red de wereld en word veganist

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door AnnaCF, 1 nov 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Het IS al een vraag aanbod verhaal. Maar ook als wij minder gaan consumeren en dus gaan kopen, kopen supermarkten méér in, omdat ze geen lege schappen willen. Het is een keuze om meer in te kopen, dan de mensen kopen. Je weet namelijk nooit precies hoeveel je gaat verkopen. Ook niet als het 1/10 is van wat er nu verkocht wordt.

Daarnaast heb je altijd mensen, die te veel kopen. Mijn man is daar één van. Ik krijg het er niet uit. Koopt en kookt standaard te veel. Gooit ook niks in de vriezer. Met als gevolg, dat eten weggegooid wordt, of dat hij te veel eet om het op te maken. Of 4 bakken vlees kopen, terwijl de laatste houdbaarheidsdatum over 3 dagen is. En mijn man is zeker niet de enige!

2. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Uhhhh, volgens mij is heel die documantaire én die statement juist het onderwerp van deze discussie...

3. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Het ging me meer om haar hele reactie, over dat hier dwingende en beschuldigende reacties warden geplaatst.

4. Sparky

Sparky Niet meer actief

Ja dat vind ik. Ook als iemand aangeeft echt geen vlees te gaan minderen krijgt ze 'verwijten' naar haar hoofd.
    Die persoon kiest daar zelf voor net als dat een ander ervoor kiest om 2 auto's te hebben en zo zijn er nog heel veel voorbeelden.

Wij gaan echt niet minderen met vlees. Wij eten dagelijks vlees, maar halen nooit teveel ofzo. Wij laten dat ook zo omdat wij van mening zijn dat wij baad hebben bij die voedingsstoffen. Wij doen milieubesparend op andere vlakken. En zelfs als we dat niet zouden doen heeft een ander daar niks over te oordelen. En die toon proefde ik hier in best wat reacties.

5. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Gelukkig raadt de Gezondheidsraad nu ook aan om te minderen met vlees en vis om duurzaamheid en het milieu. Ben blij dat het opgepakt wordt, niet alleen om gezondheidsredenen.

6. Lentekriebels

Lentekriebels Fanatiek lid

15 aug 2015
    1.086
    156
    63
    Ik heb niet eens een rijbewijs :p Maar nogmaals is dit wel een beetje het kul argument van kijken naar wat iemand niet doet, ipv wat ze wel doen terwijl je misschien zelf geen van beide zaken doet. Het is nog altijd beter iets dan niets te doen, maar mensen die niets doen schieten opvallend vaak in de verdediging door te zeggen dat het iets van die ander ook niet genoeg is. Bovendien is geen vlees eten nog steeds beter voor het milieu dan die twee auto's verkopen...

7. Lentekriebels

Lentekriebels Fanatiek lid

15 aug 2015
    1.086
    156
    63
    Het verschil zit hem niet alleen in waar je je geld niet aan uitgeeft, maar ook in waar je het wel aan uitgeeft. Je stemt met je geld voor wat je goedkeurt. Als jij geen vlees meer koopt, maar in de plaats daarvan wel geld uitgeeft aan andere dingen en meer mensen doen dat, dan worden schappen gevuld met andere spullen. Zo simpel is het. Vroeger had de AH geen kokosolie, dat kocht geen hond. Nu koopt iedereen het en is er ruimte voor gemaakt in het schap. Door bijv. kritisch te zijn op welk vlees je eet en minder vaak te eten, maar van betere kwaliteit, levert het die boeren simpelweg meer geld op en krijgt ook een supermarkt op een gegeven moment wel in de gaten dat daar meer vraag naar is. Net als de vegetarische producten, dat waren er 10 jaar geleden misschien twee of drie, nu zijn het er al een stuk of 30.

8. Sparky

Sparky Niet meer actief

Er zijn heeel veel zaken waarmee je milieuwbewust bezig kan zijn he. Dat iemand elke dag vlees eet betekend niet dat ze niets doet ten goede van het milieu.

Overigens, lees de laatste pagina's eens goed door.
    Ik reageer op de wijzende vingers door te zeggen dat ze beter naar zichzelf kunnen kijken dan oordelen over anderen. Dat is niet 'in de aanval schieten' dat vind ik sowieso. Ook als iemand commentaar zou hebben omdat anderen milieuwbewuste dingen niet zou doen die ik zelf wel doe. Leef en laat leven. Doe waar je je zelf goed bij voelt. Maar als je je goed voelt bij het veroordelen van anderen, is dat wellicht iets waar je nog veel zou kunnen leren (algemeen bedoeld, niet persoonlijk)

9. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Maar de vleesindustrie schijnt dus echt heel slecht voor het milieu te zijn, dus een beetje minderen zou veel meer schelen dan andere dingen. Elke dag vlees is echt niet nodig, denk dat iedereen dat op zich wel weet, maar willen is iets anders. Ik vind dat jammer. Oordeel ik dan, ik vind van niet, is gewoon mijn mening.

En dit is toch een forum, daar mag je op discussieren, dat is niet meteen oordelen. Ik hoop juist dat meer mensen door dit soort topics er meer over gaan nadenken. Doe ik zelf namelijk wel. Ik kan niet zoveel met mensen die overal maar tegenaan schoppen in plaats van verder denken.

10. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Naar aanleiding van dit topic de docu gezien vandaag en vond het heel intens en boeiend. Ik eet al jaren vegetarisch en biologisch, oa omdat ik al wist hoe slecht de bio-industrie is voor het milieu en het effect die het heeft op de wereldhonger (het voeden van een dier vraagt veel meer voedsel dan dat het uiteindelijk oplevert), maar ook omdat het niet nodig is dat een dier lijd omdat ik zo nodig een stukje vlees wil. Helemaal vega vind ik nog lastig, maar ben door deze docu zeker bewuster geworden en zal zien in hoeverre ik het zal kunnen toevoegen in ons leven. Ik drink sowieso al bijna geen melk, eet heel af en toe een eitje of wat kaas, maar nu ik deze info heb zal dit absoluut nog minder worden.

Voor degenen die erg kritisch zijn tov dit onderwerp, kijk vooral de docu, lees je in, informeer jezelf. Kennis is echt belangrijk in deze kwestie, pas dan kun je je een echt goed beeld vormen mi. Vooral de macht van de grote bedrijven vond ik een schokkende eye-opener, ik denk dat het belangrijk is dat mensen dit weten, zodat we ons niet laten misleiden. Juist ook met het oog op een betere wereld voor onze kinderen. Zij verdienen beter. En als ouders zijn wij verantwoordelijk voor de wereld die we voor hen schapen.

11. Miss Appletree

Miss Appletree VIP lid

21 mei 2013
    5.119
    193
    63
    Somewhere out there
    Ik vind dat een stukje dierenvlees weer een luxe product moet worden. Dus weg met kiloknallers, plofkippen en eendagskuikens. Je hebt echt niet ieder dag een stuk dier nodig om te overleven. De stukken dier in de koelschappen van de winkel kunnen wat mij betreft niet duur genoeg zijn. Ja, mensen we hebben het hier over dieren, die vet gemest worden om zo snel mogelijk te groeien in een vreselijke omgeving, zodat ze in onderdelen en in een zwaar bewerkte vorm gegaard op je bordje verschijnen en dat noemen we vlees. En daar hebben we recht op en niemand mag een voorstel doen om eens verder te kijken dan dat sneue plastic bakje met celofaanfolie waar het stukkie vlees in zit......

12. Vlinder84

Yup. Veel mensen kunnen de link tussen dat stuk vlees en een dier gewoon echt niet leggen. Of ze willen het niet. Heel hypocriet! En echt niet iedereen hoeft vegetarisch te worden, net wat jij zegt, een luxe product, eens per week een klein stukje en dat is het. Meer is niet nodig, meer is zeer schadelijk voor onze wereld, meer, meer, meer!

13. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Ik vind het niet hypocriet, eerder dom.

En mensen eten van nature inderdaad vlees, maar hebben maar weinig vlees echt nodig.
    Maar dat geldt ook voor andere voedingsmiddelen, wij eten over het algemeen veel te veel. En dat is de belangrijkste oorzaak van welvaartsziektes, zoveel en zo vaak eten op een dag.

14. MamavC

MamavC Niet meer actief

Ik vind dat wel een hard oordeel! Snap wel wat je bedoeld hoor, alleen eigenlijk worden mensen er nauwelijks mee geconfronteerd wat er vooraf gaat aan dat vlees wat in de winkel ligt. Je ziet niks van de slachting, er staan vaak positieve dingen op de verpakking zoals bij de AH (ik ben de nieuwe kip en ik groei veel langzamer! of ik loop bijna het hele jaar lekker in de wei!) en aan de meeste stukken vlees is niet meer te zien dat het ooit een dier geweest is..

Ik wil al een tijdje stoppen met vlees eten maar het lukt me niet, vind ik heel stom van mezelf hoor, maar dan steek ik mijn kop in t zand. Het is zo lekker en de slechte kant van het verhaal wil ik niet te zien. De filmpjes en verhalen hoe het eraan toe gaat met slachten bijv bekijk ik niet. Dan word ik er ziek van, en verdrietig, en wil ik nooit meer vlees aanraken. Als ik voor zo'n schap sta en ik bedenk me dat ik naar dode dieren sta te staren dan koop ik het niet.
    Ik denk dus, als ik zo naar mezelf kijk, dat als mensen meer geconfronteerd zouden worden met wat ze precies eten, dat ze stoppen met vlees eten. Zoveel dierenliefhebbers die dieren nooit iets aan zouden doen en wellicht thuis zelf huisdieren hebben rondlopen, eten toch vlees.
    Ook het halal slachten bijvoorbeeld, waar zoveel mensen woedend om worden. Want ja dieren moeten niks voelen als ze worden geslacht en zijn toch altijd "fijn" verdoofd? Nou echt niet natuurlijk.. Ze krijgen ook enorme stress vooraf en die verdovingen zijn zeker niet prettig of ze gaan mis..
    Volgens mij is er gewoon nog een groot deel dat vlees eet omdat ze geen idee hebben hoe het er eigenlijk aan toe gaat. En dat is (vind ik) niet zozeer dom maar ook de taak van bijv de overheid

15. Kruimelmuis

Kruimelmuis Bekend lid

4 jun 2011
    672
    28
    28
    Vrouw
    Moeder. Student social work (AD)
    Emmen
    Ik eet vleesvervangers voor mn gezondheid. Niet om de planeet te redden. Het spijt me zeer.

16. AnnaCF

AnnaCF Niet meer actief

En Alsde wereldgezondheidszorg zegt dat elke dag vlees ongezond is en zelfs de schijf van 5 aangepast wordt?

Ik ben idd wel benieuwd hoeveel mensen zelf bij een kip de nek om zouden draaien. Ik mort heel eerlijk zeggen dat ik er denk ik niet aan zou beginnen. En dus vraag ik mezelf ook wel eens af of ik het dan ook wel zou moeten eten als ik niet bereid ben het dood te maken. Een wortel trek ik zonder probleem uit de grond, een koe melken lijkt me ook geen probleem net als eitjes rapen. Oke misschie appels en peren vergelijken maar ik probeer die vraag soms wel eens eerlijk aan mezelf te stellen.

Ik vind het wel degelijk dom van mensen dat ze niet snappen hoe de industrie in elkaar zit. Of laat ik zo zeggen, zich van de domme houden. We zien allemaal de beelden van veehouderijen met koeien, kippen varkens enz die geruimd worden als er weer eens een ziekte uitbreekt. Er is een mega campange over de plofkip geweest.
    Als het om welzijn gaat dan is dat hetzelfde als bij de primarc, zeeman of de wibra je kinderkleertjes kopen maar wel tegen kinderarbeid zijn. Dit heeft natuurlijk in mindere maten met milieu temaken maar is wel hetzelfde princiepe. In de winkel is het mooi gepresenteerd maar het leed dat er achter zit in onbeschrijflijk. Maar omdat ik er voor weinig mooi uit wil zien mogen die kindjes als slaafjes worden ingezet.

En ja ik vind het van weinig respect naar je medemens getuigen als je niet wil minderen met vlees consumeren als duidelijk wordt wat voor verwoestend effect het heeft op de wereld. En al helemaal nu steeds meer blijkt dat die hoge hoeveelheid vlees eerder slecht is voor de gezondheid dan goed. De grootste welvaardsziektes als kanker, obesitas en suikerziekte (met als gevolg altsheimer) zijn direct te wijten aan de hoge consentratie direlijke producten die we naar binnen werken.

Daarnaast wordt de welwillende medemens direct en indirect de dupe van het weigerachtige gedrag van anderen.

Ik heb nog een hoop te verbeteren voor mezelf maar ben blij ik me dit realiseer en dat ik er aan wil werken. Ook al zal het moeilijk zijn wbt zuivel. Dus veganist worden nee dat is nog een stap te ver. 😇

17. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Nou ik vind het echt geen taak van de overheid om de mensen te leren dat een kipfilet ooit een kip is geweest, en dat de kip geslacht wordt door het afhakken van de kop en vervolgens aan de poten op te hangen.

Ik ken zelfs iemand die een ei of een kippenpoot waar een veertje op zit, niet wil opeten. Want dan moet ze aan een kip denken.
    Ja Sorry, misschien klinkt dat hard, maar dat is gewoon dom.

En het gebrek aan kennis over dieren en slachtproces leidt inderdaad tot overmatig eetpatroon van vlees. Het zou voor iedereen goed zijn om eens een kijkje te nemen bij een gewone boer die zijn eigen soepkip voert en slacht.

18. Vlinder84

Voor je gezondheid? Waarom? En is jouw gezondheid (discutabel, ik denk niet dat je vlees eet voor je gezondheid, maar soit) je meer waard dan een aarde achterlaten voor je kleinkinderen? De kinderen van jouw eigen kinderen?

19. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.222
    16.582
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad

Is wel erg kort door de bocht en erg zwart/wit.
    Wij eten zeker 5x pw vlees of vis en dat doen we omdat we het lekker vinden en dat zijn geen hompen vlees maar gewoon een bescheiden stukje vlees.
    Overdrijven is ook een vak dame.

20. Vlinder84

Je spreekt jezelf wel heel erg tegen nu. Je wil het niet zien, je wil het niet weten, maar toch ligt de schuld bij de overheid? De informatie is er, de onderzoeken liggen er, de resultaten en conclusies liegen er niet om. Waarom neem je dan niet je verantwoordelijkheid? Overigens, dat vlees lekker is, is logisch. Alles wordt lekker met de juiste toevoegingen, conserveringsmiddelen, kruiden etc. Ik denk dat de meeste mensen het met me eens zijn dat een droog stuk vlees niet te hachelen is.

Deel Deze Pagina