Hé wat leuk dat er veel reacties zijn op mijn post! Wij zijn inmiddels twee weken onderweg en hebben wifi, dus daarom zie ik de reacties nu pas. Mirri, wat goed dat jullie met zo'n kleintje gaan varen. Timo is al negen maanden, dus het is bij ons iets anders dan bij jullie. Wat het reddingsvest betreft, we hebben de besto bébé, maar al is die precies op de maat (Timo is 9 kilo), hij hangt er in en voelt zich er ellendig in. Hij heeft hem tot nu toe alleen aangehad met een ruige oversteek van Urk naar Lemmer. Wij hebben de bovenkant van een Ikea kinderstoel aan een scepterpotje vastgesjord. Daar zit meneer prinsheerlijk in als we aan het varen zijn en als we gaan aanleggen / door sluizen varen. Dat vindt hij prachtig en is geboeid naar ons aan het kijken. Ook binnen is de kinderstoel handig, we zetten hem gewoon op de bank. Niet alleen laten, want hij kantelt makkelijk zonder poten! De maxi cosi hebben we uiteindelijk thuisgelaten, die vonden we te groot aan boord en bovendien wil Timo daar niet heel lang meer inzitten omdat hij niets ziet. Gróóóte aanrader is de manduca. Daar zit Timo in als hij bij mij wil zitten, hij slaapt erin als het te ruig is om in zijn bed te slapen en hij is ideaal voor als je een wandelingetje wil maken. Wij hebben geen buggy of wandelwagen meegenomen en hebben hem nog geen moment gemist. Slapen gaat heel goed in de deryan travelcot. Die staat in het puntje en daar slaapt Timo heerlijk in. Bij rustig weer ook overdag. Voor zijn eten heb ik potjes, thuis kook ik altijd zelf maar dat vind ik aan oord teveel gedoe. Ben erg blij dat ik overstag gegaan ben en potjes heb gekocht. Zo, dat was het praktische verhaal... Verder zijn wij enorm aan het genieten van onze eerste boot-vakantie met z'n drietjes. We zijn in vier dagen van Huizen naar Lemmer gezeild, via de randmeren met windkracht heel weinig tot heel veel. In Friesland is het natuurlijk allemaal even heerlijk en makkelijk. Korte stukjes zeilen is geen probleem en we liggen veel op marekritte plekjes. Het varen is natuurlijk wel anders dan we gewend waren (wij zijn echte mijlenvreters) maar het gaat makkelijker dan ik vantevoren had gedacht. Het weer valt mee, we hebben pas twee hele en twee halve regendagen gehad en verder prachtig weer. Timo kan steeds aan het eind van de dag lekker op het geas kruipen, dat is heel belangrijk voor hem merken we. Als er iemand foto's wil zien van onze vakantie (Timo in de kinderstoel op dek bv), stuur me maar een pb, dan mail ik ze. Ik kan ze met de ipad niet hier plaatsen. Leuk dat er toch nog wel wat meer zeil-mama's zijn. Je komt maar zo weinig jonge kinderen tegen op het water. Net alsof je niet meer kunt varen als je een baby hebt. Maar het kan heel goed, met de nodige praktische en mentale aanpassingen.