Laatst een hele discussie over dat je moet stoppen met vlees eten, omdat dat zo slecht voor het milieu zou zijn. Nou, het schijnt dat het 'produceren' van groente een stuk milieuonvriendelijker is, dan het 'produceren' van vlees. Lettuce is over three times worse in greenhouse gas emissions than eating bacon Mijn mening? De mens. Is slecht voor het milieu. Wat we ook doen. Nou ja, misschien als je in een zelf-onderhoudende commune gaat wonen... En zelfs dan nog. Wil je écht wat betekenen? Stop dan met voortplanten. Oh maar wacht. Daarvoor zit ik hier op het verkeerde forum Nee serieus. Ik vind het allemaal gezeur. Doe gewoon, en gewoon met mate. Eet vlees, eet groente, ga fietsen en pak de auto. Alle beetjes helpen, maar draaf niet door. En spreek mensen pas aan op hun 'milieuonvriendelijke keuzes', als je zelf ook geen blaam treft. "Hij, die zonder zonde zijt, werpe de eerste steen." En niemand is wat dat betreft zonder zonde.
Haha dat was mijn topic. Ik heb het gelezen maar vind het wat vreemd onderbouwd. Er wordt gesuggeerd dat 29% van de broeikasgassen van de tuinbouw komt. Natuurlijk heb je veel planten als tomaat, paprika en komkommer die in verwarmde kassen groeien. Vooral in de winter vreet dat energie. Des al niet te min is een enorme hoeveelheid aan planten die verbouwd wordt voor de vee industrie deze link lan ik nergens vinden in het artikel. Maar ben het wel eens met je hoor. Het verbouwen van voeding is energie intensief. Maar behalve dat we met heel veel mensen veel eten wordt er veel meer geconsumeerd dan nodig. Zie maar hoeveel mensen overgewicht hebben of obees zijn. En wat er allemaal nog weggegooid wordt
Hahaha, ik moest gelijk aan het topic denken. Ik heb het even gelezen en de insteek van het onderzoek gaat over calorie-inname. Het lijkt me nogal een schot voor een open deur, want om evenveel calorieën uit sla binnen te krijgen als uit een stuk vlees moet je veel meer sla eten dan vlees. Logischerwijs is de teelt, vervoer en opslag van meerdere kroppen sla dan ook slechter dan de teelt van 1 stukje vlees (volgens google heeft 100 gr biefstuk 127 kcal en 100 gr sla 13 kcal).
Oeh, dan is mijn zoon vandaag goed bezig geweest, weigerde alle groente te eten (spinazie en tomaat) ... daarintegen wel veel vlees gegeten, dus, sja.....
Daarom eten wij ook vooral seizoensgroenten. Dat scheelt al echt een hoop, en daarbij vind ik sla/komkommer in de winter echt bijna smaakloos.
Dit geldt totaal niet voor lokale seizoensgroente. Geen broeikas en transport nodig. Wij hebben eens in de week een biologische markt waar je dit soort groenten kunt kopen. Kost nauwelijks meer dan in de supermarkt en smaakt véél beter. Zelfs de kinderen lusten deze groentes .
Overigens vinden mensen in mijn omgeving die wel veel kasgroenten hebben deze ook even lekker als seizoensgroenten... Maar ik proef toch echt (groot) verschil. Vroeger proefde ik het overigens ook niet, omdat je daar dan gewoon aan gewend bent.
Klopt helemaal. Alleen is er niet voldoende lokale seizoensgroente om iedereen mee te voeden. Hetzelfde geld overigens ook voor lokaal 'weide'vlees. Ook veel minder milieubelastend, dan productievlees. Maar er is niet genoeg ruimte om op die manier iedereen van dit soort vlees te voorzien. Ik ken de verschillende smaken, maar het viel me echt op dat er aan deze komkommer veel meer smaak zat dan aan die van de weken ervoor. Dat bedoelde ik met, ik weet niet waar die vandaan kwam. Ja, vast uit een kas, maar uit welke en hoe krijgen zij het zover, dat ie wél lekker smaakte. Deed me heel erg denken aan de Turkse komkommers, die we wel eens bij de groenteman in Turkije kochten. Kwam allemaal van het land daaro. Smaakte totaal niet naar de standaard komkommers uit de supermarkt.