redbull en zwangerschap

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door laila1986, 11 aug 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Thasmo

Thasmo Actief lid

8 jan 2009
    251
    0
    0
    Secetarieel Administratief Medewerkster
    Noord-Brabant
    ik drink alleen de gp van de aldi, max 1 per dag.
    heb t de eerste 4,5 maanden niet gedronken van mn zwangerschap.. ivm kans op een (vroege) miskraam, maar vk heeft gezegd dat 1 best mag als je daarnaast geen koffie en/of cola drinkt.
    Mijn schoonzusje zoop hele bergen blikjes weg tijdens haar 2 zwangerschappen... allebei supergezond!
    Ik hou t gwoon bij 1 blikje per dag.:)

2. Linda1979

Linda1979 Actief lid

26 jan 2009
    320
    0
    0
    Redbull is sowieso niet goed voor je. Ik zou ermee stoppen als ik jou was, zwanger of niet :) Wat een troep zit daarin zeg!

Maar als je er eentje per dag dronk is dat niet per definitie schadelijker voor je kindje volgens mij dan een sloot koffie per dag. Ook dat moet je namelijk met mate drinken (max 4 kopjes) als je zwanger bent. Er zitten gewoon risico's aan een 'overdosis', zoals een miskraam en niet genoeg groei.
    Ik zou me dus niet al te veel zorgen maken als je het bij eentje per dag hield, als je daarnaast geen cola of koffie of zo drinkt tenminste. Maar tja, voor de zekerheid zou je er ook mee kunnen stoppen; goed is het namelijk niet (maar dat is wat anders dan schadelijk).

3. Linda1979

Linda1979 Actief lid

26 jan 2009
    320
    0
    0
    Volgens mij is dat ook niet zo heel erg goed voor je kindje hoor. :D Ik denk dat een slok alcohol dan minder schadelijk is :p:)

4. francescak

francescak Fanatiek lid

17 nov 2008
    1.594
    1
    0
    kinderleidster
    twello
    ik ben 37 weken zwanger drink elke dag cola en af en toe red bull! met mijn kindje is helemaal niks mis hoor!!
    misschien moesten we eens wat minder onderzoeken doen! blijft onze weerstand ook wat hoger! als we allemaal moesten doen wat alle onderzoeken uitwijzen is de weg zoek! sluit je dan maar op want dan mag je niks meer!

5. Huismus

Huismus Fanatiek lid

5 jan 2009
    1.710
    0
    0
    Ped. Med.
    Zuid-Holland
    Redbull staat volgens mij inderdaad gelijk aan 4 koppen espresso, dus 1 blikje per dag is dan ook gelijk je max. aan caffeïne.
    Denk ook niet dat het veel kwaad kan, maar feit is wel dat het niet gezond is, het is echt troep.
    Weet niet of het nog steeds zo is, maar ik afkickcentra was het altijd verboden.

Liefs Huismus

6. flip

flip Actief lid

10 jun 2009
    174
    0
    16
    NULL
    NULL
    Wat een hoop onzin is hier te lezen zeg! Laten we eens kijken naar de feiten:

- In een klein blikje red bull zit ongeveer 80mg caffeine (zie het uitstekende stuk dat Lotte bovenaan pag. 2 postte).

- Het voedingscentrum raadt niet meer dan 300 mg caffeine per dag aan (bron: Zwangerschap en cafeïne | Voedingscentrum, eerlijk over eten).

Je zou dus ruim drie (bijna 4 zelfs) blikjes per dag mogen drinken, op grond van de caffeine in die drankjes. Tros Radar raadt het drinken van red bull en aanverwanten op grond van 't caffeinegehalte geheel af, maar in een normaal kopje filterkoffie zit ook zo'n 80 mg caffeine.
    In cola zit ongeveer de helft, maar dat mag wel. En dan hebben we het over een frisdrank die het ook prima doet als roestverwijderaar!

Zelf ben ik er dol op. Ik weet het, het spul stinkt als bubblegum, maar ik vind het heerlijk. Er zit ook vrij veel vitamine B in, wat ook extra energie geeft. Bijna 4 blikjes op een dag lijkt me wat veel, ik beperk me tot zo'n 5 blkjes per week.

En in Frankrijk staat het alweer een poosje in de schappen hoor! De schadelijke werking van de drankjes bleek toch vooral in combinatie met XTC, te weinig water en 10 blikjes red bull te vinden te zijn, niet in een enkel blikje per dag.

7. Wupped

Wupped Bekend lid

21 jan 2009
    531
    1
    0
    Bi/BO Consultant
    Capelle aan den ijss

nou nee hoor redbull is zeker minder schadelijk dan alcohol voor de kleine.

ik sluit me aan bij de dame hier boven mij

die neppers van andere merken, zit vaak de helft minder in. Maar let wel op de stoffen die er in zitten.
    Anyway my kleintje is net als elke ander redbull en nepper drinkende dames hier helemaal gezond.

ik heb nog niemand hier gezien die zegt door de redbull is mijn kindje ziek, of wat dan ook. zie alleen maar mensen met gezonde kids en mensen die zeggen niet doen........

mijn mening, geniet en drink met mate , kan niet zo kwaad als de meeste denken.
    ik drink liever 1 blikje redbull of nepper dan 4 bakken koffie, want da smaakt me momenteel ech tniet

8. Lila24

Lila24 Actief lid

28 jan 2009
    152
    0
    0
    Ik zou het zo weinig mogelijk drinken. Het is niet echt goed voor je.

Wat ik wel een rare opmerking vind die ik hier al een paar keer heb gelezen is: ik (of een bekende) dronk het en er is een gezond kind geboren dus is het ok. Er zijn er wel meer die dingen doen die niet goed zijn voor een zwangerschap en wel een gezond kind op de wereld zetten, maar dat lijkt me dan toch niet gelijk een vrij brief voor alle zwangeren? Of ligt dat nu aan mij?

9. sylvia111

sylvia111 Fanatiek lid

10 aug 2007
    2.983
    0
    0
    Lila24 ben het helemaal met je eens! ik vind het altijd zo'n "goedmakertje!"

10. francescak

francescak Fanatiek lid

17 nov 2008
    1.594
    1
    0
    kinderleidster
    twello
    je hoeft dat ook niet als "goedmakertje" te gebruiken maar zijn alle onderzoeken zo betrouwbaar dan? en die volgen iedereen toch ook klakkeloos! als er 1 schaap over de dam is.....

met mate is alles prima!

11. sylvia111

sylvia111 Fanatiek lid

10 aug 2007
    2.983
    0
    0
    Nou in het geval van risico's of gezondheid van mn kind ben ik liever de schaap die meegaat over de dam dan een eigenwijze die t zelf wel denkt te weten.
    Onderzoeken doen ze niet voor niets en resultaten verzinnen ze niet..

Iedereen moet het zelf weten natuurlijk maar ik voorkom liever dan het genezen..

12. Suzie83

Suzie83 Niet meer actief

Helemaal mee eens! :)

13. Wupped

Wupped Bekend lid

21 jan 2009
    531
    1
    0
    Bi/BO Consultant
    Capelle aan den ijss
    #33 Wupped, 12 aug 2009
    Laatst bewerkt: 12 aug 2009
    er staat nergens bewezen dat een ongeboren kind er onderlijd. Er is een aanname die zegt dat het niet goed is omdat........ maar goed lama hangen

waarom zouden 4 koppen koffie wel mogen maar 1 blikje redbull wat gelijk staat aan 4 koppen koffie niet mogen.....

iedereen doet wat hij/zij wil
    jammer dat dit weer een wijzende vinger en discussie topic wordt terwijl er simpel een vraag werdt gesteld waar het antwoord op gegeven is meerdere keren.

14. sylvia111

sylvia111 Fanatiek lid

10 aug 2007
    2.983
    0
    0
    Niemand is de wijzende vinger hoor.
    Ieder mag zijn mening geven.
    Ik geef mijn mening netals jij dat doet!
    En dat die meningen verschillen kan toch?
    Ik zeg wat ik ervan vind en ieder ander doet dat ook.

Als iemand 4 koppen koffie wil drinken of een redbull moet diegene dat echt zelf weten.

15. Wupped

Wupped Bekend lid

21 jan 2009
    531
    1
    0
    Bi/BO Consultant
    Capelle aan den ijss
    oh sylvia was ook niet tegen jou bedoeld zo zeer, lol. had de quote ff moeten weg halen :) za het als nog ff doen :D maar gedurende de pagina's zie je de toon van het topic gewoon wat vernijnige worden.... zo bedoelde ik het en dat vink gewoon jammer :D

16. sylvia111

sylvia111 Fanatiek lid

10 aug 2007
    2.983
    0
    0
    Ik snap het wel hoor maar dat zullen alle hormoontjes wel zijn;)
    En zulk soort topics zijn meestal al de pittige topics omdat iedereen er een mening over heeft en dat graag kwijt wil.

17. Gabrielatje

Gabrielatje Niet meer actief

Vind ik ook! Jammer en dat over redbull, waarvan iedereen toch zelf doet wat diegene vind. Ik zelf gebruik het als uitzonderingetje ipv wijn ofzo (daar voel ik me te schuldig voor daarna dan) dus als je over 9 maanden tijd een paar blikjes drinkt is dat echt geen ramp.

Maar laten we hier geen "schreeuw"topic van maken, maar ieder zijn mening toch!

18. fenneke80

fenneke80 Niet meer actief

Om het maar weer even over de feiten te hebben, dit stukje komt van de red bull website:

Cafeïne zit in veel voedingsmiddelen zoals koffie, thee of chocolade. Een blikje Red Bull Energy Drink bevat 80 mg cafeïne. Dit is ongeveer het equivalent van een kopje filterkoffie. Cola bevat ongeveer 35 mg cafeïne per blikje van 33 cl. Cola Light heeft een hoger cafeïnegehalte van ongeveer 47 mg per blikje van 33 cl.

Dus in een blikje red bull zit net zoveel cafeine als in een kopje koffie, niet 4. Het gaat volgens mij ook meer om de andere stoffen taurine en glucuronolactone, waar nog niet zoveel over bekend is.

19. flip

flip Actief lid

10 jun 2009
    174
    0
    16
    NULL
    NULL
    Precies.

Ik heb dus nog maar even gegoogled op de andere twee...
    Taurine is een aminozuur dat normaliter zelf door je lichaam aangemaakt wordt. Een tekort ervan leidt tot ernstige groeiachterstand bij pasgeborenen (zie Taurine and taurine-deficiency in the perinatal pe...[J Perinat Med. 2002] - PubMed Result). Een teveel aan taurine (tot wel 6 gram) wordt door gezonde proefpersonen uitgescheiden in de urine (Urinary excretion of taurine as a function of taur...[Adv Exp Med Biol. 1992] - PubMed Result), maar over zwangere en borstvoedende vrouwen is niets bekend. Niets wijst erop dat 't schadelijk is, maar zeker weten doen de wetenschappers het niet.

Dan glucuronolactone. Daar kon ik wat minder over vinden dat nog enigzins leesbaar is (site:www.ncbi.nlm.nih.gov glucuronolactone - Google Search), maar ik vond wel een Japans medicijn tegen onder andere hyperemesis (extreme ochtendmisselijkheid) met als hoofdbestanddeel glucuronolactone (Kusuri-no-Shiori). Het beschrijft de werking van glucuronolactone als stimulerend voor de lever, waardoor ontgifting sneller verloopt. Jammer genoeg is de merknaam van dit Japanse medicijn identiek aan een Frans aspirine-achtig preparaat dat populair is onder studenten die examen moeten doen, dus veel meer heb ik er niet over kunnen vinden. Mijn Japans is in elk geval te slecht (wat heet, ik lees helemaal geen Japans!) om de gebruikelijke dosis te achterhalen, dus die kan ik ook niet vergelijken met een blikje Red Bull.

Dus wat weten we nu echt zeker?

- 1 klein blikje Red Bull levert ruim een kwart van de dagelijks toegestane maximale dosis cafeine zoals aangeraden aan zwangeren door het Voedingscentrum.
    - In Red Bull zit een hoge concentratie taurine, een stof die bij tekorten ernstige groeiachterstanden bij ongeborenen oplevert en waarvan door gezonde proefpersonen zeer ruime overdoses genomen kunnen worden zonder schadelijke effecten. Wat het met zwangeren en hun foetusen doet, weten we echter niet.
    - In Red Bull zit verder glucuronolactone, een leverstimulerende stof, die onder andere ook werkzaam is tegen ochtendmisselijkheid en daar in Japan zelfs tegen voorgeschreven wordt.

Of je op grond van deze feiten een blikje Red Bull wilt drinken of niet tijdens je zwangerschap, is natuurlijk je eigen zaak. Harde feiten over gebruik tijdens de zwangerschap ontbreken. Onderzoek onder gezonde, niet-zwangere proefpersonen wijst echter geenszins in de richting van schadelijke effecten. Vooral het hoge cafeinegehalte lijkt iets is om voor op te passen. Wie zich aan de 300mg-richtlijn van het Voedingscentrum houdt, hoeft zich volgens mij geen zorgen te maken over een blikje Red Bull.

20. Linda1979

Linda1979 Actief lid

26 jan 2009
    320
    0
    0

Volgens mij heb jij mijn berichtje niet goed gelezen/begrepen: jij zei dat je van 10 hoog naar beneden gegooid wilde worden als je ook maar een slok alcohol dronk. Waarop ik zei dat me dat (dus dat naar beneden gooien) toch ook niet al te best leek voor je kindje. En dat was niet serieus bedoeld ;)
    Wilde het alleen luchtig houden, ik word een beetje niet goed van mag wel/mag niet verhalen. Ik vind dat je gewoon je gezonde verstand moet gebruiken. Af en toe een red bull kan heus geen kwaad (al blijf ik het troep vinden, zwanger of niet), ik drink op mijn beurt 2 kopjes koffie per dag sinds ik het weer lust (dronk tot 20 weken geen drupje koffie).

Ik ben het zeker met je eens dat alcohol schadelijk is, net als roken en drugs. En ik drink ook geen druppel meer sinds ik weet dat ik zwanger ben! Gerookt en drugs gebruikt heb ik nooooooit, dus dat was voor mij geen probleem ;)

Deel Deze Pagina