Hallo allemaal Zoals sommigen onder jullie misschien al weten, is er bij mij vermoeden van PCOS (alleen heb ik daar niet alle kenmerken van). Ik ben iig ontzettend onregelmatig en heb niet altijd een eisprong + te korte lf. Vandaar dat ons zoontje er uiteindelijk is gekomen via IVF. Nu zijn we toch rustig aan het proberen voor een tweede kindje en we dachten, waarom proberen we niet eerst nog even zo 'natuurlijk mogelijk' (al is de kans klein)... Omdat ik weer totaaaal niet meer wist waar ik me bevond in mijn cyclus, toch nog eens op eigen initiatief een follikelmeting laten doen + bloedname. De gyn en fertiliteitsartsen stellen voor om mij verder op te volgen met follikelmetingen en toch weer met eisprong-inductie te gaan werken (heb daar nog pogingen voor over), daar ik nooit zekerheid heb of ik wel een eisprong heb en mijn lichaam daar de ene keer wel, de andere keer geen/zeer weinig signalen over geeft. Afgelopen vrijdag had ik een follikelmeting + bloedname. De gyn vermoedde bij het inwendig kijken te hebben gezien dat de eisprong al geweest is omdat er 'niks' te zien was en bms al flink opgebouwd was. Maar nu komt het: later die middag belde het labo met mijn bloedwaardes: 'eisprong komt er nog aan'. Tegen het advies van de artsen in (zij hebben het niet voor ovulatietesten, mjaa typisch gynaecologie denk ik dan? ), toch eigenwijs als ik ben, verder getest. Ze mogen wel hun bedenkingen hebben bij ovulatietesten, maar dit lijkt me toch wel een échte knaller, niet? Laatste van deze morgen. Wat ik dus heeel bizar vind... gyn dacht dat eisprong al geweest was, labo zag een 'beginnende reactie' dus dat eisprong nog moest komen, maar hoe krijg je ZO'N duidelijke piek als ei nog zover weg is? Ik weet dat ovulatietesten niet zo betrouwbaar zijn bij PCOS (wat ik vermoédelijk maar niet zeker heb), maar dit is toch wel een heel uitgesproken knaller? @RoGiJuLi , misschien even jouw deskundigheid inschakelen ook: jij enig idee? Dit vind ik echt héél vreemd... Dinsdag ga ik terug voor hercontrole, benieuwd wat dat geeft...
Eitje kan nog te klein geweest zijn en ineens groeispurt hebben gemaakt denk ik. Baarmoederslijmvlies was bij mij ook dik al voordat er een follikel dominant was. Dus denk dat de gyn idd verkeerde conclusie heeft gedaan.
Ohzo... zo had ik het ook nog niet bekeken! Kan het dan ineens zo snel gaan? Ik las dat een follikel ongeveer 2mm groeit in 1-2 dagen...?
Kijk als ie springt met 17-18 mm en op de eerste echo was ie rond 10 (dan is ie nog klein en niet dominant en heb je vaak meerdere van dat formaat er zitten tot 1 boven de 15mm uitkomt), kan dat prima qua tijd
Nadeel van pcos is dus een lh piek (zowel in bloed als lh test), maar een klein eitje wat nog goed op gang moet komen. Je zou over ca 9 dagen op progesteron kunnen gaan prikken.
Dank voor het meedenken ! Ik ben deze voormiddag teruggegaan voor 2de follikelmeting. De meting liet terug hetzelfde zien: dik bms en geen follikels te zien. Gyn (andere gyn) zei: ik denk dat jij nu nét jouw eisprong hebt gehad. Conclusie: ik heb op amper 5 dagen tijd een follikel laten groeien én springen? Ik snap er helemaal niks van. Deze namiddag krijg ik nog telefoontje met de bloedwaardes...
Maar als je echt net je eisprong hebt gehad, is dat op echo wel te zien. Gesprongen follike ziet er anders uit. Ik denk dat dit ook een kwestie is van volgende maand vanaf start meekijken zodat ze de groei goed kunnen volgen.
Ja klopt, dat zeker. Maar snap niet hoe afgelopen vrijdag het inwendig onderzoek en de bloedwaarden elkaar zo tegenspraken. Dus heel benieuwd wat ik nu zal horen...
Ik wel, het is ook verwarrend. Ik had ook beroerd cyclus van mijzelf, ik hoorde ene echo: ja dit is een cyste denk ik, echo erna: nee toch niet. T is ook niet altijd even duidelijk.daarom is bloedbeeld dan heel zinvol om de echo beter te interpreteren. Als je een normaal cyclus hebt, is t allemaal veel makkelijker. Ik kreeg ook te horen dat ze eerst echt even wat rondes moesten kijken voordat ze behandelplan op konden stellen. Mijn echobeelden waren ook gek en cyclus verliep gewoon raar. Wel follikelgroei maar tegelijkertijd kromp t baarmoederslijmvlies al of andersom
Wat gek he... dus jij denkt dat het wel degelijk mogelijk is dat ik mijn eisprong nu net heb gehad maar dat ze dit niet hebben kunnen waarnemen op de echo? Misschien nog even voor de geïnteresseerden en/of voor iemand die er wat van kent... Ik hou namelijk alle info omtrent mijn cyclus goed bij :
Je lh waarde is nu wel goed voor rondom de eisprong, dus je hebt denk ik vermoedelijk wel idd eisprong gehad misschien gister al.
Ik hoop het in ieder geval... gisterenavond laat nog eens uit nieuwsgierigheid getest, en deze was weer negatief. Vind het toch echt heel raar allemaal. Niks gezien op echo's, niks 'duidelijk te maken' zegmaar uit bloed, maar mijn lichaam geeft echt alle signalen. Knallers van ovutesten, heel rekbaar slijm en eipijn. Wat een mysterie. Probeer het voor nu maar gewoon los te laten, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Ik mag vrijdag terug om verder op te volgen.
Meting van vandaag heeft weer niks aan het licht gebracht. (Omwille van blijvend probleem met melkverlies (en geen beetje) laten prikken op prolactine. Staat zoals verwacht veel te hoog (wellicht door iets van medicatie, dat zal nu worden onderzocht)). Wou gewoon zo graag weten of ik nou een eisprong heb gehad of niet... die kans is nihil zeker? Zou er maar beter vanuit gaan van niet...
Gezien je progesteron heeft er idd nog geen eisprong plaatsgevonden na de lh piek en is er dus ook nog geen follikelgroei geweest.
Dankje voor het meedenken, dames. Zal idd geen eisprong gehad hebben. Gisteren wel ongesteld geworden. Heel mild. dus zal mijn bms zijn dat wordt afgestoten.