Wij zijn net verhuisd naar de andere kant vd stad. Oude huisarts is zeker 25 minuten fietsen geen doen dus en gewoon niet handig. Maar echt allemaal hier in de omgeving hebben patiëntenstop, dat kan toch niet Hoe deden jullie dat?
Ja dat was hier ook. Ging nogal problematisch... Uiteindelijk eentje gevonden in de buurt omdat het de laatste was waarbij ik kon proberen dus moest het wel. Het gekke is, een vriendin van mij had zich daarna wél ingeschreven bij de huisarts die zo'n zogenaamde patiëntenstop had en mij weigerde. Dus als ze het over 'patiëntenstop' hebben moet je dat ook met een flinke korrel zout nemen. Volgens mij mag dit wettelijk ook niet eens.
Ik had dat met de tandarts. toen ik naar de andere kant van het land verhuisde moest ik natuurlijk een nieuwe. Een gevonden, maar die was zó erbarmelijk slecht (Hij vond dat mijn zoontje wel erg vaak een gaatje had gehad en een boel vullingen had, in werkelijkheid had hij nog nooit een gaatje gehad, dus geen vullingen, hij heeft witte plekken op zijn tanden) dat ik de 2e keer daar niet weer heen wilde. Gezocht en niet gevonden, overal een patiëntenstop. Toen kreeg ik enorm veel last van mijn verstandskies en die tandarts die ik belde staat hier heel goed bekend. Die had een stop, ik moest maar naar die eerste tandarts, wat ik dus weigerde. Toen ik boos zei (want ik stikte van de pijn) dat ik dan wel uit zou wijken naar een ander dorp hier in de buurt, omdat ik nog liever dood ging van de pijn dan terug naar die andere tandarts, is ze het na gaan vragen. toen konden we daar terecht, ik zelfs nog binnen 2 uur! Man kon niet ingeschreven worden (die zat ook bij die andere tandarts), maar toen wij trouwden kon ook hij ingeschreven worden. die andere tandarts heeft heel zijn gebit verziekt!! Hij is nu al jaren bezig bij onze huidige tandarts om de schade zo veel mogelijk te beperken en dat gaat gelukkig nu vrij goed.
Omdat 1 arts geen 2000 patiënten kan behandelen . Een huisarts kan en wil vaak maar een max aantal patiënten in zijn bestand zodat hij goed bereikbaar blijft en iemand niet een week van te voren al moet weten dat hij ziek wordt om een afspraak te maken. Hoe vaak lees ik hier op zo wel niet belachelijk ik bel dat mijn kind ziek is en kan pas morgen of overmorgen naar de ha, en omdat te voorkomen hebben veel artsen een patientenstop als hun praktijk de maximale grote heeft bereikt, heb je dan mazzel en is er net een gezin uitgeschreven of mensen dood gegaan dan kan zijn dat iemand die een week later belt wel een plekje kan krijgen. Daarnaast heeft het natuurlijk ook een financiële kant een huisarts kan wel 2000 mensen inschrijven als patiënt maar krijgt dan niet voor iedereen betaald maar mag voor max zoveel mensen declareren en tja vrijwilligers werk doen ook ha liever niet.
Dit dus. Die lange wachttijden bij een huisarts komen vrnl omdat juist veel artsen maar patienten blijven aannemen en daardoor is er ook minder snel ruimte op het spreekuur. Ik werk in een gez centrum en nemen nog wel patienten aan.Wij zitten eerder verlegen om patienten met maar liefst 4 huisartsen haha
Het gaat niet om 1 huisarts praktijk hier in de buurt he, 9 huisartsen hier in de omgeving zitten vol dan heb ik het over 1 wijk !
25 minuten fietsen is 10 minuten met de auto? volgens mij mag dat gewoon hoor. Je hoeft er toch niet elke week heen?
Lijkt me raar om een huisarts 25 minuten fietsen te nemen, dan zou ik als ik ziek ben nooit naar de huisarts kunnen, want dat is niet te lopen met twee kids.
Heb je duidelijk aangegeven dat je verhuisd bent, twee kleine kinderen hebt en je 25 minuten moet fietsen? In een normale situatie is dat te doen, maar met een ziek kind bijv niet. Wij deden naar onze oude huisarts soms 20 minuten erover met de auto. Nu zijn wij geen dokterlopers want ik werk zelf in het wereldje, maar vind het in noodsituaties wel fijn om snel bij een arts te zijn. Hier was het om die reden geen enkel probleem om over te stappen.
Hier waren ze ook allemaal vol, maar ze moesten ons simpelweg wel aannemen aangezien de oude huisarts op een kwartier/twintig minuten rijden was. Heb je duidelijk aangegeven dat je verhuisd bent en een huisarts in je directe omgeving zoekt?
Een gemiddelde huisarts heeft zo'n 2350 patienten, maar de minister heeft vorig jaar de 'norm' verlaagd naar 2100 omdat huusartsen steeds meer zorg overnemen van het ziekenhuis. Huisartsen die nu dus ruim boven die 2100 zitten krijgen er liever geen nieuwe patienten meer bij.. een huisarts mag zo veel patienten inschrijven als hij/ zij wil, maar moet wel goede zorg kunnen garanderen . Een huisarts in een achterstandsbuurt met veel medische problemen kan zo minder patienten aan dan een huisarts in een relatief gezonde nieuwbouwwijk. De vergoedingen zijn daar wel op aangepast zodat elke huisarts ongeveer evenveel verdient. De ongeschreven regel is dat je huisarts in noodgevallen binnen 20 (auto) minuten bij je moet kunnen zijn. Je zou dus bij je oude huisarts kunnen blijven en de andere artsen in de buurt zijn niet verplicht je aan te nemen als patient.
2000 patienten is toch niet zo veel, volgens mij komen de meesten niet iedere 3 maanden bij de huisarts. Lijkt me irritant ts, wij hebben nog een huisarts die aan huis komt als hij weinig te doen heeft, gewoon omdat hij er dan even uit is I love it
Het is 15 minuten met de auto dus echt op t randje. Maar het gaat mij er vooral om dat ik geen 25 min ga fietsen met evt zieke kids..
Mijn ha heeft ook een stop, omdat ze groepspraktijk met haar vader had en die gaat nu op pensioen. Wij zijn er nog op tijd bij geweest. had het daarvoor ook nooit gehoord. Met de wagen is het bijna 10 min rijden, aan huis heb ik ze nog nooit laten komen omdat steeds wel daar geraken.
Dat gaat je nog verbazen. 2000 is juist wel veel! En het is ook nog eens afhankelijk van in wat voor buurt de huisarts zit. Mijn huisarts is 30 min fietsen ik ben tevreden en heb het daarvoor over. Toen ik geen rijbewijs had en een ziek kind had wat naar de huisarts moest was er altijd wel iemand die met me mee wou.
Ik werk bij een huisarts en we hebben 2800 patiënten. Een hoop dus, en meer dan de norm. Het is niet te doen om er nog meer patiënten bij te hebben, hoe lullig ik het ook altijd vind als iemand geen nieuwe huisarts kan vinden. Als patiënt wil je wel goede zorg, en krijgen wij ook commentaar als ze niet snel genoeg terecht kunnen. Hier in Hoofddorp komt het doordat Hoofddorp snel groeit qua inwonertal door allerlei nieuwbouw, maar er komen geen nieuwe huisartsen bij.
Dat kan helaas zeker wel en dan moet je gewoon geduldig zijn. Hier hebben ze ook een patiëntenstop en dus moet ik ook geduldig zijn totdat ze weer plaats hebben.