, omdat het typisch westers is. Wij denken zo.
    Helaas daar niet....omdat de mogelijkheid er niet is, of omdat ze de denkwijze niet kennen.

12. Mauw

Mauw Fanatiek lid

4 sep 2012
    1.626
    0
    0
    Amsterdam
    Ik vind de reclames hartverscheurend! Maar ik steun geen grote doelen. Ik ben een grote voorstander van particuliere doelen. Mensen die zelf iets oprichten, naar het land toe gaan en daar iets opbouwen. Zulke projecten steun ik, en na een paar jaar verander ik weer van doel. Bij particuliere doelen zie je ook het resultaat, dat vind ik leuk om te zien!

13. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Dat hoor je mij toch ook niet zeggen ;) Ze zoeken alleen de zieligste van de zieligste er uit voor zulke spotjes, dat is tv. Laten ze eerst in nl de boel maar op een rijtje krijgen voordat we met z'n allen geld gaan doneren aan zulke landen.

14. Elea

Elea Fanatiek lid

17 mei 2009
    2.237
    0
    0
    Buitenland
    Het maakt me heel heel verdrietig dat er mensen zijn die zeggen 'mijn' geld krijgen ze niet, ze zijn toch corrupt, of het gaat toch niet naar hun toe. Leuk excuus om je niet in te zetten voor anderen en je geld op je eogen bankrekening te laten staan... :( Er wordt heel veel goeds gedaan van gedoneerd geld en spullen, zonder die middelen zouden al die mensen niet geholpen kunnen worden.

Honger is verschrikkelijk. Dat zou niet mogen gebeuren. Een mens kiest er niet voor om te lijden. Als je geen geld doneert omdat er corruptie in een land is dan worden die mensen tweemaal slachtoffer van het feit geboren te zijn in het 'verkeerde' land.
    Het is van belang mensen op te leiden, ze te helpen zichzelf te kunnen voeden en onafhankelijk te zijn. Maar dit kunnen ze niet zonder de financiële en manuele hulp van ons!

Je kunt je ogen sluiten en wegzappen, maar ondertussen sterft dat kind nog steeds...

15. evi83

evi83 Fanatiek lid

10 apr 2011
    2.748
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik vind het vervelend, maar veel kun je niet doen.
    Ik ben zelf met Livingstone naar Oeganda geweest. Vond het fijn dat ik zelf het geld naar de plaats toe kon brengen. Ik heb met eigen ogen gezien hoe er voor dat geld spullen gekocht werden voor de bouw van een school en hoe wel geld bij elkaar gelegd hebben om meer dan 200 man te eten te geven.
    Dat vond ik een waardevollere bijdrage dan zo een paar euro storten.

16. Denise K

Denise K Fanatiek lid

11 apr 2010
    2.230
    354
    83
    Vrouw
    Hier val ik echt over. Al vinden ze 1 kindje wat er zo slecht aan toe is. Dat is er één te veel. Hier kun je er vanuit gaan dat je beschikking hebt tot een onuitputtelijke geldbron als je kind ziek is. Een behandeling word nooit niet uitgevoerd omdat er geen geld voor is. Wij hebben er gebruik van kunnen maken en daardoor is onze zoon bij ons. Daar zijn we héél erg dankbaar voor.

Maar een simpele basisbehoefte als drinken, voeding en onderdak voor een ander is ons eigenlijk te veel. 'Zulke landen' klinkt ontzettend afstandelijk. Het gaat om mensen die hetzelfde voelen voor hun kinderen als jij en ik!

17. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    En voor die simpele behoeftes kunnen wij niet zorgen, ook niet als je geld doneert aan dit soort landen. Als die grote organisaties nu eens gaan doen wat ze zeggen te doen en de echte problemen aanpakken dan zul je veel meer mensen krijgen die hun geld zullen doneren.

En wat betreft armoede, nee de armoede hier in nederland is niet te vergelijken met de armoede in Afrika ( bijvoorbeeld ) maar hier in nederland is er ook armoede, mensen die van instanties moeten leven is gewoon armoede, mensen die afhankelijk zijn van de voedselbank dat is ook armoede, het is alleen een andere armoede dan die ze hebben in andere landen. Het word tijd dat men dat eerst oplost en dan pas druk gaan maken om andere landen. En natuurlijk moeten we blij zijn dat er hier instanties zijn waar we op kunnen terug vallen maar denken jullie nou werkelijk dat die er altijd voor je zijn? Nee hoor, ik ken genoeg gevallen die helemaal niets aan deze instanties hadden dus het is gewoon gelul dat je hier in nederland altijd maar geholpen kan worden.

18. TempusFugit

TempusFugit Niet meer actief

Het doet me weinig, ik heb het al teveel gezien. En dat vind ik heel naar van mezelf, want reclames over dierenleed kan ik nog steeds niet zien, terwijl die net zo vaak voorbij komen..

Geef ik geld? Nee. Het komt (naar mijn idee) niet goed terecht en het voelt alsof het in een bodemloze put wordt gestort. Collecte geef ik altijd wat aan, dus ook als ze voor dit soort doelen langs komen, maar vaste donateur zal ik nooit worden en zeker niet gericht op ontwikkelingshulp.

19. Napoleon

Napoleon VIP lid

19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    Evi, juist en daarom onze actie voor Togo. Mijn man is ook met Livingstone naar Tanzania geweest en hebben daar een school en kerk gebouwd. Ook is hij naar Roemenië geweest en daar bij kindertehuizen speeltuinen gebouwd (helaas werden kindertehuizen dan vaak weer opgekocht door rijke Italianen en de speeltuin doorverkocht, en de kinderen op straat)

Ik vind het toch wel schokkend hoeveel mensen vinden dat wij het hier in Nederland zo slecht hebben... Lees mijn eerdere post eens en zie dat er kinderen zijn die niet eens kleren hebben, geen onderwijs hebben, uitgemergelde koppies hebben en een dikke buik, niet van het voedsel maar juist door het gebrek daaraan. Dat kinderen overlijden aan een simpele ziekte die wij hier makkelijk kunnen bestrijden, alleen al door schoon drinkwater... Deze mensen moeten leven van minder dan een dollar per dag, zelfs een dakloze hier in Nederland krijgt nog meer per maand dat dat zij per jaar krijgen.

Als elke inwoner van Nederland 1ct zou doneren kunnen wij in Togo al voor 170.000 euro aan waterputten aanleggen. Dat zijn 85 waterputten. Met deze waterputten kunnen mensen water op hun land brengen voor irrigatie en zo zelf weer voedsel verbouwen, 1 waterput levert al werkgelegenheid op voor 5 mensen nadat de put klaar is. Nu kunnen deze mensen niet eens normaal leven omdat ze te weinig voedsel hebben, je kan niet meer goed nadenken, je concentreren dus ookngeen goede opleiding genieten. Geen goede opleidingen in een land zorgen voor armoe en zo is je cirkeltje rond.

Natuurlijk, een betere wereld begint bij jezelf, maar niet voor jezelf. Ik wordt echt oprecht verdrietig als ik op fb berichten voorbij zie komen als: eigen land eerst enz...

20. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    En ik word eerlijk gezegd altijd erg verdrietig dat men zijn ogen sluit voor het feit dat ook hier in de nederland armoede is. Dat er ook gezinnen zijn die de rekeningen niet meer betaald krijgen, die onderdak moeten vinden bij vrienden/familie omdat die leuke instanties ze niet willen helpen. Sorry hoor, ik vind het erg verdrietig als mensen dat niet willen inzien.

Deel Deze Pagina