Help... de guppen van mijn zoon gaan 1 voor 1 dood..

Discussie in 'De lounge' gestart door mavi derya, 30 jun 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mavi derya

mavi derya Fanatiek lid

4 dec 2011
    3.414
    0
    36
    Vrouw
    zuid holland
    Mijn zoon wilde voor zijn verjaardag guppies hebben. Dus naar de dierenwinkel geweest en een grote bak gekocht ik geloof 30 liter. Ik heb daar aangegeven dat ik gewoon koud water wil zonder pomp oid..

Dat kon prima volgens de verkoopster. 8 guppen gekocht 6 vrouwen en 2 mannen.
    Maar nu zijn er binnen 2 weken al 2 dood dus ergens gaat het fout..

Heeft iemand een idee? Ze krijgen 1x per dag een beetje voer.

2. Chocoladekoekje

Chocoladekoekje VIP lid

25 mei 2010
    7.799
    43
    48
    Verschoon je regelmatig het water? Je kan beter te weinig dan teveel voeren. Dus echt maar een heel klein beetje voer, desnoods om de dag.

Verder denk ik toch dat warm water beter is. Ze doen het vaak wel in koud water, maar het zijn toch echt tropische vissen.

3. mavi derya

mavi derya Fanatiek lid

4 dec 2011
    3.414
    0
    36
    Vrouw
    zuid holland
    Meestal 1 of 2 keer per week verschonen we bijna al het water 3 kwart ongeveer

4. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Waarom geen pomp? Is echt niet duur maar houdt het water wel schoon. Wij hebben een vis op het werk en hoeven het water nooit te vervangen doordat we zo'n simpel pompje hebben. Volgens mij houden vissen niet zo van telkens nieuw water en zeker niet 2 keer per week.

5. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Zonder pomp overleeft eigenlijk geen enkele vis. De pomp filtert namelijk de afvalstoffen en ontlasting uit het water. Dat blijft nu dus zitten en vergiftigd de vissen als het ware.

Plus dat je bak echt mega klein is, ik voor guppen..

Helaas is dit het zoveelste domme advies van iemand die in een dierenwinkel werkt. Er wordt alleen gedacht aan geld en niet aan dierenwelzijn.

Ik zou een pomp halen. En het liefst ook een thermostaat. Guppen kunnen in koud water maar is toch echt een tropische vis.

Daarbij ook plantjes in de bak? Om de dag een beetje voeren is voldoende en 1 keer per 2 a 3 weken 1/3 van de bak (water) eruit halen en aanvullen met nieuw water.

Succes!

6. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Dit is echt veel te veel. In het water van vissen bouwen zich bacteriën op die ze nodig hebben om te overleven. Als je zo vaak en zoveel water constant vervangt dan raakt dit uit balans. En kunnen je vissen dus dood gaan.

1 keer per 2 a 3 weken 1/3 vervangen is echt meer dan genoeg. Meer moet je niet doen.

7. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Guppen horen in een warm aquarium en in mijn mening hoort er gewoon in een aquarium een pomp om het water schoon te houden. Continue de bak verschonen is niet goed voor de waardes van je water.

En is een 30 liter aquarium niet een beetje klein voor 8 guppen? De '' regel '' is dat je een cm vis per liter water moet rekenen dus het is niet zo gek dat die beestjes dood gaan. ;)

8. Sue87

Sue87 Niet meer actief

Misschien ook even onderzoek doen over aquariums en vissen?
    Bezint eer ge begint, maar als ht te laat is, bezint dan achteraf ;)

9. mavi derya

mavi derya Fanatiek lid

4 dec 2011
    3.414
    0
    36
    Vrouw
    zuid holland
    Daarom ga ik naar een dierenwinkel en verwacht ik daar goed advies..

Maar volgens mij is de bak niet heel klein hoor vond het er nog zielig uitzien.. 8 visjes.

10. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Je moet niet kijken naar hoe het er uit ziet. Je moet je inlezen als je een aquarium aanschaft. Die verkopers in de dierenwinkel willen alleen maar verkopen dus die zullen altijd zeggen dat het kan zolang ze het maar verkopen ;)

Je moet 1 liter water per cm van een vis rekenen. Een mannetje kan zo'n 4cm worden en een vrouwtje 6cm.

Laten we even uitgaan van de 6cm. 1 vis heeft dus als 6 liter water nodig, je hebt er 8 dus reken maar uit.

Dan moet je in je aquarium ook nog de bodem, plantjes en eventueel andere ornamenten weg rekenen ( die nemen plek in beslag ) dus de bak die je hebt is te klein, te koud en daar hoort gewoon een pomp in.

Als je een aquarium wilt aanschaffen dan moet je het wel goed doen.

11. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Bij het opstarten van een aquarium (zonder vissen) heb je na ong 2 weken een nitrietpiek en dan opbouw van diverse bacterien.
    Helaas werkt dit zo met filter. Aangezien je geen filter hebt, zou ik ze per direct 80% water verversen!
    Ze poepen in hun water en dat is door bacterieen nog niet omgezet, dus wordt het water vergiftigd.

12. Veera

Veera Niet meer actief

Een aquarium kost echt veel energie en geld. T is niet een paar vissen in een bak water doen en t red zichzelf.. Spreek uit ervaring
    Na ik geloof 100 euro lichter met pompen en filters om ze te redden gingen ze alsnog dood en dat waren sterkere goudvissen
    Er komen snel bacterien en ziektes erin. Ik zou t opruimen en opnieuw beginnen of met medicijnen en verversen nog wat proberen te redden

13. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Nee joh!
    Ten eerste heb je een filter nodig (aquaflow 100 is prima, kost 14.95)
    En nee je hebt geen nieuw filter materiaal nodig, daar zitten namelijk je goede bacteriën in.

Goudvissen horen tot een van de zwakste soorten en worden met honderden tegelijk verscheept, dat werkt ziektes ook in de hand.

Je moet ook je aquarium eerst indraaien en voorzichtig de vissen erin doen, zodat het water stabiel blijft.

Ik heb een aquarium met sluierstaarten en 1 kleine aquarium met vuurgarnalen. Sluierstaarten geven nergens om en vreten alles (echte groente eters, dus naast mijn waterpest eten ze ook broccoli, sla, erwtjes etc)
    Mijn vuurtjes hebben nu voor het eerst eieren, zo leuk!
    (Totaal heeft mijn grote aquarium mij 120 euro gekost, niet in 1x steeds wat aangeschaft, maar goed hij is ook 1 mtr) en mijn vuurgarnalenbak heb ik totaal incl garnalen 40 euro aanuitgegeven.

Duurste was het spiderwood!

14. Veera

Veera Niet meer actief

Ik had destijds ook twee sluierstaarten en dit was mijn ervaring. Begin er ook echt nooit weer aan, was een ellende

15. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Je kan ook heel vaak tweedehands spullen opkopen ( ook vissen ) via marktplaats en verkoop hoeken op Facebook. Het aanschaffen hoeft dus niet duur te zijn, wat wel duur is is de tijd die je ( vind ik ) er in moet steken om je in te lezen in het hoe en wat wat betreft het behouden van een aquarium.

Ik heb bijvoorbeeld tweedehands een bak van 150x50x50 over kunnen nemen voor €100 toen heb ik via vrienden van ons die stopte met hun vissen hobby een Aquapro 2 buitenfilter met alle benodigdheden over kunnen nemen voor €30

Vissen heb ik ook via marktplaats overgenomen van mensen, daar betaal je vaak de helft voor dan wanneer je het haalt in de winkels.

Voor ik een bepaald soort vis aanschaf ga ik eerst goed rond lezen of de bepaalde soort wel samen kan met de soorten die ik al in mijn bak heb zitten. Vaak heb ik vissen af moeten wijzen omdat het gewoon niet samen kan, en ja dat is dan misschien jammer maar ook al zijn het '' maar '' vissen, die beestjes hebben ook gewoon recht op een goed verzorgde bak.

16. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Spijtig te horen, ik heb mijn sluierstaarten inmiddels al 5 jr en nog nooit wat aan de hand gehad.
    Het is ook afhankelijk hoe groot ze zitten, sluierstaarten moet je ong 50 liter per vis rekenen en goudvissen horen niet in een aquarium maar in een vijver.

17. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Precies! Zo voel ik dat ook!

18. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
  19. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    In 15 litr kan eigenlijk geen vis humaan leven. 15 liter is meer voor vuurgarnalen en zelfs dat is krap!

20. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ja dat weet ik inmiddels. We waren begonnen met een kom, dus dit is wel beter. Maar echt geen ruimte voor iets groters hier.

Deel Deze Pagina